A szerk.

Teher alatt

A szerk.

Hétfő volt, este volt, hideg volt, eső volt, mégis ezrek tüntettek a Madách téren a kultúra, s benne főként a színházak kormányzati ellenőrzés alá vonása ellen.

Hivatalosabban egy, már a megszavazása előtt elvetélt törvénymódosítás ellen (annak elemeivel beljebb részletes cikkben foglalkozunk). A közvetlen kiváltó ok, maga a törvényerejű buhera azonban csak a hívószó szerepét töltötte most be, ami történt, ennél messzebbre mutat: a fővárosi színházi élet elitje, vagy elitjének láthatóan nagyobbik része, feladván hosszú, hosszú évek taktikázását, a ne szólj szám, nem fáj fejem politikáját, átlépte végre a Rubicont, s Orbán ellen vonult.

Meglehet azért, mert most érezték először létükben konkrétan is veszélyeztetve magukat (ha ez így volt, érzéki csalódás áldozatai voltak esztendőkön át), s persze okkal valószínűsíthetően azért is, mert októberben a fővárosban megváltozott a széljárás: ellenzéki főpolgármester került Budapest élére – ahogy Máté Gábor nemrégiben erre célozva, nem kis malíciával nyilatkozta: elvileg aranykor következik a számukra. Tény, ami tény: Tarlós István idején két ellenféllel néztek szembe Budapest szellemi függetlenségre törekvő színházai: a kormánnyal és az önkormányzattal. Minden lejáró színigazgatói mandátum idején az volt a téma, hogy akkor most jön-e Balázs Péter vagy valamelyik másik biodíszlet Orbán háta mögül, vagy megússzuk, s lehet folytatni a közönségtől tulajdonképpen mindvégig visszaigazolást nyerő munkát. Mert tudjuk, jöttek, jött Vidnyánszky, Nemcsák, Dörner, Kálomista meg még nyilván páran, s egyre kevesebb hely maradt, ahol nem a kormányzati lidércnyomásra, árvalányhajas műkultúrára lehetett csak esténként befizetni. A hétfői tüntetés minden jelszavában, s minden egyes tüntető tekintetében ott volt az a remény: most akkor máshogy lesz; máshogy lesz, mert itt vagyunk, s máshogy lesz, mert nem vagyunk egyedül. Mint ahogy sajnálatos módon egyedül volt a CEU, az MTA, a fekete ruhás nővér, egyedül voltak a tanárok, nota bene a független színházak.

Mert ne legyen senkinek se illúziója, Magyarország kormánya, vagyis Orbán Viktor ugyanazt tervezi a Katonával, az Örkénnyel, a Radnótival és a függetlenekkel, amit a mondott entitásokkal. Elfoglalni. Amelyiket pedig nem tudja, azt kivéreztetni. Ezen valaha esetleg távolinak tűnő célja a Fidesz kapitális fővárosi vereségével az önkormányzati választásokon szerfelett aktuálissá vált számára. Nehogy már Karácsony mondja meg, hogy ki lesz a Thália, a József Attila Színház vagy éppenséggel az Újszínház igazgatója! S azt se gondolja senki, hogy Orbán visszarettenne attól, hogy a kultúra teljes elfoglalása vélhetően elégedetlenséget szül, s ilyenformán kontraproduktív, szavazatvesztést okoz. Az Orbán-szavazatok Budapesten már elvesztek, ami most készül, az a bosszú.

Orbán Viktor csak akkor riad vissza bármitől is, ha erővel találkozik. S most erővel találkozott, s megint becsinált, már a tüntetés előtt vissza is lett szívva a törvénymódosítás pár igazán durva passzusa – ez azonban a legtávolabbról sem jelenti azt, hogy Orbán letett volna a terveiről. Mint ahogy az olimpiáról, a vasárnapi boltzárról sem tett le, semmi olyasmiről, ami elől korábban látványosan megfutott.

A hétfői tüntetés szónokai közt népszerű művészek lobbantották Orbán szemére az igazságot, a hétfői tüntetésre egy-két napos előkészítés után mentek ki ezrek, a hétfői tüntetés mellé odaállt a fővárosi önkormányzat, felszólalt a főpolgármester is. Ez erő. Nem is akármilyen erő, kellően gondozva nagyobb, mint Orbáné. Épp ezért Magyarország elemi érdeke, hogy a hétfői tüntetés összes szereplője belássa, nincs visszaút a csigaházba. A kiállás sohasem késő, és sohasem egyszeri.

 

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.