A szerk.

A tartozás

A szerk.

Az Országos Választási Bizottság (OVB) harmadszorra átengedte az - eddig - utolsó három fideszes népszavazási kérdést a tandíjról, a kórházi napidíjról és a vizitdíjról. A döntést többórás vita előzte meg, az előzmények ismeretében érthetően: az előző két menetben az elutasító OVB-határozatok az Alkotmánybíróságon (AB) landoltak, s a két testület között éles és elvi jogértelmezésbeli különbség alakult ki a kérdések népszavazásra bocsáthatósága miatt.

Három hete viszont az AB megelégelte, hogy neki bárki is ellentmondhat a hazában, és utasította a választási bizottságot a zöld jelzés megadására (lásd: Van már hat, Magyar Narancs, 2007. június 7.). Az OVB három tagja ennek ellenére ragaszkodott eredeti, elutasító álláspontjához, de a többség (Szigeti Péter elnökkel), úgy döntött, hogy a legutóbbi AB-verdikt után nincs mit tenni. Hivatkozott írásunkon kívül is foglalkoztunk e problémával, s mindahányszor arra jutottunk, hogy az Alkotmánybíróság OVB-t elmarasztaló indoklása - nem kis részben azért, mert maga az AB is korábbi, kétértelmű határozatainak csapdájában vergődik - szándékától függetlenül is veszélyes, a képviseleti demokrácia fundamentumát kikezdő érvelésen alapul. Az OVB tán úgy okoskodott: még mindig a kisebbik rosszat választja, ha - szakmai meggyőződése ellenére - rábólint a fideszes kezdeményezésekre, mert ezzel elkerülhet egy újabb politikai válságot, netán utcai konfliktushelyzetet. Mi meg úgy gondoljuk, hosszabb távon súlyos gondokat okozhat az OVB meghátrálása: az AB olyan precedenst teremtett újfajta demokráciaértelmezésével, amire hivatkozva a jövőben bármilyen ellenzék bármikor keresztbe tehet bármilyen kormánynak.

Noha maguknál a kérdéseknél e probléma sokkal izgalmasabb - és hatásaiban jóval lényegesebb -, mégis, lássuk a leendő referendumot és várható eredményét. Az összehasonlítás az ún. kétkérdéses népszavazással önkéntelenül adódik, és nem csak az egyik (a "kórház-privatizációs") kérdés azonossága miatt.

Három éve a koalíció arra játszott, hogy az ellenzék nem tud az eredményességhez elegendő (az összes választásra jogosult 25 százaléka + 1 szavazat), vagyis valamivel több mint 2 millió egy irányban voksoló polgárt mozgósítani. A számítás akkor bejött - most kísérletezni is kár vele. A 2004-es referendum idején gyökeresen más volt a helyzet: egyrészt egy széles bizalomnak örvendő, munkáját éppen elkezdő miniszterelnök állt a kampány élére, másrészt az egyik kérdés - a kettős állampolgárság automatikus megadása - az ellenzéki szavazókat is mélyen megosztotta. A xenofób érzelmek előhívását sem nélkülöző koalíciós nyomulást volt mire alapozni; a "nem" hívei okkal számíthattak arra, hogy a szociális és a nemzeti demagógia közül inkább az előbbi érinti meg népünk lelkét. Így is lett.

A nettó szociális demagógiára épülő kórház-kérdés viszont már akkor is majdnem átment. Most, azaz (várhatóan) jövőre mind a hat kérdés azzal kecsegteti a választókat, hogy "igen"-jeik esetén "könnyebb lesz az élet végre". A Fidesz mostani kérdései mögött a "nem fizetünk, nem, nem, soha!" zsigeri elutasításán kívül semmi más nincs. Ráadásul a népszerűségét vesztett miniszterelnökkel és megszorító politikájával szemben kell mozgósítani híveiket. Bónuszként pedig ott az immár örökös orbáni ígéret, miszerint ez a harc lesz a végső (mint az EP-választás, vagy a választások "harmadik", azaz önkormányzati fordulója), és akkor tényleg ő jön, becsszóra. A megroggyantnak látszó ellenfél, a szociális és politikai demagógia együtt simán elég lesz a 25 százaléknyi kormányellenes szavazathoz.

A koalíció nem játszhat tehát az alacsony részvételre. Egyetlen esélye van, ha nyerni akar: eredményes népszavazáson kell győznie. A dolgok jelenlegi állása szerint ez szinte lehetetlen: alkotmányjogi, költségvetési és esélyegyenlőségi érvekkel, normális beszéddel és racionális meggyőzéssel hadakozni egzisztenciális félelmekkel szemben a jelen garnitúránál tehetségesebb csapat erejét is meghaladná. Mégsem tehet mást a koalíció. Hisz tartozik ezzel. Önmagának, a reformoknak, meg azoknak, akik 2006-ban bizalmat szavaztak neki.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált.