Dobj egy nagyot, Fazekas!

A szerk.

"A doppinggyalázat elhomályosított mindent, ami előtte és utána történt sportolóinkkal az olimpián. Már semminek nem lehet annyira örülni, mint amennyire egy-egy siker normális esetben rászolgált volna. Fazekas, Annus, Gyurkovics és a többiek doppingbotránya beszennyezte az egészet, azt is, aminek semmi köze nem volt hozzá.

"A doppinggyalázat elhomályosított mindent, ami előtte és utána történt sportolóinkkal az olimpián. Már semminek nem lehet annyira örülni, mint amennyire egy-egy siker normális esetben rászolgált volna. Fazekas, Annus, Gyurkovics és a többiek doppingbotránya beszennyezte az egészet, azt is, aminek semmi köze nem volt hozzá. A legszörnyűbb mégis a reakció volt, az érintettek viselkedése az ügy kipattanása után. A menekülés, a bújócska, a kormolás, a történtek előadása. Meg az a mértéktelen szereptévesztés, ami ugyancsak minden szereplő sajátja e pillanatig is" - írtuk egy hónap híján négy esztendeje. Emlékeznek? A végtelenül méltatlan hercehurca aztán itthon folytatódott, a WADA képviselőit nem engedték be ide se, oda se, a bujdosók bujdostak, aztán ügyvédet fogadtak egyenesen Bécsből, perre mentek és elbuktak.

Ám a legnagyobb csoda is elmúlik, új trógerok jöttek rejtekutakon, s a kollektív emlékezet is látszólag sikerrel igyekezett szabadulni az "athéni incidens"-től. Csak a szereptévesztés maradt meg. Az örök mifelénk, alighanem.

Hisz most, amikor az olimpiai szereplésünkre Kolonics György halálának árnyéka vetül (nem vetül, már az a hír, hogy Kozmann-nak feltörték a kocsiját, Görbitz Anita leforrázta a lábát, innen is jobbulást), előlép valahonnan, mint a tékozló fiú a bukott népszínműben, Fazekas Róbert, és a diszkoszával megdobja - az egyébként nem túl magas - olimpiai szintet.

Mire jön a magyar olimpiai válogatott egyik kiemelt szponzora, a T-Mobile, hogy ezt azért már mégsem kéne, hogy rossz fény vetülne az országra, mit gondolnának rólunk, meg milyen ciki lenne már ez, hogy a dobbingbetyár az olimpián, mikor annyira odafigyelnek.

Egyéb szempontból meg esetleg az a ciki, amikor egy magyar sportoló föláll a dobogóra, adott esetben meghallgatni a himnuszt egy világversenyen a többiekkel, és a többieknek, a lengyel kislánynak, a fehérorosz vegyes párosnak olyan szép tiszta a mackója, nincs azon egy makulányi folt sem, a mieinké meg úgy néz ki, mint a Körút- Népszínház utca sarkán a hirdetőoszlop. Nemcsak a "főszponzor", de a solymári autómentő címkéje is ott van a szerencsétlen ruháján. Erre még (talán) mondhatjuk: ez van, ha egy állam nem áldoz eleget a sportjára (sem), ilyenkor máshonnan (és majdnem mindenáron) kell összeszedni a lóvét, mert sport (Magyarországon: a sportsiker) nélkül nem élet az élet.

Ez ugyan nem száz százalékig bizonyított. Ám abban hundertprozentig biztosak vagyunk, hogy nem a szponzor állítja össze a válogatottat, mert azt nem T-Mobile-nak hívják, hanem Magyarországnak. T-Mobile-nak például azt a kerékpárcsapatot hívták, aminek az élversenyzőjét, Jan Ullrichot úgy kellett a szervezőknek elzavarni a Tour de France-ról, nota bene: megrögzött doppingolás miatt.

Fazekas Róbert az, aki. Az történt vele, ami. Lehet, hogy disznóságaival egy csomó kellemetlen percet szerzett mindenkinek (abban persze kételkedünk, hogy azok miatt csökkent volna világszerte a telefonálási kedv). De mindazért megbüntették, s ha vétkességét nem ismerte is el, a büntetését rendben kitöltötte, a svájci frankokat, büntetéspénzeket befizette. És megdobta (épp hogy - na és) az olimpiai szintet. Akkor miről beszélünk?

Menjen isten hírével. Az olimpiára. Formaruha, bőrönd, repülőgép, és mutassa meg, hajrá, Fazekas!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."