Áder: „Civilizációnk jövője a tét”

  • narancs.hu
  • 2018. szeptember 3.

Belpol

Az Európai Meteorológiai Társaság budapesti konferenciáján beszélt a klímaváltozásról.

„A klímaváltozás az emberiséget fenyegető legnagyobb veszély” – Áder János köztársasági elnök az Európai Meteorológiai Társaság budapesti konferenciáján mondta ezt beszédében.

A konferencia megnyitójaként külön megkérte a tudósokat, hogy „kíméletlen őszinteséggel” fogalmazzák meg a klímaváltozásról szerzett ismereteiket, hogy azok megkerülhetetlenek legyenek a gazdasági élet szereplőinek és a politikai döntéshozóknak.

Kifejtette, hogy a tudósok felelőssége, hogy az embereket és a politikai közösségeket is szembesítsék cselekedeteik következményeivel. Áder felsorolta azt is, hogy az idei nyár meteorológiai eseményei, az erdőtüzek Svédországtól Görögországon át Kanadáig, a súlyos aszálykárok Európában, az árvizek Ázsiában drámai figyelmeztető jelei annak, hogy már szinte elkéstünk.

Arra is emlékeztetett mindenkit, hogy mindez persze nem váratlan, mert az üvegházhatás jelenségét 200 éve ismerik; 50 éve pedig azt is pontosan figyelik, miként változik egyre gyorsabban a Föld klímája. Emlékeztetett a 21 éve elfogadott kyotói, és a közel 3 éve elfogadott párizsi megállapodásra is, amelyek ellenére még most is emelkedik az üvegházhatású gázok kibocsátása.

Végül hangsúlyozta, hogy hiába minden eddigi adat és mérés, a többször megfogalmazott politikai szándék ellenére még mindig várat magára a közös cselekvés: „Pedig látnunk kell, nem a légkör állapota a tét, hanem civilizációnk túlélése.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.