Dobj egy nagyot, Fazekas!

A szerk.

"A doppinggyalázat elhomályosított mindent, ami előtte és utána történt sportolóinkkal az olimpián. Már semminek nem lehet annyira örülni, mint amennyire egy-egy siker normális esetben rászolgált volna. Fazekas, Annus, Gyurkovics és a többiek doppingbotránya beszennyezte az egészet, azt is, aminek semmi köze nem volt hozzá.

"A doppinggyalázat elhomályosított mindent, ami előtte és utána történt sportolóinkkal az olimpián. Már semminek nem lehet annyira örülni, mint amennyire egy-egy siker normális esetben rászolgált volna. Fazekas, Annus, Gyurkovics és a többiek doppingbotránya beszennyezte az egészet, azt is, aminek semmi köze nem volt hozzá. A legszörnyűbb mégis a reakció volt, az érintettek viselkedése az ügy kipattanása után. A menekülés, a bújócska, a kormolás, a történtek előadása. Meg az a mértéktelen szereptévesztés, ami ugyancsak minden szereplő sajátja e pillanatig is" - írtuk egy hónap híján négy esztendeje. Emlékeznek? A végtelenül méltatlan hercehurca aztán itthon folytatódott, a WADA képviselőit nem engedték be ide se, oda se, a bujdosók bujdostak, aztán ügyvédet fogadtak egyenesen Bécsből, perre mentek és elbuktak.

Ám a legnagyobb csoda is elmúlik, új trógerok jöttek rejtekutakon, s a kollektív emlékezet is látszólag sikerrel igyekezett szabadulni az "athéni incidens"-től. Csak a szereptévesztés maradt meg. Az örök mifelénk, alighanem.

Hisz most, amikor az olimpiai szereplésünkre Kolonics György halálának árnyéka vetül (nem vetül, már az a hír, hogy Kozmann-nak feltörték a kocsiját, Görbitz Anita leforrázta a lábát, innen is jobbulást), előlép valahonnan, mint a tékozló fiú a bukott népszínműben, Fazekas Róbert, és a diszkoszával megdobja - az egyébként nem túl magas - olimpiai szintet.

Mire jön a magyar olimpiai válogatott egyik kiemelt szponzora, a T-Mobile, hogy ezt azért már mégsem kéne, hogy rossz fény vetülne az országra, mit gondolnának rólunk, meg milyen ciki lenne már ez, hogy a dobbingbetyár az olimpián, mikor annyira odafigyelnek.

Egyéb szempontból meg esetleg az a ciki, amikor egy magyar sportoló föláll a dobogóra, adott esetben meghallgatni a himnuszt egy világversenyen a többiekkel, és a többieknek, a lengyel kislánynak, a fehérorosz vegyes párosnak olyan szép tiszta a mackója, nincs azon egy makulányi folt sem, a mieinké meg úgy néz ki, mint a Körút- Népszínház utca sarkán a hirdetőoszlop. Nemcsak a "főszponzor", de a solymári autómentő címkéje is ott van a szerencsétlen ruháján. Erre még (talán) mondhatjuk: ez van, ha egy állam nem áldoz eleget a sportjára (sem), ilyenkor máshonnan (és majdnem mindenáron) kell összeszedni a lóvét, mert sport (Magyarországon: a sportsiker) nélkül nem élet az élet.

Ez ugyan nem száz százalékig bizonyított. Ám abban hundertprozentig biztosak vagyunk, hogy nem a szponzor állítja össze a válogatottat, mert azt nem T-Mobile-nak hívják, hanem Magyarországnak. T-Mobile-nak például azt a kerékpárcsapatot hívták, aminek az élversenyzőjét, Jan Ullrichot úgy kellett a szervezőknek elzavarni a Tour de France-ról, nota bene: megrögzött doppingolás miatt.

Fazekas Róbert az, aki. Az történt vele, ami. Lehet, hogy disznóságaival egy csomó kellemetlen percet szerzett mindenkinek (abban persze kételkedünk, hogy azok miatt csökkent volna világszerte a telefonálási kedv). De mindazért megbüntették, s ha vétkességét nem ismerte is el, a büntetését rendben kitöltötte, a svájci frankokat, büntetéspénzeket befizette. És megdobta (épp hogy - na és) az olimpiai szintet. Akkor miről beszélünk?

Menjen isten hírével. Az olimpiára. Formaruha, bőrönd, repülőgép, és mutassa meg, hajrá, Fazekas!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”