A szerk.

Felolvas

A szerk.

A Terrorelhárítási Központ már hétfő éjfélkor lezárta a környéket, azt hittük, azért, mert szerfelett aggódnak a miniszterelnök biztonságáért, amikor az a Millenárison megtartja "immár hagyományos" évértékelő beszédét. Valami ilyesmire is hivatkoztak, sok a fokozottan védett személy, nagy a gépkocsimozgás. Apropó, védett személy, Schmitt Pál a lezárás ellenére sem jött el, bátran a feleségét küldte maga helyett.

Apropó, feleség, Orbán Viktor fellépése egyetlen olyan részében, amikor nem bámulta meredten a papírjait (tényleg, ilyet még nem csinált: csak szótöredéknyi időkre bírt felpillantani leírt beszédéből), azt találta mondani, hogy reggel megkérdezte a feleségét, mit mondjon délután, s ő azt tanácsolta: mondj el mindent. Komoly szava lehet otthon a nőnek, hiszen Orbán épp az ellenkezőt cselekedte. Nem mondott semmit, csak beszélt, beszélt, s amikor letelt az előre kikalkulált egy óra, abbahagyta, kínjában visszanyúlván Berlusconi fordulatához: hajrá satöbbi. Nem mondott semmi újat, semmi kézzelfoghatót, pláne előremutatót, csak mantrázta a szokott hülyeségeket, az unió hanyatlik, de közben van pofája akadékoskodni, a békemenet jól megmutatta nekik, különben meg a komcsik és az idegenekhez dörgölőző bandájuk ellopott már innen mindent, ami nehezebb a levegőnél. Ám a kormány kiáll a középosztályért, király az egykulcsos adó, s jövőre már a kisfizetésűek is jól járnak (ja, mindig jövőre), lesz sok munka és jogos az egyetemet végzők röghöz kötése.

Innentől érthető is, hogy miért zárta le a fél kerületet a terrorelhárítás. Nehogy egy árva gondolat is belopakodjék valahogy a Millenárisra, mert még Orbán Viktor közelébe talál férkőzni, s abból baj lesz.

Jól végezték a munkájukat.

Orbán Viktornak ez volt a tizennegyedik ilyen beszéde, idézzen fel valaki valamelyikből is bármit! (A "mindenről a komenisták tehetnek" nem ér.) Ezek a beszédek ugyanis nem érnek semmit, különösen kormányon nem. S nem azért nem érnek semmit, mert annyira elképzelhetetlen lenne, hogy egy felelős miniszterelnök kiáll a nép elé, s elmondja, hogy ebben az évben ezt és ezt végeztük, ezt akartuk, s abból ennyi sikerült, idén majd ezt és azt máshogyan próbálunk csinálni, amazt meg folytatjuk.

De Orbán Viktor kiáll a gondosan kiválogatott, ünneplőt húzó kegyeltjei elé (idén a kisdoktor volt a fekete seggű, aki nem jöhetett), és szól hozzájuk, nem mond ugyan semmit, de az nem is számít, az egybegyűltek csak akusztikai élményre vágynak, vezetőjük hangjának duruzsolása megmelegíti az ő szívüket.

Nem eleve az évértékelő beszéd érdektelen, hanem az, ahogy Orbán űzi: mellébeszélve, izzadva, blattolva. Sportszerűtlenül.

Nem a műfaj a halott.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.