A DK és a Momentum is reagált Magyar Péterre

  • narancs.hu
  • 2024. április 28.

Belpol

Mindkét párt az újdonsült politikussal foglalkozik vasárnap. 

Magyar Péter, a Tisza Párt alelnöke és Puzsért Róbert publicista egy rendezvényen beszélgetett, ahol egyebek mellett arról nyilatkozott Magyar, nem szeretné, ha Lázár János lenne a miniszterelnök, és nem terveznek közösen puccsot. Brüsszellel kapcsolatos kijelentéseket is tett, miszerint van zsarolás és kettős mérce Brüsszel oldaláról, ami ráadásul hasznos a Fidesznek, hiszen politikát tud erre építeni.

Majdnem percre pontosan küldött közleményt lapunknak a DK és a Momentum is, melyben Magyar kijelentéseire reagáltak. 

Cseh Katalin a közleményben felevenítette, hogy Magyar az általa is kidolgozott uniós jogállamisági mechanizmust kritizálta, és amellett foglalt állást, hogy az uniós pénzek jogállamisági garanciák nélkül is megérkezzenek a magyar kormányhoz. Magyar emellett az Orbán-kormány demokráciafelszámolásáról szóló Sargentini-jelentés pontjainak többségét „bullshitnek” nevezte. 

„Ezek szerint ő és pártjának EP-képviselői azon dolgoznak majd Brüsszelben és Strasbourgban, hogy a Bizottság ne követeljen jogállami és antikorrupciós garanciákat, adja csak oda Orbán Viktornak a felfüggesztett pénzt?” – kérdezte Cseh Katalin. 

„Egyedüli magyarként vettem részt a jogállamisági mechanizmus megalkotásában. A ciklus egyik legnagyobb sikerének tartom, hogy az EU sokkal több közvetlen támogatást nyújt önkormányzatoknak és civil szervezeteknek, és sokkal szigorúbb a kormányokon átfolyatott pénzekkel. Szilárd meggyőződésem, hogy ez jelenti a magyar érdekek védelmét uniós szinten, az ellenkezője pedig nem a magyarok, hanem Orbán Viktor érdekeit védi. Az, hogy Európa egy évtized semmittevése után végre felvette a kesztyűt az Orbán-kormány demokráciarombolása ellen, a momentumos képviselők munkájának is köszönhető, és erre büszkék vagyunk” – áll a közleményben. 

Molnár Csaba, a DK EP-képviselője Magyar alábbi kijelentéseire reagált:

  • „Brüsszel igenis hazudik.”
  • „Nincs ilyen, hogy egységes Európa.”
  • „Nem jó, ha egy tagállammal szemben furkósbotnak használják a jogállamiságot.” 

Molnár egyebek mellett azt írta közleményében, hogy nem Brüsszel és nem az Európai Unió hazudik, hanem az Orbán-kormány; a jogállamiság úgynevezett „furkósbotként” való használata valójában a közös, általunk is elfogadott szabályok betartatása. „Helyes dolog, vállaltuk, amikor népszavazással döntve beléptünk”; akinek ez is sok, az nyilvánvalóan nem gondolja komolyan a szuverenitásunk ennél sokkal komolyabb megosztását, az Európai Ügyészséghez való csatlakozást; a magyar érdek képviselete a világban annyira erős, amennyire az Európai Unió (EU) erős. A gyenge EU egyenlő a gyenge Magyarországgal. „Mi, DK-sok, pedig maradunk, akik vagyunk: a legeurópaibb párt"

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.