A szerk.

Úgyszólván páratlan

A szerk.

Mivel itthon a téma jószerivel a futottak még kategóriájába sem tartozik, megemlítenénk, hogy jövő vasárnap rendezik Romániában az államfőválasztás megismételt első fordulóját. (A második menet, már ha semmi nem jön közbe, május 18-án lesz.)

Pedig a jelenleginél némileg nagyobb figyelmet érdemelne alapból is – elvégre egy szomszédos ország fontos belpolitikai eseményéről van szó –, a zűrzavaros előzmények miatt meg pláne. Tavaly novemberben, a rendes időben megtartott választás első fordulóját ugyanis egy az ország határain kívül szinte ismeretlen független jelölt, Călin Georgescu nyerte meg a voksok 23 százalékával.

A romániai nagypártok (a szociáldemokraták, a nemzeti liberálisok) jelöltjeinek vereségét igazából az tette teljessé, hogy ezek után napról napra az a vélelem erősödött, amely szerint a második fordulóban is Georgescu győzelme valószínűsíthető. A látszólag semmiből jött győzelem mögött azonban – az illetékes román belbiztonsági szervek utólagos vizsgálata alapján – erőteljes orosz beavatkozási kísérlet kontúrjai sejlettek föl; például a TikTok-algoritmus is Georgescu kampányát segítette, és ennek hatása állítólag jóval nagyobb volt, mint azt elsőre hinnénk. A teljes első fordulót tavaly decemberben érvénytelennek nyilvánító alkotmányírósági döntés ugyancsak erre hivatkozott.

Georgescuról a nagyvilág leginkább semmit sem tudott, de a hazájában nem volt ismeretlen. Az eredetileg mérnök végzettségű férfi az 1990-es években különböző összetételű kormánykoalíciók alatt vállalt munkát a külügy-, illetve a környezetvédelmi minisztériumban, de népszerűvé szélsőjobboldali politikusként vált. A szélsőjobbos arcok nézetei a világ minden tájékán sajátos keverékei a megveszekedett xenofóbiának, a náci eszméknek, a legröhejesebb ezotériának és összeesküvés-elméleteknek. Ennek a típusnak a mintapéldánya Georgescu, aki leginkább a román nácizmus hajdani politikai mozgalmának (Mihály Arkangyal Légiója) és paramilitáris szervezetének (Vasgárda) a dicsőítésével okozott belpolitikai botrányokat. Ezzel, valamint a józan ésszel értelmezhetetlen korábbi gondolatfutamaival – földönkívüliekkel találkozott, vagy a víz nem hidrogénből és oxigénből áll stb. –, plusz az Orbán-kormányéval vetekedő oroszbarátságával tavaly novemberben 23 százaléknyi román választópolgárt győzött meg az ún. víziója helyességéről és Romániát megváltó erejéről; e 2,12 millió szavazó ténye önmagában is dermesztő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.