Csak néhány európai országban van akkora különbség az átlagbérek és a képviselői fizetések között, mint nálunk

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 16.

Belpol

Magyarország élvonalban.

Egy év alatt gyakorlatilag 70-77 %-kal nőtt a parlamenti tisztségviselők bérezése - írja az mfor. Mindeközben az országos átlagos bruttó bér 2014-től számítva 55 százalékkal emelkedett.

A statisztikák szerint a magyarországi minimálbér az ötödik legalacsonyabb Európában. A képviselők fizetése az emeléssel együtt is a hatodik legalacsonyabb, és bár ez csa kegy hely különbségnek tűnik, érdemes megnézni, hogy ez arányaiban mekkora különbséget jelent.

Az Mfor ezért a tradingeconomics.com adatainak alapján összegyűjtötte az európai országok friss átlagos havi bruttó keresetét, majd ennek arányában meghatározták a képviselői fizetéseket. Eszerint:

a képviselők fizetése a magyar átlagbér 276 százaléka volt a legutóbbi kereseti adatokhoz mérten, aminél magasabb arányra mindössze 9 tagállamban van példa.

Görögország vezeti a rangsort, ott a képviselők havi illetménye az ottani átlagbér 685 százaléka, a lett képviselők 375 százalékkal keresnek többet az átlegnál, a román honatyák 338 százalékkal. Luxemburgban, Dániában és Franciaországban azonban csak 30-40% a különbsége az átlabér és a képviselők fizetése között.

Nőnek a fizetések a Parlamentben

Mert megérdemlik... A Fidesz-frakció ma reggel közleményt adott ki az MTI-nek: „A parlamenti döntéshozók bére emelkedik utoljára" - írják. Szép mentés, szokták erre mondani. A mondat azt sugallja, hogy maguk előtt gondoltak mindenki másra, vagyis gesztusuk a nagylelkűség netovábbja. Ezzel szemben áprilisban még tagadták, hogy lennének tervezetek a képviselők fizetésének emelésére.

Figyelmébe ajánljuk

A felcsúti gyerek lehetetlen küldetése

A miniszterelnöknek minden korábbinál nagyobb szüksége van arra, hogy megtartsa a két és fél-hárommilliós bázisát. Ehhez úgy kellene nyitnia a szélsőjobb felé, hogy a kormány rasszizmus ellen hirdetett „zéró toleranicája” ne veszítse hitelét – ha volt neki ilyenje egyáltalán. Ez nyilvánvalóan nem fog menni. 

 

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.