Már a Fidesz-szavazók is azt érzékelik, hogy a politikai pártok közül a Fidesznek van a legnagyobb befolyása a hazai médiatartalmakra – derül ki a Mérték Médiaelemző Műhely legfrissebb, hazai hírfogyasztásokról szóló kutatásából, amit a hvg.hu szemlézett.
A korábbi kutatásokhoz hasonlóan az idei felmérésből ismét kiderült, hogy a hírforrások kiválasztását jelentősen befolyásolja a válaszadó pártállása. A pártpreferencia pedig nemcsak azt befolyásolja a, hogy mit olvasnak inkább az ellenzéki és kormánypárti szavazók, hanem azt is, hogy melyik hírforrást tartják leghitelesebbnek. A kormánypárti szavazók által a három leghitelesebbnek tartott hírforrás a Kossuth Rádió, a Hír tv és az M1, míg az ellenzéki válaszadók leghitelesebbnek az RTL Klubot, a Telexet és a HVG-t mondták.
További különbség pártpreferenciák szerint, hogy a kormánypárti szavazók ragaszkodnak a leginkább (30 százalék) a köztévéhez, ezt (19-19 százaléka) holtversenyben követik a kereskedelmi televíziók és a hírtelevíziók, majd utolsó helyen pedig az internetes hírportálok szerepelnek a kormánypártiaknál. Az ellenzéki szavazók preferenciája egészen más, 45 százalékuk a hírportálról mondana le a legnehezebben, minden más messze leszakadva ezután következik. Az állami televíziót a megkérdezett ellenzéki szavazók mindössze 2 százaléka említette.
A kutatás arra is kitért, hogy a válaszadók mit gondolnak a média befolyásolásáról, a szerkesztőségi tartalomba való közvetlen beleszólásról.
A teljes népesség 21 százaléka valamilyen szinten elfogadhatónak tartja, hogy politikai szereplők beleszóljanak egy újság tartalmába, a megkérdezetteknek pedig csak a fele gondolja úgy, hogy ez a gyakorlat egyáltalán nem elfogadható.
A felmérés másik meglepő eredménye, hogy a megkérdezettek 41 százaléka olvas olyan hírforrásokat, amelyekről azt gondolják, hogy azok nem a valóságot teszik közzé, nem megbízhatóak. A válaszadók szerint az Origo, a TV2, a megyei lapok és az M1 a legkevésbé megbízható hírforrások.
A felmérés során a közéleti Youtube-csatornák és podcastok fogyasztására is rákérdeztek. Az ilyen műsorokat követők körében a legnépszerűbb a Partizán. A megkérdezettek 11 százaléka fizet valamilyen formában hír jellegű tartalomért. A legtöbben megyei lapokra adnak ki pénzt, de előkelő helyen szerepelnek azok az előfizetői projektek, amelyek az utóbbi néhány évben indultak.