Egy sikeres üzlet - Orbán Viktor veje Keszthelyen

  • Matkovich Ilona
  • 2015. április 29.

Belpol

„Új szelek szárnyán” címmel készített reklámfilmet a keszthelyi Monitor Magazin a Tiborcz István érdekeltségébe is tartozó Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. tulajdonába került keszthelyi Phoenix vitorláskikötőben zajló munkálatokról – az új tulaj nem tétlenkedik tehát, alig száradt meg a tinta a szerződésen.

Az állami tulajdonú Balatoni Hajózási (Bahart) Zrt. 2012-ben közölte az önkormányzattal, hogy a keszthelyi kikötő üzemeltetése veszteséges, ezért befejezi. A bezárást elkerülendő Keszthely vállalta, hogy maga üzemelteti a kikötőt, és idővel megvásárolja az ott található ingatlanokat. Opciós szerződést kötött a zrt.-vel, hogy 330 millió forint + áfát ad a kikötő felépítményeiért, a kikötőhelyekért és a jogokért, és hogy ezt a tranzakciót 2014. december 15-ig kezdeményezheti. A keszthelyi önkormányzat ezek után megalapította a 100 százalékban az ő tulajdonában álló Keszthelyi Yachtkikötő Kft.-t, és e társaságnak engedte át a vételi opciót. A Bahart felé Keszthely azt vállalta, hogy amennyiben nem él a fenti dátumig opciós jogával, akkor 50 millió forint kötbért fizet. A Yachtkikötő Kft. az üzemeltetést albérletbe adta a Keszthely Phoenix Marina Kft.-nek, amely két és fél évig működtette a kikötőt, fejlesztéseket végzett, növelte a hajószámot, ám egyszer sem fizetett bérleti díjat az önkormányzatnak, s közben 23 millió forint tartozást halmozott fel.

A megmentő

Közeledett a határidő, de Keszthelynek sem 330 millió forintja nem volt az ingatlanok megszerzésére, sem az 50 millió forintos kötbért nem akarta kifizetni. Így amikor a hárommilliós törzstőkével alapított Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. vételi szándékkal bejelentkezett, a testület viharos gyorsasággal úgy döntött, hogy eladja a kikötőjét – pontosabban a Yachtkikötő Kft.-t.

Az ügylet néhány nap alatt lejátszódott. A város tavaly december 9-én szólt a Bahartnak, hogy az önkormányzati cég opciós jogával élve megveszi a Phoenix kikötőt. A korábbi fideszes alpolgármester és kastélyigazgató, Pálinkás Róbert volt az önkormányzati tulajdonú Keszthelyi Yachtkikötő Kft. felügyelőbizottságának az elnöke; az ő felügyelete mellett kötötték meg a következő napon Tiborczékkal a szerződést a társaság eladásáról. A bonyolult adásvételt felgöngyölítő Átlátszó azért nevezte trükkösnek a tranz­akciót, mert egyik nap a keszthelyi önkormányzat érvényesítette vételi jogát, majd másnap eladta a kft.-jét 7 millió forintért a Nyugati-medence Kft.-nek. A bejelentés pillanatában jogilag még csak arról volt szó, hogy az állami vagyon az egyik zsebből átkerül a másikba, ezért nem volt szükség pályáztatásra sem. Csakhogy egy nappal később egy harmadik fél, Tiborcz Istvánék tulajdonába került a cég, és ezzel együtt a város tulajdonában lévő 7600 négyzetméteres terület 15 éves bérleti díja nettó 53,9 millió – havi 300 ezer – forintért. Ezt követően immár a Keszthelyi Yachtkikötő Kft. tulajdonosaként keresték meg Tiborczék a Balatoni Hajózási Zrt.-t, hogy megvásárolják a területen álló épületeket és eszközöket nettó 330 millióért, az önkormányzatnak pedig kifizették a 23 milliós tartozást. És mivel a cég a tulajdonukban volt, a feltőkésítésével megoldhatták pályáztatás nélkül az összes vásárlást.

