A szerk.

Késsel és villával

A szerk.

Kövér László házelnök hétfőn kora este hivatalos dél-amerikai látogatásra utazott, de előtte jó sok mondatot itt hagyott nekünk.

Néhány nap leforgása alatt az egyes számú párttagkönyv tulajdonosa elébb majd egy órán keresztül beszélgetett az ötös sorszámú párttagkönyv tulajdonosával az Echo TV-ben, majd a Kossuth rádió Vasárnapi Újságának nyilatkozott, kedden pedig napjaink Magyar Nemzete, a Napi Gazdaság közölt vele kétkolumnás interjút. A sajtó kedvvel szemezgetett is e szövegekből, hiszen Kövér, az egyenes beszéd e fideszes megszállottja, aki, mint azt Stumpf Istvántól tudjuk, Vesta-szűzként őrzi pártja eredeti értékeit, ezúttal is a tőle megszokott karcossággal osztott mindenkit, miközben nem sasszézott el az őszinte, ámde méltányos önkritika gyakorlása elől sem. Európa nem létezik, csupán az elfuserált európai intézményrendszer, amely képtelen szembenézni a részben maga gyártotta problémák valódi okaival; a környező országokban élő magyar kisebbségek nemcsak az uniós közöny miatt nem gyakorolhatják teljes mértékben a nekik járó jogokat, hanem a többségi nemzet magyarokkal szembeni kisebbrendűségi komplexusa miatt sem, amely mostanság elsősorban Szlovákiára jellemző. Tévés és rádiós szereplésekor önmagához képest kifejezetten visszafogott, és napilapos interjújában is csak egyszer borul ki, amikor minden gond okozójaként a liberalizmust tünteti föl, amelynél szerinte „totalitáriusabb és hazugabb ideológia nem is létezik, (…) legfeljebb édestestvére, a bolsevizmus”.

A pályáját évtizedek óta figyelemmel kísérő megfigyelő mindazonáltal némi csalódottsággal konstatálta, hogy Kövér a jelek szerint végképp belemerevedett unalomig ismert stíljébe. Életműve hemzseg a hasonló struktúrájú föllépésektől, legyenek azok szóbeli megnyilvánulások vagy politikai cselekedetek: vagyis a probléma érzékeny, nemegyszer racionális érvekkel is alátámasztható megragadása és beazonosítása, majd szakrendelés után kiáltó értelmezése és lezárása. Néhány példa, szándékoltan Kövér pályájának eltérő szakaszaiból. 1990 tájékán jól látja, hogy a Fidesz az akkori két nagy párt árnyékában könnyen és végzetesen eljelentéktelenedhet, hogy aztán az ebbéli félelmei a külső és belső ellenség állandó keresésébe, sőt folyamatos gyártásába csapjon át. 1994-ben elsőként ismeri föl, hogy az MSZP nagy győzelme ellenére is többen támogatták a nyertes párt ellenfeleit, csak a nem szocialista szavazók túl sokfelé voksoltak; idővel ebből nőtt ki a potenciális politikai szövetségeseket bedaráló, zsaroló, bíróság elé hurcoló és esetenként bebörtönöztető stratégia, amely szükségképpen vezetett elébb az „egy a tábor, egy a zászló” akolszemléletéhez, utóbb a centrális erőtér állampárti berendezkedéséhez. Ez természetesen nem egyedül Kövér műve, de ebbéli szerepe – elegendő Dávid Ibolya sorsára utalni – aligha alábecsülendő. 1998-ban a puszta figyelemelterelésre kitalált „megfigyelési ügyet” – amellyel az első Orbán-kormány az adóhivatali elnökké frissen kinevezett korábbi pénztárnok, Simicska Lajos törvénybe ütköző cégügyeiről kívánta a figyelmet elterelni – titokminiszterként házon belül élesen kritizálta, és veszélyes játéknak tartotta, hogy a titkosszolgálatot is belevonják. De a párthűség az párthűség, úgyhogy a végén keményen beleállt az ügybe, amiből aztán az lett, ami: közröhejbe fulladó, ország-világ előtt lelepleződő koncepciós politikai műbalhé. (A saját autóját megmerénylő titkosszolgálati „koronatanú” megvan? Ha már nincs, hát derüljenek egy jót közös múltunkon: Égj, Trabant, égj!, MaNcs, 1999. szeptember 9.)

Látható tehát, hogy vezércikkünk hőse kérlelhetetlen következetességgel járja a maga útját. A Szlovákia „kisebbrendűségi komplexusáról” szóló mostani mondatában nem nehéz fölfedezni saját egykori kifakadásának („tudok én is késsel-villával enni!”) pandanját, ahogyan a liberalizmusnak tulajdonított véleményterror-elméletéből sem nagy kunszt kiolvasni máig nem múló sérelmeit. (Nota bene: a késsel-villával evők szubkultúrájával szembeni fideszes komplexusokat Orbán Viktor mára a nemzeti létmagyarázat eszenciájává emelte, a minap tudniillik sértett büszkeséggel vágta a világ képibe, hogy „magyarként is lehet késsel-villával enni”.)

Ám az elmúlt napok zaklatott kövéri gondolatfutamai között rálelni a valóságot érzékenyen figyelő Kövér Lászlóra is. Bár Európáról beszél, szavai pontosan írják le napjaink Magyarországának hangulatát: „Néha úgy érzem, hogy Európa, de az egész világ is az őrültek karmai közé keveredett, az (…) emberek többségének pedig már arra sincs ereje vagy kedve, hogy a felháborodásának hangot adjon, pláne, hogy megszervezze, hanem otthon, az asztalnál vagy a kocsmában a borospohár mellett szidja, akit éppen szidni kell. (…) És már legyint egyet, mert enélkül is lehet élni. Hozzászoktunk ahhoz (…), hogy megpróbálunk erről nem tudomást venni. És megpróbáljuk berendezni a saját életünket úgy, ahogy mi azt normálisnak gondoljuk, csak hát közben azzal kell szembesülnünk, hogy a normális életberendezkedésnek is egyre szűkebbek és szűkebbek a lehetőségei (…). Ideje lenne a normális emberek lázadásának (…), amíg még nem késő.”

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.