Új villáskulcs

A szerk.

Ostoba beszédek, de van bennük rendszer - mondhatjuk Vilmossal Orbán Viktor fölszólamlásairól. E szövegek fokozatos romlásáról sokan megemlékeztek már. A hétvégi "hagyományos" tusnádfürdői szónoklat sem hozott változást: lapos filozofálgatás (ezúttal a korszellemről), a példaképek kijelölése (most Merkel és Sarkozy), belpolitikai üzenetek, és a falu bölcse szerepéből fakadó mind komikusabb kiszólások.

Ostoba beszédek, de van bennük rendszer - mondhatjuk Vilmossal Orbán Viktor fölszólamlásairól. E szövegek fokozatos romlásáról sokan megemlékeztek már. A hétvégi "hagyományos" tusnádfürdői szónoklat sem hozott változást: lapos filozofálgatás (ezúttal a korszellemről), a példaképek kijelölése (most Merkel és Sarkozy), belpolitikai üzenetek, és a falu bölcse szerepéből fakadó mind komikusabb kiszólások. Az erdélyi előadás anakronisztikus népszínműre emlékeztetett (lásd cikkünket beljebb), s (bel)politikailag jórészt értelmezhetetlen volt. Ugyanakkor a beszéd vége mégis elárult valamit a közlő fejében kavargó politikai elképzelésekről. A "szegények" problematikumról beszélünk, meg a "történelmi szövetségről" mit a "középosztály" felkent képviselője, az "új jobboldal" kötend velük hamarost.

A Fideszt sokkolta a 2002-es vereség (az első forduló éjszakájának felvételei mindennél beszédesebben érzékeltetik ezt). Sokan voltunk, de nem elegen - vonta le a következtetést Orbán, s politikájának középpontjában azóta sem áll más, mint az egyetlen és legnagyobb tábor létrehozása. Jelentős tartalékok jobb felől nem lévén, a Fidesz már évekkel ezelőtt a rivális szavazótáborát kezdte kóstolgatni. E stratégia első, egyszerre meghökkentő és röhejes lépése volt, amikor az öltönyös pártelnök egy nagy villáskulccsal pózolt ("munkástagozat"), de ide sorolhatók a 2002-es főpolgármester-választás jobboldali kampányfilmjei is (a pongyolás lakótelepi asszonyság, aki rendért kiált), a Munka, otthon, biztonság c. petíció és későbbi választási program; vagy a "drágulásról" szervezett "konferencia". A Fidesz-vezérkar - ez a szociológiai hátterében ugyan nem, ám politikai nevelődésében és tájékozódásában echte elitista gyülekezet - azonban úgy képzelte a szegénységet, mint Móricka: "a" szegény az egy véglény (2002-es terminusukkal: "panelpatkány"), akit csak az érdekel, hogy lesz-e áremelés, és arra szavaz, aki többet (pénzt, ingyenességet stb.) ígér. E tévhitben benne volt 2002 tapasztalata és a választási vereséggel való számvetés hiánya, hiszen a bukásból azt értették meg: a megvetett Medgyessy azért győzött, mert egyszeri 19 ezer forintot ígért a nyugdíjasoknak. Hogy a világ nem ennyire egyszerű - még "a szegényeké" sem -, arra a 2006-os csalódás döbbentette rá Orbánt: a győzelemhez kevés, ha valaki pusztán többet ígér.

Primitív népszemléletük ugyan változatlan (lásd a népszavazást: áldozatvállalás nélkül is jobb lesz itt minden!), de az újabb megnyilatkozások - így a tusnádfürdői beszéd - arra utalnak, hogy a 2006-os infantilis üzenetek (a Fidesz letöri a gáz, a gyógyszer, az áram stb. árát) helyett Orbán az 1998-as kampányhoz hasonlóan újfent érzetekre kíván hatni. A napi kiadásaikat egyre nehezebben fedező (alsó és középső) középosztálybeliek félelmeire ("egyre nagyobb tömegei süllyednek bele ebbe a szegénytengerbe"), illetve a legalább a gyerekeiknek jobb jövőt remélő lecsúszottak és kilátástalanul szegények vágyaira.

Tusnádfürdő a "villáskulcsos orbánizmus" folytatása más, ezúttal korántsem nevetséges eszközökkel. Hogy az egzisztenciális aggodalom ne lenne általános az országban, senki nem állíthatja. Orbán ráérzett a biztonságra vágyás, a segítségre várás hangulatára: hosszú idő után ismét olyan témát talált, amivel valóban megszólíthat újabb szavazói csoportokat. Kérdés, hogy képes lesz-e mindezt eredményes politikává transzformálni. Szúrt már el ennél nagyobb ziccereket is. De mi lesz, ha tényleg sikerül emelnie valamit e félelemalapzatra? A gondolatára is kiráz minket a hideg.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.