Az Indextől az Origón át az MTVA élére – Vaszily Miklós pályaképe

  • narancs.hu
  • 2015. szeptember 24.

Belpol

Miként lesz a szabad piac mellett elkötelezett menedzserből a kormányzati szócső első embere? A ma megjelent Magyar Narancsból megtudhatja.

Vaszily Miklós a budapesti közgazdasági és a jogi egyetem párhuzamos elvégzése után pénzügyi elemezőként kezdte pályafutását. A beinduló tőzsde azonban hamar felkeltette az érdeklődését, ezért az ország egyik első brókercégéhez igazolt. Vaszilynek és néhány kollégájának már ekkor nyilvánvalóvá vált, hogy a jövő az online tájékozódásé, főleg egy olyan gyorsan mozgó piacon, mint a részvényeké. Az 1999-ben létrehozott Portfolio.hu-hoz másfél évvel később csatlakozott, majd amikor az Index és a Portfolio Spéder Zoltáné lett, Vaszily került a kiadó élére. Az indexeseket ez meglepte, mert végül is egy kis pénzügyi honlaptól érkezett az új főnök az akkorra már nagy portállá lett Indexhez, de Vaszily felkészültsége és menedzseri képességei hamar eloszlatták e kételyeket. 2007-től már nemcsak az Index.hu Zrt.-t irányította, hanem az Indexet tulajdonló Közép-Európa Média Zrt. (CEMP) vezérigazgató-helyettesi tisztét és igazgatósági tagságát is betöltötte. Vaszily laza, közvetlen stílusával hamar meggyőzte az eleinte bizalmatlan indexeseket, hogy ő nem a tulajdonos által a szerkesztőségre telepített komisszár. 2007 után a tulajdonos Spéder egyre aktívabb lett, és elkezdett beleszólni a mindennapi ügyekbe, ami többször is konfliktusokhoz vezetett. „Elfogytak a lehetőségei, és olyan döntéseket kellett volna meghoznia, amiket talán már nem tudott volna vállalni” – magyarázta egyik munkatársa, mi vezetett Vaszily távozásához 2009-ben.

false

 

Fotó: Beliczay László / MTI

Arról, hogy miként került Vaszily Miklós néhány hónappal később a nagy rivális Origo élére, hogyan élte meg a Lázár János tisztázatlan külföldi útjairól szóló cikk megjelenése után az Origóra nehezedő politikai nyomást (aminek következtében az akkori főszerkesztőnek távoznia kellett), és arról, hogy miként lett a 80 milliárdos költségvetésből működő állami MTVA első embere, a Magyar Narancs ma megjelent számában olvashat részletesen.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.