A halmozottan hátrányos helyzetű roma tanulók harmada nem tudott bekapcsolódni a digitális oktatásba

  • narancs.hu
  • 2020. május 18.

Belpol

Egy felmérés szerint nagy a szórás, hol mennyire volt sikeres a digitális oktatás.

A Rosa Parks Alapítvány, a Motiváció Egyesület és a Partners Hungary Alapítvány 425 pedagógus részvételével végzett felméréséből derült ki, hogy "a halmozottan hátrányos helyzetű roma tanulók harmada nem tudott bekapcsolódni a digitális oktatásba" - írja a 24.hu.

A cikk szerint nagy a különbség a digitális oktatáshoz való hozzáférésben: Budapesten a pedagógusok becslése szerint a diákok négyötöde részt vesz a digitális oktatásban, addig ez az arány a nagyközségekben mindössze 65 százalék.

A legnagyobb gondolt általánosságban a technikai eszközök hiánya jelenti - ez volt a vezető ok a digitális oktatásban való kimaradásra, a válaszadók szerint. A felmérésből kiderült, hogy sok esetben a tanárok ilyenkor telefonon, vagy fénymásolatokkal igyekeznek segíteni a gyerekeknek. A válaszolók 70%-a szerint ez utóbbi a jellemző a kis falvakban.

A felmérésben nyilatkozók fele úgy érezte, hogy a tanárok inkább egymásra és magukra számíthattak, mintsem a munkáltatóra. Ráadásul a szegregált intézményekben tanítók 9 százaléka sem rendelkezik korlátlan internet-hozzáféréssel, 44 százalékuk pedig korábban nem vett részt digitális oktatással kapcsolatos képzésen - írják.

A távoktatásból való kimaradás okaként minden 5. tanár jelezte az egzisztenciális okokat is, azaz azt, hogy a gyerekeknek részt kell venni a család megélhetésénk biztosításába, a házimunkákban vagy éppen a kisebb gyerekek felügyeletében. "Egy szobában többen élnek, pici babától a nagymamáig. Se hely, se lehetőség a tanulásra. Van, akit el se lehet érni online. Illetve a megélhetési problémák fontosabbak, mint az iskolai feladatok. Nincs munka, pénz, a családok éheznek" - idézik az egyik válaszolót.

A lap beszámol három kistelepülés példájáról is. Kókai Hajnalka, Nyírbátorban dolgozó iskolai mediátor arról mesél, hogy egy női roma aktivista csoporttal együttműködve 28 családnak tudtek eszközt biztosítani; de mivel sok helyen még az áramellátással is gondok vannak, itt értelemszerően az internetes oktatás sem műkődik. Sok gyerek ezért papíron kapja és oldja meg a feladatokat, de ezzel lemaradásba kerülnek a társaikhoz képest, ami a később, ha újra iskolába mennek, további gondokat fog okozni.

Orsós Géza, a Partners Hungary Alapítvány mediátoraként dolgozik a Tolna megyei Gyulajon, itt egy pályázat segítségévelt udtak húsz családot ellátni egy-egy táblagéppel. A gyerekek eddig a közösségi házban levő számítógép használatával tudtak házi feladatot megoldani. A Tolna megyei községet egyébként 80 százalékban romák lakják, a mediátor elmondása szerint legtöbbször az is nehézséget okoz, hogy a szülők sem tudtak segítséget nyújtani, mert ők sem feltétlenül ismerik ezeknek az eszközöknek a kezelését.

A csobánkai Horváth Viktória pozitívabb történetet mesél el: ők a helyi iskola és a tanoda segítségével körülbelül harminc számítógépet tudtak beszerezni. A problémát  ezért ő nem annyir az eszközhiányban látja, hanem abban, hogy nem mindenki tudja megfelelően használni a szükséges informatikai rendszereket.

Digitális tanrend: magukra hagyott tanárok forradalmasíthatják az oktatást

Két napot kaptak a tanárok a digitális tanrendre átállásra - erre senki nem volt felkészülve. A módszerek újak, mégis elindult az online oktatás. Március 13-án, pénteken este jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök egy videóüzenetben, hogy március 16-ától, hétfőtől a koronavírus-járvány miatt bezárnak az iskolák és digitális tanrendben folytatják a tanévet.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.