Budapesti iskola: a konkrét tanári bér akár magasabb is lehet, mint ami az álláshirdetésben szerepel

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 19.

Belpol

Az intézmény szerint eddig nem volt probléma a hirdetés értelmezésével.

A 2022-ben érvényben levő pedagógus bértábla legalacsonyabb, gyakornokra vonatkozó alapilletménye, vagyis 203 ezer forint szerepel az aktuális álláshirdetésekben, amely nem tartalmazza a garantált bérminimumra történő kiegészítés összegét és az ágazati szakmai pótlékot sem – olvasható a budapesti Xantus János Gimnázium honlapján, amit a Telex vett észre. A pontosítással az intézmény arra reagált, hogy vasárnap este bejárta az internetet a hír: a profession.hu álláskereső oldalon bruttó 203 ezer forintért keresnek történelem- és matematikatanárt, miközben nettó 200 ezerért vennének fel délutános takarítót

Az iskola tájékoztatása szerint, mivel az intézmény alapítványi fenntartású, az állami intézményektől eltérően, nem áll módjában a közszolgálati állásportálon, a közigállás.gov.hu felületén álláshirdetést közzé tenni. Ezért használják a profession.hu-t, ami azonban nem ad lehetőséget a bérezésre vonatkozó szöveges megjelenítésre, csak egyetlen konkrét összeg jelölhető meg, amitől azonban a jelentkezőket megillető konkrét bér pozitív irányban eltérhet, a bértábla szerinti besorolásuknak megfelelően.

A 2022-es pedagógus bértábla szerint a legalacsonyabb kiadható fizetés bruttó: 

  • alapilletménye 203 ezer forint,
  • ehhez jön 57 ezer forint bérminimumra történő kiegészítésként,
  • valamint 20 százalékos ágazati szakmai pótlék, ami 52 ezer forint. 

Mivel a profession.hu szabályai szerint a kiajánlott bér nem lehet alacsonyabb a portálon feltüntetett fizetésnél, ezért a lehető legalacsonyabb bért tüntetik fel, ami ebben az esetben a gyakornokok 203 ezer forintos bruttója. A nagyobb tapasztalattal rendelkező tanárok értelemszerűen ennél magasabb fizetést kapnak, ha jelentkeznek az állásra.

Az iskola szerint a hirdetések ilyen módon történő megjelenítése mindezidáig nem okozott „értelmezési problémát” a jelentkezők számára. Igaz, mivel a hirdetés még szeptember második felében is fent van az interneten, nem valószínű, hogy sokan jelentkeztek volna az állásra.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.