„Haladéktalanul fellebbezést nyújt be a Ryanair minden olyan alaptalan bírság miatt, amelyet a magyar fogyasztóvédelmi hatóság szab ki rá” – közölte a hvg.hu-val a légitársaság. Válaszukból az is kiderül, a 300 millió forintos büntetésről, amelyről Varga Judit igazságügyi-miniszter számolt be hétfő reggel Facebook-oldalán, hivatalos értesítést még nem kaptak. A társaság azt is világossá tette: ha szükséges, az ügyben az EU bíróságaihoz fordul jogorvoslatért.
Kiemelték továbbá:
„Mint azzal a magyar kormány is tökéletesen tisztában van, az 1008/2008 számú uniós rendelet lehetővé teszi az uniós légitársaságok számára, hogy szabadon határozzák meg az EU-n belüli szolgáltatásaik tarifáit, a nemzeti kormányoknak vagy azok fogyasztóvédelmi hatóságainak ebbe nem lehet beleszólásuk. Az említett uniós jogszabály tiltja meg a magyar kormánynak, hogy visszamenőlegesen utazási illetéket szabjon ki, miközben törvénytelenül próbálja korlátozni a légitársaságok jogát, hogy az ilyen jogalap nélküli adót az utasokra hárítsa tovább.”
A Budapest Fővárosi Kormányhivatal fogyasztóvédelmi hatóságának döntését bejelentő Varga Judit posztjából egyébként nem derül ki, pontosan mi alapján állapították meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot. Az igazságügyi-miniszter úgy fogalmazott: „Ahogy a kormány megígérte, meg fogjuk védeni a magyar embereket és az extraprofit-különadó áthárítása esetén minden esetben fogyasztóvédelmi vizsgálatot fogunk indítani.” Ezzel kapcsolatban a hírportál kiemelte: az extraprofit-különadóról szóló jogszabályban nem szerepel az annak áthárítását tiltó rendelkezés.
A lap által megkérdezett szakértő az eset kapcsán arra hívta fel a figyelmet, ha a mostani döntés kiállja valamennyi fellebbezési kör próbáját, akkor sem világos, hogy a fogyasztók végső soron milyen módon és milyen alapon juthatnak hozzá a kártérítéshez. Persze az is kérdéses, mindez mikor történhet meg, mivel a Ryanair jelezte, hogy kész minden létező fórumon megfellebbezni az intézkedést, márpedig ennek végső pontja az Európai Unió Bírósága.