A kormány a szabadalmi jogokat sem hagyja érintetlenül a járványhelyzetben

  • narancs.hu
  • 2020. május 18.

Belpol

Közegészségügyi kényszerengedélyt adtak ki az oltalom álló gyógyszerekre.

Az oltalom álló gyógyszereket és gyógyászati eszközöket is felhasználhatják a járvány elleni védekezés részeként - írja a Népszava.

A szombati Magyar Közlönyben megjelent rendelet a koronavírus-törvényre és a különleges felhatalmazásra hivatkozva mondja ki, hogy a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZNT) 2021. március végéig érvényes „közegészségügyi kényszerengedélyt” ad ki. A rendelet a szabadalmi oltalom (és kiegészítő oltalom) alatt álló gyógyszerek, hatóanyagok és egészségügyi termékek, illetve a fenti termékek, gyógyszerek előállításnál használt, oltalmazott eljárások és berendezések belföldön történő használatára terjed ki.

"Ez azt jelenti, hogy az Orbán-kabinet a járványügyi védekezés jegyében mások szabadalmaztatott fejlesztéseit is bevetheti - ám kizárólag belföldön" - értelmezi a Népszava.

A kormány viszont nem kap kizárólagos jogot a gyógyszerek, termékek hasznosítására, ahogy hasznosítási engedélyt sem adhat ki ezekre;  és szabadalmi díjat fizet az így hasznosított termékek után.

A rendelet aszerint az közegészségügyi kényszerengedély birtokában előállított gyógyszerek és eszközök csomagolásán fel kell tüntetni, milyen céllal és felhatalmazással készültek, a csomagolás nem hasonlíthat a szabadalom tulajdonosa által gyártott termékekére.

 

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.