Csak egy céget kellett hozzá venni

Csak egy céget kellett hozzá venni

Fotó: A szerző felvétele

Kovács Viktória, a keszthelyi DK-csoport önkormányzati képviselője, választókörzeti elnök szerint a szerződés magában foglalja a Tiborczék által a Balatoni Hajózási Zrt.-től megszerzett épületeket (például snackbár, fürdőház, pontonok), valamennyi vízjogi engedélyt és üzemeltetési jogot, és ami a legfontosabb, az opciós vételi jogot a kikötőre. A keszthelyi polgármester, Ruzsics Ferenc és a helyi jegyző által december 10-én aláírt nyilatkozatban az önkormányzat vállalja, hogy amennyiben változik a Balaton-törvényhez kapcsolódó szabályozás (vagy­is az Országgyűlés esetleges módosításával a keszthelyi kikötő akár egy év múlva eladható lesz – M. I.), akkor az önkormányzat a területet értékesíti azzal az indokkal, hogy kikötőt akkor lehet jól működtetni, ha ott minden egy tulajdonban van. Az elővásárlási jog a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft.-t illeti. Kovács Viktória azt gon­dolja, a jachtkikötő eladása ha betű szerint nem szabálytalan is, erkölcsileg vitatható, és a keszthelyiek érdeke ellen való. „Nemcsak az a baj, hogy Orbán Viktor veje az egyik tulajdonos, hanem az is, hogy például a másik két kikötő bérlőivel nem is áll szóba az önkormányzat, pedig több témában is, köztük a keszthelyi kikötők fejlesztéséről régóta szeretnének egyeztetni a polgármesterrel” – mondja a DK helyi politikusa.

A keszthelyi modell

Arra a kérdésre, hogy miért éri meg egy cégnek megszerezni olyan jachtkikötőt, amely eddig folyamatosan veszteséget termelt, a keszthelyi önkormányzat tevékenységét jól ismerő Fidesz-közeli forrásunk azt mondta, az önkormányzat bár keresett, nem talált „komoly befektetőt”. A nyugati medencében ugyanis „nem főnyeremény kikötőt működtetni”. Arrafelé a hajóhelyeket feleannyiért lehet értékesíteni, mint a keleti medencében, és Keszthelyen létezik még két másik kikötő, ahol nyomott áron, akár évi 150 ezer forintért lehet helyet bérelni. Szerinte egyébként a tranzakcióval jogilag minden rendben: az önkormányzat egy céget adott el 7 millió forintért, az ügyet csak az ellenzék és a sajtó fújta fel a környéken már megtartott és a következő időközi választások miatt.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

Pápa Levente, az Együtt – A Korszakváltók Pártja alelnöke viszont úgy látja, hogy ha az önkormányzatok működését ellenőrző hatóságok elfogadják e „keszthelyi modellt”, akkor ily módon az állami vagyont pályáztatás nélkül lehet eladni. Az ügynek tehát a mostani eseten jóval túlmutató, országos horderejű következményei lehetnek. A modell lényege szerinte az, hogy a valódi vételárat hivatalosan nem vételárként fizetik meg, hanem tőkeemelés formájában. Így kijátszható az a törvényi előírás, miszerint 25 millió forint feletti értékű köztulajdon eladásánál pályázatot kell kiírni – írja a blog­oldalán Pápa Levente, aki bejelentést tett a keszthelyi kikötő eladása ügyében Polt Péter legfőbb ügyésznek, az Állami Számvevőszéknek és a megyei kormányhivatalnak. Az Együtt gazdaságpolitikusa szerint, mivel a tőkeemelés a vételár része, a kikötő eladását meg kellett volna versenyeztetni. Ez nem történt meg, ezért az adásvételi szerződés semmis – szerinte ezt kell kimondaniuk a hatóságoknak. Pápa úgy tudja, a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. a vételárat a Gránit Bank hiteléből fizette ki. 2013 nyarán a magyar állam 49 százalékos tulajdonrészt vásárolt a Gránitban és az azóta csődbe ment Széchenyi Bankban. Pápa információi szerint 360 millió forint plusz áfa értékű hitelkeretről van szó, mégpedig a jegybank növekedési hiteléről, amit a kereskedelmi bankok 2,5 százalékos hitelkamattal folyósítanak kis- és középvállalkozások (kkv) fejlesztésére.

