Akik Putyin egyetemi díszpolgárságáról döntöttek

  • narancs.hu
  • 2017. szeptember 6.

Belpol

Hogyan szállták meg Kósa Lajos emberei a Debreceni Egyetemet? A Magyar Narancs friss számából megtudhatják.

„Morális nihil.” „Gátlástalanság, elvtelenség, dilettantizmus.” „Fideszes politikusok által kívülről vezérelt belső ámokfutás.” „Pökhendi rangkórság és alávaló sunnyogás.” „A haverok és hozzátartozók helyzetbe hozása.” „Kósa Lajos és Orbán Viktor talpának intézményi szintre emelt nyalása.” „Lemoshatatlan szégyen és arcpirító gyalázat.”

A fönti vélemények a Debreceni Egyetem (DE) oktatóitól származnak, és Szilvássy Zoltán rektor 2013 óta tartó vezetői időszakát minősítik. De írhattunk volna „reaktort” is: amióta kiderült, hogy az egyetem vezetése Paks 2-re és egy jövőbeni, azaz még meg nem valósult támogatásra hivatkozva díszpolgári címmel jutalmazta Vlagyimir Putyin orosz elnököt, egyetemi körökben a rektort „Szilvássy reaktornak” becézik.

Putyin egyetemi díszpolgári címe egyenes következménye annak a folyamatnak, ami Debrecenben Kósa Lajos polgármesterségével megindult, és ami 2010 után olyannyira kiteljesedett, hogy elérte az autonó­miáját sokáig őrző intézményt is. Szilvássy Zoltánt egyenesen Kósa és a Fidesz bábjának tartják, ráadásul az elmúlt években a DE vezető pozícióiba is sorra beültek a volt polgármester emberei. Helyi forrásaink fölidézték – és máig szégyenletesnek tartják – Mocsai László kézilabdaedző debreceni díszdoktori címét is, amely szerintük a Putyin-ügy előjátékának is tekinthető.

Kácsor Zsolt írása a Debreceni Egyetem elfideszesítéséről a Magyar Narancs legfrissebb számában olvasható.

„Ez az egész dolog egy gusztustalanság” – Vajda Mihály a professzori cím visszaadásáról és Putyinról

Interjú a filozófussal, aki lemondott professzori címéről, mert nem hajlandó közösséget vállalni a Putyint díszpolgárrá avató Debreceni Egyetemmel. Még augusztus végén írta meg a Népszava, hogy a Debreceni Egyetem (DE) díszpolgári címet ad Vlagyimir Putyinnak. Nem sokkal később kiderült, a hír valóban igaz, és az orosz elnöknek szóló kitüntetés ötletét az egyetem szenátusa 90 százalékos többséggel támogatta.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.