Egy év alatt is sokat romlottak a hazai médiaviszonyok, és ehhez az inflációnak is köze van

Belpol

Lesújtó képet fest Magyarországról a European University Institute médiapluralizmust vizsgáló friss tanulmánya, amely szerint az unióban egyértelműen nálunk van a legnagyobb veszélyben a média függetlensége és sokszínűsége.

Idén is elkészült a firenzei European University Institute (Európai Egyetemi Intézet) Centre of Media Pluralism and Media Freedom médiapluralizmust vizsgáló kutatása, a Media Pluralism Monitor (MPM). A felmérés során helyi kutatók bevonásával térképezték fel a médiaviszonyokat és a médiapluralizmust fenyegető lehetséges kockázatokat az Európai Unió 27 tagállamában, valamint Albániában, Montenegróban, az Észak-macedón Köztársaságban, Szerbiában és Törökországban.

Magyarországon Bleyer-Simon Konrád (az Európai Egyetemi Intézet kutatója), Polyák Gábor (az Eötvös Loránd Tudományegyetem kutatója) és Urbán Ágnes (a Budapesti Corvinus Egyetem kutatója) végezték az adatgyűjtést. A jelentés Magyarországra vonatkozó része lesújtó képet fest a hazai média helyzetéről. Az uniós tagállamok között hazánk abszolút sereghajtónak számít, az összes vizsgált ország közül pedig csupán Törökországan aggasztóbb a helyzet a média függetlenségét és sokszínűségét illetően. A 2022-es évet bemutató tanulmány ráadásul számos ponton detektál drasztikus romlást az egy évvel korábbi állapotokhoz képest. 

Az elmúlt évek MPM országjelentései azt mutatják, Magyarországon folyamatosan növekednek a médiapluralizmust veszélyeztető kockázatok. Ennek elsődleges forrása a kormány és a kormányközeli szereplők egyre agresszívabb térfoglalása a médiapiacon, miközben a médiára vonatkozó szabályozások egyre homályosabbak, a hiteles és hivatalos információkhoz való hozzáférés pedig egyre nehezebb. Mindennek köszönhetően a friss felmérésben hazánk csak az alapvető védelem (56 százalék) tekintetében kapott közepes besorolást, míg a további három vizsgált területen magas kockázatok jelentkeztek:

  • a piaci sokszínűség 86 százalékban,
  • a politikai függetlenség 80 százalékban,
  • a társadalmi inkluzivitás pedig 75 százalékban bizonyult veszélyeztetettnek.

Információ és infláció

Az alapvető védelem területén a szólásszabadság (49 százalék) és az újságírói szakma védelme (54 százalék), valamint a hagyományos média elérhetősége és az internethez való hozzáférés (21 százalék) mellett az információhoz való jog szabályozási biztosítékainak meglétét, végrehajtásának hatékonyságát, továbbá a médiaszektort szabályozó testületek függetlenségét és hatékonyságát is felmérték. Utóbbi kettő esetében esetben a jelentés magas (81 és 73 százalék) kockázatról számol be.

Az információhoz való jogot elsősorban a közérdekű adatokhoz való hozzáférés súlyos korlátozottsága veszélyezteti. A kutatás során készített interjúk során általános tapasztalatként került elő, hogy a hatóságok a legtöbb esteben egyáltalán nem működnek együtt az adatigénylőkkel, másrészt

„az információkérések figyelmen kívül hagyása vagy elutasítása éppúgy gyakori, mint a rossz minőségű, szkennelt, olvashatatlan és kereshetetlen pdf-fájlok küldése.” 

Az információhoz való jog védelmének és a médiahatóság függetlensége, hatékonysága tekintetében ráadásul a jelentés alapján mindössze egy év alatt is drasztikusan romlott a magyarországi helyzet. Utóbbi az egy évvel korábbi 53 százalék helyett már 73 százalékban, míg előbbi 44 százalék helyett 81 százalékban tekinthető veszélyeztetettnek. Igaz, az eltéréshez hozzájárul, hogy az idei értékelésben a korábbi fordulókhoz képest mélyebb jogi elemzésre került sor, ami a jogi változók kockázatainak értékelése során magasabb pontszámokat eredményezett.

