A halmozottan hátrányos helyzetű roma tanulók harmada nem tudott bekapcsolódni a digitális oktatásba

  • narancs.hu
  • 2020. május 18.

Belpol

Egy felmérés szerint nagy a szórás, hol mennyire volt sikeres a digitális oktatás.

A Rosa Parks Alapítvány, a Motiváció Egyesület és a Partners Hungary Alapítvány 425 pedagógus részvételével végzett felméréséből derült ki, hogy "a halmozottan hátrányos helyzetű roma tanulók harmada nem tudott bekapcsolódni a digitális oktatásba" - írja a 24.hu.

A cikk szerint nagy a különbség a digitális oktatáshoz való hozzáférésben: Budapesten a pedagógusok becslése szerint a diákok négyötöde részt vesz a digitális oktatásban, addig ez az arány a nagyközségekben mindössze 65 százalék.

A legnagyobb gondolt általánosságban a technikai eszközök hiánya jelenti - ez volt a vezető ok a digitális oktatásban való kimaradásra, a válaszadók szerint. A felmérésből kiderült, hogy sok esetben a tanárok ilyenkor telefonon, vagy fénymásolatokkal igyekeznek segíteni a gyerekeknek. A válaszolók 70%-a szerint ez utóbbi a jellemző a kis falvakban.

A felmérésben nyilatkozók fele úgy érezte, hogy a tanárok inkább egymásra és magukra számíthattak, mintsem a munkáltatóra. Ráadásul a szegregált intézményekben tanítók 9 százaléka sem rendelkezik korlátlan internet-hozzáféréssel, 44 százalékuk pedig korábban nem vett részt digitális oktatással kapcsolatos képzésen - írják.

A távoktatásból való kimaradás okaként minden 5. tanár jelezte az egzisztenciális okokat is, azaz azt, hogy a gyerekeknek részt kell venni a család megélhetésénk biztosításába, a házimunkákban vagy éppen a kisebb gyerekek felügyeletében. "Egy szobában többen élnek, pici babától a nagymamáig. Se hely, se lehetőség a tanulásra. Van, akit el se lehet érni online. Illetve a megélhetési problémák fontosabbak, mint az iskolai feladatok. Nincs munka, pénz, a családok éheznek" - idézik az egyik válaszolót.

A lap beszámol három kistelepülés példájáról is. Kókai Hajnalka, Nyírbátorban dolgozó iskolai mediátor arról mesél, hogy egy női roma aktivista csoporttal együttműködve 28 családnak tudtek eszközt biztosítani; de mivel sok helyen még az áramellátással is gondok vannak, itt értelemszerően az internetes oktatás sem műkődik. Sok gyerek ezért papíron kapja és oldja meg a feladatokat, de ezzel lemaradásba kerülnek a társaikhoz képest, ami a később, ha újra iskolába mennek, további gondokat fog okozni.

Orsós Géza, a Partners Hungary Alapítvány mediátoraként dolgozik a Tolna megyei Gyulajon, itt egy pályázat segítségévelt udtak húsz családot ellátni egy-egy táblagéppel. A gyerekek eddig a közösségi házban levő számítógép használatával tudtak házi feladatot megoldani. A Tolna megyei községet egyébként 80 százalékban romák lakják, a mediátor elmondása szerint legtöbbször az is nehézséget okoz, hogy a szülők sem tudtak segítséget nyújtani, mert ők sem feltétlenül ismerik ezeknek az eszközöknek a kezelését.

A csobánkai Horváth Viktória pozitívabb történetet mesél el: ők a helyi iskola és a tanoda segítségével körülbelül harminc számítógépet tudtak beszerezni. A problémát  ezért ő nem annyir az eszközhiányban látja, hanem abban, hogy nem mindenki tudja megfelelően használni a szükséges informatikai rendszereket.

Digitális tanrend: magukra hagyott tanárok forradalmasíthatják az oktatást

Két napot kaptak a tanárok a digitális tanrendre átállásra - erre senki nem volt felkészülve. A módszerek újak, mégis elindult az online oktatás. Március 13-án, pénteken este jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök egy videóüzenetben, hogy március 16-ától, hétfőtől a koronavírus-járvány miatt bezárnak az iskolák és digitális tanrendben folytatják a tanévet.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.