Demjén Ferenc: Sokan bedőlnek annak, hogy változtatni kellene

  • narancs.hu
  • 2024. december 8.

Belpol

Nagyon szereti a zenész a kormányt, majd elmagyarázza, hogy valójában ő is sokszor kritizálta dalaiban az előző rendszert.

Egészen erős íve van Demjén Ferenc Indexnek adott interjújának, hiszen a 2021-ben a Fidesz közelébe sodródott lap egy percig sem finomkodik, és egyből felteszi a Nagy Kérdést: miért vállalja Demjén rendszeresen a politikai véleményét. Azért is érdekes ez, mert Demjén évről évre lelkesebb támogatója a Fidesznek, emiatt már az első válaszában elmondhatta, hogy amikor 1989 előtt ő változást akart, az rendben van, viszont aki most akar változást, az csak bedőlt valaminek. 

  
Demjén Ferenc
Fotó: MTI/Krizsán Csaba
 

„Akkor vállaltam fel nyíltan a véleményem, amikor nyilvánvalóan nem értettem egyet a fennálló rendszerrel, és úgy láttam, hogy változásra van szükség. Most is vállalom a nézeteimet, mert pontosan az történt, amit ígértek és reméltem. Nagyon csodálkozom azokon, akik mintha már elfelejtették volna mindazt, ami Magyarországon a rendszerváltás előtt és után történt. Úgy tűnik, most sokan bedőlnek annak, hogy változtatni kellene, pedig most épphogy fordult a kocka, szerintem jelen pillanatban a változás semmiféle jóval nem kecsegtetne. Miért változzon a véleményem, ha alapvetően pozitív felfogással állok a világ dolgaihoz, egészséges világnézetem van? Másrészt miért ne legyek rá büszke, hogy hova tartozom?” – fejtette ki gondolatait Demjén, hogy aztán hosszasan fejtegesse, milyen sokat változott a világ, és Magyarország is tényező lett közben.

„Persze, megértem az embereket is, mert a nemzetközi politikai problémák erőteljesen hatnak ránk, emiatt sokan úgy érezhetik, hogy reménytelen a helyzetünk. De eszükbe kellene jutnia, hogy mennyi minden változott pozitív irányba, micsoda fejlődés történt, egyáltalán, mekkora előrelépés, hogy bekerültünk a nemzetközi közéletbe. Magyarország már nem egy lezárt tábor, senki sem parancsolja meg nekünk, hogy mit tegyünk. Most mindent szabad. Engem egyébként nem az ideológiai kérdések, hanem a látható, elért eredmények foglalkoztatnak. Szabad vagyok, végre nem kell a hátam mögé figyelnem, hogy ki hallja, amit mondok, szabadon beszélhetek” – lamentált kicsit, hozzátéve, hogy reméli, "a fiatalabb generáció, az értelmiség is venni fogja lapot. Rájönnek, kiknek, mit és mennyi mindent köszönhetünk."

Az egyébként fiatal korában hasig kivágott bőrszerkóban fellépő Demjén ezután a fiatalságot és a közízlést siratta, kifejtve, hogy „a szabadság nem egyenlő a szabadossággal”. Az interjú legerősebb része az, amikor az előző rendszerről beszél: bár Demjén és a zenekara is különösen sikeresek tudtak lenni a Kádár-rendszerben – miközben más zenészeket tiltottak vagy börtönbe zártak –, Demjén úgy emlékszik rá, hogy kritizálták a rendszert:

„Néha még én is szégyelltem magam, hogy nem írtam rendszerellenes, forradalmian politikai dalokat, pedig elhiheti, hogy tudtam volna. De azért minden egyes dalban kódolva volt a véleményem – úgy, hogy a sanzonbizottság nehogy észrevegye, de még így is kihúztak olykor pár sort. Ilyen ma már elképzelhetetlen.”

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.