A piaci sokszínűség területén ezúttal is minden mutató magas kockázati értéket jelez. A médiatulajdonlás átláthatósága 83 százalékban, a digitális piacok pluralitása 72 százalékban, míg a kereskedelmi és tulajdonosi befolyás hatása a szerkesztői függetlenségre 95 százalékban jelent meg kockázatként. A minden tekintetben kiugró kockázati értékekkel rendelkező területek közül kiemelkedik a hazai média erőteljes koncentráltsága, ami a legutóbbi 72 százalékhoz képest – jogi tényezők alapján számítva – 2022-ben már 96 százalékos kockázati értékkel jelent meg. 

Ugyancsak jelnetős eltérést mutat a médiafenntarthatóság veszélyeztetettége, ami 75 százalékról 83 százalékra ugrott. A tanulmány szerint ez a magas kockázati érték a kedvezőtlen bevételi, valamint a csökkenő foglalkoztatási és fizetési tendenciákból, nem utolsó sorban pedig az állami támogatások hiányából ered. A jelentés mindemellett kitér arra is, hogy

bár a Magyar Reklámszövetség adatai szerint 2021-hez képest minimálisan nőttek a bevételek, a magas infláció miatt ez reálértéken valójában kétszámjegyű, több mint tíz százalékos csökkenést jelent.

Az inflációs és a gazdasági problémák ráadásul a független hírmédiumok innovatív üzleti modelljeinek (crowdfunding, paywall, freemium stb.) bevételi forrásait is veszélyeztethetik, hiszen a magyar társadalom csupán egy kis szegmense engedheti meg magának a független médiumok támogatását.

A kiakadt műszer

A politikai függetlenség tekintetében az audiovizuális médiával, az online platformokkal és választásokkal (63 százalék), valamint az erőforrások állami szabályozásával és a médiaszektor támogatásával (63 százalék) kapcsolatban közepes, azonban a médiumok politikai függetlensége (83 százalék), a közszolgálati média irányításának és finanszírozásának függetlensége (96 százalék), továbbá a szerkesztőségi autonómia (97 százalék) terén kiugróan magas kockázatot regisztrált a friss felmérés.

Utóbbi adat esetében érdekesség, hogy a kockázat teljes hiányának vagy totalitásának látszatát elkerülendő, a tanulmányban a különböző mutatóknál a 0-s pontszámok 3 százalékos, míg a 100-as pontszámok alapértelmezés szerint 97 százalékos kockázatként jelennek.

A Media Pluralism Monitor képzeletbeli műszere tehát egészen egyszerűen kiakadt a szerkesztőségi autonómia veszélyeztetettségének mérésekor. 

A társadalmi inkluzivitás területén a kisebbségek médiához való hozzáférésén kívül (57 százalék) minden vizsgált szempont alapján magas kockázatról lehet beszélni. A helyi és regionális közöségek médiához való hozzáférése 77 százalékban, a nemek közötti egyenlőség 74 százalékban, míg a dezinformáció és a gyűlöletbeszéd elleni védelem 73 százalékban jelenik meg kockázati tényezőként a médiapluralizmus tekintetében. A legmagasabb kockázat (93 százalék) a médiaműveltséggel kapcsolatban jelentkezik, mivel az erre fókuszáló intézkedések nem alkotnak átfogó stratégiát Magyarországon. A médiaműveltség fejlesztése komoly hiányosságokkal küzd a oktatásban, a felzárkóztatást célzó projektek pedig éppen a társadalom legsebezhetőbb rétegeit nem érik el. Ilyen körülmények között pedig a következő évek MPM-jelentéseiben sem számíthatunk fényesebb eredményekre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.