A szerk.

Popzene

A szerk.

A szegedi borfesztiválon adott koncertjén Caramel, a népszerű énekes az utolsó száma előtt e szavakkal fordult a közönségéhez: „Ne higgyétek el senkinek, hogy egymás ellenségei vagyunk. Szeretnünk kell egymást, legyen az cigány, fehér bőrű, legyen az zsidó, legyen az meleg, legyen keresztény, legyen bárki.”

Hogy mindezt miért mondta, addigra teljesen nyilvánvaló volt. Azért mondta, mert „ezek a faszfejek a kibaszott Oxfordon annyit tanultak meg, hogy hogyan kell megosztani az embereket”. Hogy ez a kitétel kikre, vagy éppenséggel kire vonatkozott, egy pillanatig sem volt kérdéses.

A hétvégén – ugyancsak a koncertszínpadról, ugyancsak előadás közben – hasonló értelmű nyilatkozatot tett Marsalkó Dávid is, a Halott Pénz nevű popzenekar ugyancsak népszerű vezéregyénisége: „Sose borítsatok fel családi kapcsolatokat, baráti kapcsolatokat politika miatt. Mert a család, a barátság, a szerelem az nem négy évre szól.” Kiss Tibor, az ugyancsak sikeres és népszerű Quimby együttesből ugyancsak a hétvégén így beszélt a színpadról: „Arra kérlek benneteket, hogy bármi is szétszakít titeket, ne hagyjátok, hogy elválasszon titeket. Akármilyen olyan energiát kaptok a jövőben, ne menjetek alá, és maradjatok együtt, tartsátok meg magatokban az elfogadást, a szeretetet.”

Bár utóbbiak nem írták körül olyan pontosan, mint Caramel, de a – távolról akár összehangoltnak is tekinthető, de legyen csak szimplán egybecsengő – felszólalásuk kiváltó oka nyilvánvaló: szavuk reakció Magyarország miniszterelnökének „Harcosok Klubja” nevezetű gyűlöletkampányára. Így is értelmezte a teljes hazai nyilvánosság, pártállásra tekintet nélkül.

A „Harcosok Klubjának” CÖF elnevezésű alegysége például egy a saját kultúrkörükből (mert abból is kettőt csináltak ebben az országban, kultúrkörből) vett, dettó popszakmai hátterű idézettel reagált a szót emelőknek: Nélküled, mondották. Az idézett műcím vonatkozó jelentését aztán a kormánysajtó bontotta ki a maga teljességében. Valahogy így: ez a cudar Caramel nemrég még a Tv2-ben zsűrizgetett távolról sem halott pénzekért, de a kormányzati poptehetség-kutató műsorok jól meglesznek eztán nélküle is, a pénzét meg sirathatja. Rosszat szóltál, ki vagy zárva, gebedj éhen!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.