A halmozottan hátrányos helyzetű roma tanulók harmada nem tudott bekapcsolódni a digitális oktatásba

  • narancs.hu
  • 2020. május 18.

Belpol

Egy felmérés szerint nagy a szórás, hol mennyire volt sikeres a digitális oktatás.

A Rosa Parks Alapítvány, a Motiváció Egyesület és a Partners Hungary Alapítvány 425 pedagógus részvételével végzett felméréséből derült ki, hogy "a halmozottan hátrányos helyzetű roma tanulók harmada nem tudott bekapcsolódni a digitális oktatásba" - írja a 24.hu.

A cikk szerint nagy a különbség a digitális oktatáshoz való hozzáférésben: Budapesten a pedagógusok becslése szerint a diákok négyötöde részt vesz a digitális oktatásban, addig ez az arány a nagyközségekben mindössze 65 százalék.

A legnagyobb gondolt általánosságban a technikai eszközök hiánya jelenti - ez volt a vezető ok a digitális oktatásban való kimaradásra, a válaszadók szerint. A felmérésből kiderült, hogy sok esetben a tanárok ilyenkor telefonon, vagy fénymásolatokkal igyekeznek segíteni a gyerekeknek. A válaszolók 70%-a szerint ez utóbbi a jellemző a kis falvakban.

A felmérésben nyilatkozók fele úgy érezte, hogy a tanárok inkább egymásra és magukra számíthattak, mintsem a munkáltatóra. Ráadásul a szegregált intézményekben tanítók 9 százaléka sem rendelkezik korlátlan internet-hozzáféréssel, 44 százalékuk pedig korábban nem vett részt digitális oktatással kapcsolatos képzésen - írják.

A távoktatásból való kimaradás okaként minden 5. tanár jelezte az egzisztenciális okokat is, azaz azt, hogy a gyerekeknek részt kell venni a család megélhetésénk biztosításába, a házimunkákban vagy éppen a kisebb gyerekek felügyeletében. "Egy szobában többen élnek, pici babától a nagymamáig. Se hely, se lehetőség a tanulásra. Van, akit el se lehet érni online. Illetve a megélhetési problémák fontosabbak, mint az iskolai feladatok. Nincs munka, pénz, a családok éheznek" - idézik az egyik válaszolót.

A lap beszámol három kistelepülés példájáról is. Kókai Hajnalka, Nyírbátorban dolgozó iskolai mediátor arról mesél, hogy egy női roma aktivista csoporttal együttműködve 28 családnak tudtek eszközt biztosítani; de mivel sok helyen még az áramellátással is gondok vannak, itt értelemszerően az internetes oktatás sem műkődik. Sok gyerek ezért papíron kapja és oldja meg a feladatokat, de ezzel lemaradásba kerülnek a társaikhoz képest, ami a később, ha újra iskolába mennek, további gondokat fog okozni.

Orsós Géza, a Partners Hungary Alapítvány mediátoraként dolgozik a Tolna megyei Gyulajon, itt egy pályázat segítségévelt udtak húsz családot ellátni egy-egy táblagéppel. A gyerekek eddig a közösségi házban levő számítógép használatával tudtak házi feladatot megoldani. A Tolna megyei községet egyébként 80 százalékban romák lakják, a mediátor elmondása szerint legtöbbször az is nehézséget okoz, hogy a szülők sem tudtak segítséget nyújtani, mert ők sem feltétlenül ismerik ezeknek az eszközöknek a kezelését.

A csobánkai Horváth Viktória pozitívabb történetet mesél el: ők a helyi iskola és a tanoda segítségével körülbelül harminc számítógépet tudtak beszerezni. A problémát  ezért ő nem annyir az eszközhiányban látja, hanem abban, hogy nem mindenki tudja megfelelően használni a szükséges informatikai rendszereket.

Digitális tanrend: magukra hagyott tanárok forradalmasíthatják az oktatást

Két napot kaptak a tanárok a digitális tanrendre átállásra - erre senki nem volt felkészülve. A módszerek újak, mégis elindult az online oktatás. Március 13-án, pénteken este jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök egy videóüzenetben, hogy március 16-ától, hétfőtől a koronavírus-járvány miatt bezárnak az iskolák és digitális tanrendben folytatják a tanévet.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”