A nemzetbiztonsági átvilágításon megbukott jordán üzletemberrel tárgyalt a Pécsi Tudományegyetem rektora és az ITM államtitkára

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 22.

Belpol

Zaid Naffa neve sokaknak ismerősen csenghet.

A sajtóval egyelőre nem közölt, de hivatalos pénteki látogatásról kérdezte a Szabadpécs a Pécsi Tudományegyetem vezetőjét és az ITM államtitkárát, a PTE volt rektorát is. Ők ugyanis Zaid Naffa jordán üzletemberrel tárgyaltak a városban.

Zaid Naffa a nyolcvanas években érkezett Magyarországra, azóta itt tartózkodik, azaz évtizedek óta él Magyarországon, 2003 óta Jordánia tiszteletbeli konzulja hazánkban. Ő a magyar-jordán üzleti kapcsolatok egyik kulcsembere, aki még Gaith Pharaon Magyarországra érkezését is segítette. Erről itt olvashatnak bővebben.

A szaúdi szomszéd - Ghaith Pharaon élete és magyarországi üzletei

A rijádi udvarban nevelkedett aranyifjúból a terroristák, drogdílerek és fegyverkereskedők bankjának egyik vezetője lett. Negyedszázada körözi az FBI és az Interpol, mégis szabadon repked Magyarországon, sőt a miniszterelnök családjához is közel került - üzletileg és helyrajzilag egyaránt. A titkosszolgálatok magatartását nehéz értelmezni.

Naffa magyar állampolgárságért is folyamodott, ám a nemzetbiztonsági átvilágításon megbukott. A lap információi szerint Pécsre egyetemi ügyek mellett ingatlanbefektetés miatt is érkezhetett az üzletember, és egy konkrét, nagy értékű ingatlan megvásárlásának szándéka is a városba hozhatta, írják.

Orbán mellett: Zaid Naffa

Orbán mellett: Zaid Naffa

Fotó: MTI

 

A lap szerette volna megtudni, hogy milyen ügyben tárgyalt Naffával Miseta Attila, a PTE rektora, és Bódis József, az ITM felsőoktatásért felelős államtitkára Pécsett. El is küldték kérdéseiket, az ITM-től egyelőre nem kaptak választ. Miseta azonban a PTE sajtóreferensén keresztül azt írta:

"Miseta Attila rektor úr a jordán egyetemekkel való együttműködési lehetőségekről, és a jordán hallgatókkal kapcsolatos aktuális témákról tárgyalt pénteken Naffa úrral. Természetesen amint az együttműködések érdemi fázisba lépnek, haladéktalanul beszámolunk majd a sajtónak az eredményekről. Az ominózus megbeszélésen nem vett részt államtitkár úr."

A lap viszont azt írja: Naffa pénteken együtt ebédelt Bódis József államtitkárral és néhány pécsi jordán egyetemi hallgatóval az egyik nagy pécsi belvárosi hotel éttermében.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.