A szerk.

Teher alatt

A szerk.

Hétfő volt, este volt, hideg volt, eső volt, mégis ezrek tüntettek a Madách téren a kultúra, s benne főként a színházak kormányzati ellenőrzés alá vonása ellen.

Hivatalosabban egy, már a megszavazása előtt elvetélt törvénymódosítás ellen (annak elemeivel beljebb részletes cikkben foglalkozunk). A közvetlen kiváltó ok, maga a törvényerejű buhera azonban csak a hívószó szerepét töltötte most be, ami történt, ennél messzebbre mutat: a fővárosi színházi élet elitje, vagy elitjének láthatóan nagyobbik része, feladván hosszú, hosszú évek taktikázását, a ne szólj szám, nem fáj fejem politikáját, átlépte végre a Rubicont, s Orbán ellen vonult.

Meglehet azért, mert most érezték először létükben konkrétan is veszélyeztetve magukat (ha ez így volt, érzéki csalódás áldozatai voltak esztendőkön át), s persze okkal valószínűsíthetően azért is, mert októberben a fővárosban megváltozott a széljárás: ellenzéki főpolgármester került Budapest élére – ahogy Máté Gábor nemrégiben erre célozva, nem kis malíciával nyilatkozta: elvileg aranykor következik a számukra. Tény, ami tény: Tarlós István idején két ellenféllel néztek szembe Budapest szellemi függetlenségre törekvő színházai: a kormánnyal és az önkormányzattal. Minden lejáró színigazgatói mandátum idején az volt a téma, hogy akkor most jön-e Balázs Péter vagy valamelyik másik biodíszlet Orbán háta mögül, vagy megússzuk, s lehet folytatni a közönségtől tulajdonképpen mindvégig visszaigazolást nyerő munkát. Mert tudjuk, jöttek, jött Vidnyánszky, Nemcsák, Dörner, Kálomista meg még nyilván páran, s egyre kevesebb hely maradt, ahol nem a kormányzati lidércnyomásra, árvalányhajas műkultúrára lehetett csak esténként befizetni. A hétfői tüntetés minden jelszavában, s minden egyes tüntető tekintetében ott volt az a remény: most akkor máshogy lesz; máshogy lesz, mert itt vagyunk, s máshogy lesz, mert nem vagyunk egyedül. Mint ahogy sajnálatos módon egyedül volt a CEU, az MTA, a fekete ruhás nővér, egyedül voltak a tanárok, nota bene a független színházak.

Mert ne legyen senkinek se illúziója, Magyarország kormánya, vagyis Orbán Viktor ugyanazt tervezi a Katonával, az Örkénnyel, a Radnótival és a függetlenekkel, amit a mondott entitásokkal. Elfoglalni. Amelyiket pedig nem tudja, azt kivéreztetni. Ezen valaha esetleg távolinak tűnő célja a Fidesz kapitális fővárosi vereségével az önkormányzati választásokon szerfelett aktuálissá vált számára. Nehogy már Karácsony mondja meg, hogy ki lesz a Thália, a József Attila Színház vagy éppenséggel az Újszínház igazgatója! S azt se gondolja senki, hogy Orbán visszarettenne attól, hogy a kultúra teljes elfoglalása vélhetően elégedetlenséget szül, s ilyenformán kontraproduktív, szavazatvesztést okoz. Az Orbán-szavazatok Budapesten már elvesztek, ami most készül, az a bosszú.

Orbán Viktor csak akkor riad vissza bármitől is, ha erővel találkozik. S most erővel találkozott, s megint becsinált, már a tüntetés előtt vissza is lett szívva a törvénymódosítás pár igazán durva passzusa – ez azonban a legtávolabbról sem jelenti azt, hogy Orbán letett volna a terveiről. Mint ahogy az olimpiáról, a vasárnapi boltzárról sem tett le, semmi olyasmiről, ami elől korábban látványosan megfutott.

A hétfői tüntetés szónokai közt népszerű művészek lobbantották Orbán szemére az igazságot, a hétfői tüntetésre egy-két napos előkészítés után mentek ki ezrek, a hétfői tüntetés mellé odaállt a fővárosi önkormányzat, felszólalt a főpolgármester is. Ez erő. Nem is akármilyen erő, kellően gondozva nagyobb, mint Orbáné. Épp ezért Magyarország elemi érdeke, hogy a hétfői tüntetés összes szereplője belássa, nincs visszaút a csigaházba. A kiállás sohasem késő, és sohasem egyszeri.

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.