Az Indextől az Origón át az MTVA élére – Vaszily Miklós pályaképe

  • narancs.hu
  • 2015. szeptember 24.

Belpol

Miként lesz a szabad piac mellett elkötelezett menedzserből a kormányzati szócső első embere? A ma megjelent Magyar Narancsból megtudhatja.

Vaszily Miklós a budapesti közgazdasági és a jogi egyetem párhuzamos elvégzése után pénzügyi elemezőként kezdte pályafutását. A beinduló tőzsde azonban hamar felkeltette az érdeklődését, ezért az ország egyik első brókercégéhez igazolt. Vaszilynek és néhány kollégájának már ekkor nyilvánvalóvá vált, hogy a jövő az online tájékozódásé, főleg egy olyan gyorsan mozgó piacon, mint a részvényeké. Az 1999-ben létrehozott Portfolio.hu-hoz másfél évvel később csatlakozott, majd amikor az Index és a Portfolio Spéder Zoltáné lett, Vaszily került a kiadó élére. Az indexeseket ez meglepte, mert végül is egy kis pénzügyi honlaptól érkezett az új főnök az akkorra már nagy portállá lett Indexhez, de Vaszily felkészültsége és menedzseri képességei hamar eloszlatták e kételyeket. 2007-től már nemcsak az Index.hu Zrt.-t irányította, hanem az Indexet tulajdonló Közép-Európa Média Zrt. (CEMP) vezérigazgató-helyettesi tisztét és igazgatósági tagságát is betöltötte. Vaszily laza, közvetlen stílusával hamar meggyőzte az eleinte bizalmatlan indexeseket, hogy ő nem a tulajdonos által a szerkesztőségre telepített komisszár. 2007 után a tulajdonos Spéder egyre aktívabb lett, és elkezdett beleszólni a mindennapi ügyekbe, ami többször is konfliktusokhoz vezetett. „Elfogytak a lehetőségei, és olyan döntéseket kellett volna meghoznia, amiket talán már nem tudott volna vállalni” – magyarázta egyik munkatársa, mi vezetett Vaszily távozásához 2009-ben.

false

 

Fotó: Beliczay László / MTI

Arról, hogy miként került Vaszily Miklós néhány hónappal később a nagy rivális Origo élére, hogyan élte meg a Lázár János tisztázatlan külföldi útjairól szóló cikk megjelenése után az Origóra nehezedő politikai nyomást (aminek következtében az akkori főszerkesztőnek távoznia kellett), és arról, hogy miként lett a 80 milliárdos költségvetésből működő állami MTVA első embere, a Magyar Narancs ma megjelent számában olvashat részletesen.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.