A szerk.

Rippl és a maffiózók

A szerk.

Vigye! Vigye, ne is lássuk! Csomagolják neki barna csomagolópapírba, celofánba, selyembe-bársonyba. Kössék át cukorspárgával, arany vagy nemzetiszín szalaggal, pántlikával. Nyomják a sofőr vagy gorilla hóna alá, aztán uzsgyi, fussanak vele hazáig, meg se álljanak a Sándor-palotáig.

Ott tegye fel a falra, jobbra vagy balra, hogy láthassa a nap huszonnégy órájában, hogy láthassa mindenki, aki megfordul arra; minden kedves vendég nézhessen nagyot, ilyen is van ám, a secrétaire fölött pont jó lesz, szépen mutatnak együtt, ahogy a fény hull reá. Satöbbi, satöbbi. Vigye! Mármint elnökné asszonyság a Rippl-Rónai-festményt, amelyet oly kecsesen és kegyesen kiválasztott polgármester úr szíves segedelmével. Vigye. Tök mindegy. Mindenkinek. De nekik biztosan. Sem előrébb, sem hátrébb nem megy általa (a vitel, a szerzés által) a világ. Senki nem lesz sem szebb, sem okosabb általa. S még csak hiányozni sem fog különösebben senkinek az a kép, akinek mégis, az pontosan tud mindent, ha csak a kép hűlt helyét nézi, akkor is. Mindenki marad, aki volt: ugyanaz az ember. Ugyanaz a nívó. Az elnök a nagy műélvezet után is simán ki fogja húzni reggelre nyilatkozatából az orosz szót, s utána majd ugyancsak az eddigi lendülettel keni az egészet valamelyik szolgájára (vagy keneti egyik szolgájával a másik szolgájára). S ugyanarra az orrára koppint ugyanaz a főnöke. A kihúzó kéz legyen bárkié, a szellem saját és elpusztíthatatlan, nincs az a Rippl, amellyel gyógyítani lehetne. A borsófőzelék és a többi, az aláírás, a pecsét is ugyanaz marad, a papíron és az ingen is.

A művészetet azért találta ki magának az emberiség, merő illúzió persze, hogy élvezetétől nemesedjen a lélek, táguljon a szemhatár, nyíljon az elme. A kaposvári vásár pedig a művészet tökéletes kudarca.

Szóval, csak vigye nyugodtan. Különben is jár neki. Benne van a törvényben. S tudja is jól, ahogy tudjuk mi is, hogy benne, tényleg viheti – ja persze, csak kölcsönbe. Meglátjuk. De ha már nála van, s nézi, mutogatja napestig, a következőt pedig a Louvre vagy Prado kincseiből hozatja haza a szebbikből a pénzünkön, akkor sem változik semmi. Nada. A vásár, a szerzés, a válogatás a kendermagban, a gondolkodás a törvény betűjéről és szelleméről pont ugyanúgy zajlik majd legközelebb is, mint Kaposváron. Beöltözik (kiöltözik) hozzá, „lemegy”, polgármester úr fényesre nyalja a padlót, gusztál, visz. Mert a törvény ezt neki biztosítja, ez jár neki, jussa van rá (a jussolás amúgy is erős családi hagyomány arrafelé).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.