Arra, hogy etikus dolog-e a miniszterelnök vejeként kkv-s állami hitelt igényelni, egy kormánypárti forrásunk azt válaszolta: nincs ezzel semmi probléma, hiszen erre a fajta hitelfelvételre 5 milliárdos éves jövedelemig és 350 fős alkalmazotti létszámig minden magyar vállalkozás jogosult, és ezeknek a paramétereknek a Nyugati-medence Kft. megfelel.

Kicsit megsértődtek

A Nyugati-medence Kft. ügyvezetője, Péter Zsolt március 4-én közleményt adott ki, amely szerint az „adásvétel jogszerűségét vitató további sajtótámadások okán február 17-én a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. kérte Keszthely Város Önkormányzatát, hogy tegye meg a szükséges lépéseket minden érintett hatóság bevonásával az ügylet teljes körű kivizsgálására”. Az önkormányzat megindította a szükséges eljárásokat, a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. tudomása szerint a vizsgálatok legkésőbb 2015 nyarán lezárulhatnak. „A sajtó érdeklődésének eleget téve az elmúlt időszakban a cég készséggel megválaszolta a beérkező sajtómegkereséseket, azonban a megjelent írásokban a cég válasza több esetben kontextusából kiragadva, spekulatív és csúsztatásokkal elferdített környezetben jelent meg, és detektálható politikai támadások kereszttüzébe került. Ezért az elmúlt időszakban megjelent és a jövőben megjelenő, a valóságnak nem megfelelő állítások, szándékos csúsztatások miatt a jogi eljárásokat a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. megindítja, az önkormányzat által kezdeményezett vizsgálatok lezárásáig – a szükséges jogi lépések megtételén túl – a sajtómegkeresésekre nem kíván reagálni.” Kerestük kérdéseinkkel Ruzsics Ferenc keszthelyi polgármestert is, de először azt mondta, hogy hatvan napon belül válaszol, későbbi e-mail­jében pedig az áll, hogy a vizsgálatok lezárásáig az önkormányzat sem kíván reagálni a sajtómegkeresésekre.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

Pedig a vevőknek nincs már okuk az izgalomra, a Zala megyei főügyész ugyanis március 30-án kelt levelében az alábbiakról tájékoztatta Ruzsics Ferenc polgármestert: „A Keszthelyi Yachtkikötő Kft.ben fennálló önkormányzati üzletrész értékesítése ügyében benyújtott beadványa alapján arról tájékoztatom, hogy az ugyanezen tárgyban az ügyészségre érkezett kérelmek, valamint a beszerzett iratok alapján ügyészi intézkedésre okot adó törvénysértést nem állapítottunk meg.”

Körmagyar 1.

A 2014. június 6-án bejegyzett, 3 milliós törzstőkével alapított Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. egyik alapítója a PBE Energiamenedzsment Kft., amely Tiborcz István egyik üzlettársa, Hamar Endre cége volt. E vállalkozásnak az Opten céginformá­ciós rendszere alapján egyik ügyvezetője ugyanaz a Péter Zsolt lett, aki a szintén Tiborcz-érdekeltségű Elios Innovatív Zrt.-ben is tulajdonos. Mára Tiborcz egyszemélyes cége, a Green Investments Kft. megvásárolta a PBE-t, és helyet is cseréltek a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft.-ben, amelybe – láss csodát – a keszthelyi kikötő megvétele előtt éppen egy hónappal Tiborcz érdekeltségei mellett öt másik tulajdonos vásárolta be magát.

