Új villáskulcs

A szerk.

Ostoba beszédek, de van bennük rendszer - mondhatjuk Vilmossal Orbán Viktor fölszólamlásairól. E szövegek fokozatos romlásáról sokan megemlékeztek már. A hétvégi "hagyományos" tusnádfürdői szónoklat sem hozott változást: lapos filozofálgatás (ezúttal a korszellemről), a példaképek kijelölése (most Merkel és Sarkozy), belpolitikai üzenetek, és a falu bölcse szerepéből fakadó mind komikusabb kiszólások.

Ostoba beszédek, de van bennük rendszer - mondhatjuk Vilmossal Orbán Viktor fölszólamlásairól. E szövegek fokozatos romlásáról sokan megemlékeztek már. A hétvégi "hagyományos" tusnádfürdői szónoklat sem hozott változást: lapos filozofálgatás (ezúttal a korszellemről), a példaképek kijelölése (most Merkel és Sarkozy), belpolitikai üzenetek, és a falu bölcse szerepéből fakadó mind komikusabb kiszólások. Az erdélyi előadás anakronisztikus népszínműre emlékeztetett (lásd cikkünket beljebb), s (bel)politikailag jórészt értelmezhetetlen volt. Ugyanakkor a beszéd vége mégis elárult valamit a közlő fejében kavargó politikai elképzelésekről. A "szegények" problematikumról beszélünk, meg a "történelmi szövetségről" mit a "középosztály" felkent képviselője, az "új jobboldal" kötend velük hamarost.

A Fideszt sokkolta a 2002-es vereség (az első forduló éjszakájának felvételei mindennél beszédesebben érzékeltetik ezt). Sokan voltunk, de nem elegen - vonta le a következtetést Orbán, s politikájának középpontjában azóta sem áll más, mint az egyetlen és legnagyobb tábor létrehozása. Jelentős tartalékok jobb felől nem lévén, a Fidesz már évekkel ezelőtt a rivális szavazótáborát kezdte kóstolgatni. E stratégia első, egyszerre meghökkentő és röhejes lépése volt, amikor az öltönyös pártelnök egy nagy villáskulccsal pózolt ("munkástagozat"), de ide sorolhatók a 2002-es főpolgármester-választás jobboldali kampányfilmjei is (a pongyolás lakótelepi asszonyság, aki rendért kiált), a Munka, otthon, biztonság c. petíció és későbbi választási program; vagy a "drágulásról" szervezett "konferencia". A Fidesz-vezérkar - ez a szociológiai hátterében ugyan nem, ám politikai nevelődésében és tájékozódásában echte elitista gyülekezet - azonban úgy képzelte a szegénységet, mint Móricka: "a" szegény az egy véglény (2002-es terminusukkal: "panelpatkány"), akit csak az érdekel, hogy lesz-e áremelés, és arra szavaz, aki többet (pénzt, ingyenességet stb.) ígér. E tévhitben benne volt 2002 tapasztalata és a választási vereséggel való számvetés hiánya, hiszen a bukásból azt értették meg: a megvetett Medgyessy azért győzött, mert egyszeri 19 ezer forintot ígért a nyugdíjasoknak. Hogy a világ nem ennyire egyszerű - még "a szegényeké" sem -, arra a 2006-os csalódás döbbentette rá Orbánt: a győzelemhez kevés, ha valaki pusztán többet ígér.

Primitív népszemléletük ugyan változatlan (lásd a népszavazást: áldozatvállalás nélkül is jobb lesz itt minden!), de az újabb megnyilatkozások - így a tusnádfürdői beszéd - arra utalnak, hogy a 2006-os infantilis üzenetek (a Fidesz letöri a gáz, a gyógyszer, az áram stb. árát) helyett Orbán az 1998-as kampányhoz hasonlóan újfent érzetekre kíván hatni. A napi kiadásaikat egyre nehezebben fedező (alsó és középső) középosztálybeliek félelmeire ("egyre nagyobb tömegei süllyednek bele ebbe a szegénytengerbe"), illetve a legalább a gyerekeiknek jobb jövőt remélő lecsúszottak és kilátástalanul szegények vágyaira.

Tusnádfürdő a "villáskulcsos orbánizmus" folytatása más, ezúttal korántsem nevetséges eszközökkel. Hogy az egzisztenciális aggodalom ne lenne általános az országban, senki nem állíthatja. Orbán ráérzett a biztonságra vágyás, a segítségre várás hangulatára: hosszú idő után ismét olyan témát talált, amivel valóban megszólíthat újabb szavazói csoportokat. Kérdés, hogy képes lesz-e mindezt eredményes politikává transzformálni. Szúrt már el ennél nagyobb ziccereket is. De mi lesz, ha tényleg sikerül emelnie valamit e félelemalapzatra? A gondolatára is kiráz minket a hideg.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.