A püspöki kar sajtótitkárának felelősségét vizsgálhatják a szexbotrányban

  • narancs.hu
  • 2024. október 21.

Belpol

Úgy tűnik, a püspöki kar sajtóosztályán kell keresni azt a személyt, aki eltussolja vagy próbálja mentegetni a botrányba keveredett papokat. A Válasz Online ráadásul új ügyet is talált. Az legalább nem pedofil.

Minél tovább tart a vizsgálódás, annál kínosabb részletek derülnek ki a kalocsa-kecskeméti érsekség ügyeiről. Egy pap esetében ugyanis felmerült, hogy fizetett bizonyos homoszexuális szolgáltatásokért, és ezt az ügyet épp az a Tóth Tamás püspökkari titkár sikálta el, aki egyebek mellett  a nemrég pedofilgyanúba keveredett Hatházi Róbert ügyében legalábbis félreérthető módon járt el és Bábel Balázs érsek helyett írt számonkérő levelet a Válasz Online szerkesztőségének.

Az érsek levélben fordult püspök- és érsektársaihoz, mivel a következő konferencia még messze van és az üggyel foglalkozni kell, ezt a levelet kapta meg a lap. Bábel Balázs egyrészt hangsúlyozza, hogy ő nem akar eltussolni semmit, egyházmegyéje mind Bese Gergő botrányakor, mind a pedofilgyanúba keveredett Hatházi Róbert, illetve a már bíróság előtt álló Rónaszéki Gábor ügyében szabályosan járt el „mind az egyházi, mind az állami törvények szerint”.

Szerinte egyáltalán nem helyes, ha az egyház megpróbálja eltussolni a kellemetlen ügyeket, sőt ezeket fel kell tárni és ezekkel szembe kell nézni.

Úgy tűnik, a nagy eltussoló a püspöki konferencia sajtótitkára, Tóth Tamás.

Egy új ügy is erre utal. Ez klasszikus eltussolós ügy, egyelőre nincs semmilyen bűncselekmény a hátterében, kivéve egy kis zsarolást. Egy papot ugyanis megzsaroltak azzal, hogy nyilvánosságra hozzák: homoszexuális szolgátatásért fizetett. A pap először az érsekhez fordult egy fedősztorival, hogy helyezzék más egyházmegyébe, de ez végül nem sikerült. Erre Tóth elhelyezte őt egy karitatív szervezetnél, amibe az érsek is beleegyezett. Később azonban kiderült, hogy mi volt a gyors távozás valódi oka.  

„Miután úgy láttam, hogy nemcsak pletykáról van szó, hanem esetleg lehet valós alapja, összehívtam a pasztorális tanácsot, és ők is azt mondták, hogy előzetes vizsgálatot kell végezni, amely most is tart”, áll Bábel levelében. Ez azt jelenti, hogy Tóth felelősségének kérdése már nem tabu a püspökök között – sorsáról akár a napokban döntés születhet magasabb egyházi fórumokon.

Tóthot a kormány–egyház-kapcsolat kulcsfigurájaként tartják számon mindkét oldalon, Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes négy éve a Magyar Érdemrend tisztikeresztje kitüntetéssel ismerte el áldozatos munkáját.

(Címlapképünkön: Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek. Fotó: MTI/Mónus Márton)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.