A Nyugati-medence Kft. másik ügyvezetője, Lukács Krisztián a Phoenix Charter Kft.-n keresztül tulajdonosként is részt vesz a vállalkozásban. Lukács Krisztiánról az Átlátszó gyűjtése alapján annyit tudni, hogy a közbeszerzési piacon meghatározó szereplőként emlegetett Provital Zrt. egyik alapítója.
A Provital számos vidéki, fideszes vezetésű önkormányzattal szerződött az elmúlt években (Zala­egerszeg, Mór, Kaposvár, Szolnok), de ez a cég írta az FTC-stadion közbeszerzési dokumentációját is. A társaság árbevétele 2009-ben – egy hónapos működése alatt – 23 millió forint volt; ez 2010-ben, a kormányváltás évében 340 millióra ugrott, és 2013-ban már 1,2 milliárd forintra nőtt. A hvg.hu 2012 májusában írt arról, hogy a cégnél helyszíni ellenőrzést tartott az OLAF, az Európai Bizottság Csalás Elleni Hivatala, majd két évvel később, 2014 végén ismét arról jelent meg cikk – ezúttal az atv.hu-n –, hogy a társasággal kapcsolatos információkat kértek az OLAF munkatársai. Lukács Krisztián 2013 áprilisában kilépett a Provitalból, amelynek többségi tulajdonosa jelenleg Antal Kadosa, aki tavaly májusban a Magyar Judo Szövetség elnöki posztjára pályázott. Támogatói között van Bakondi György országos katasztrófavédelmi főigazgató és Bánki Erik, a Fidesz EP-képviselője is. (Céges mentorai között találjuk a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiát, a Duna Aszfaltot vagy a felcsúti polgármester cégét, a Mészáros és Mészáros Kft.-t.) Bánki Erik több éven át tulajdonostársa volt az Aqua Holding Kft.-nek a termálfürdő-beruházásokat sorra nyerő, az Aquaplus Kft.-t jegyző György Zoltánnak; utóbbi szintén tulajdonrészt szerzett a keszthelyi kikötőcégben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Körmagyar 2.

 

A Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft. célja Keszthely sportéletének felvirágoztatása és turisztikai vonzerejének növelése. Lesz dolga: Keszthely milliárdos pályázati pénzből kiépített balatoni mólójához közeledve április elején lehangoló kép fogadja az arra járót. Két műemlék szálló, a Hullám és a Balaton az összedőlés határán, a sétálófőutca és a felújított főtér kihalt, az üzlet- és étterem-tulajdonosok csökkenő forgalomról panaszkodnak, a belváros utcáiban omladozó, lakatlan épületek.

Pedig a magát a Balaton fővárosának nevező, 20 ezer lakosú Keszthelynek kivételezett természeti környezete, egyeteme és történelmi emlékei okán mindene megvan a kiugrásra. Van római rom, Kis-Balaton, nagy-balatoni vitorláskikötők, kastély, szőlőhegyek, vadászásra alkalmas erdők. A nemzetközi szintű egyeztetések arról, hogy a valamikori Festetics-kastélybirodalom öt másik európai kastéllyal közösen a világörökség része legyen, leálltak azután, hogy 2011 tavaszán indoklás nélkül és azonnali hatállyal menesztették a keszthelyi kastélyt 27 évig irányító Czoma László igazgatót. Czoma helyére akkor Pálinkás Róbert, Keszthely fideszes alpolgármestere került. Az okleveles agrármérnök Pálinkás a térség országgyűlési képviselője, Manninger Jenő titkárságáról került a város alpolgármesteri székébe. (A jelenlegi alpolgármester, Nagy Bálint is Manninger titkára volt korábban.) Pálinkás a kinevezésekor egy helyi lapnak azt nyilatkozta, hogy „kulturális ügyekkel eddig nem foglalkozott, őt válságmenedzseléssel bízták meg”. Tény, a kastély látogatottsága, ha nem is nagymértékben, de évről évre emelkedik. Idén a Pálinkás vezette Helikon Kastélymúzeum Közhasznú Nonprofit Kft. 250 millió forintot fordíthat a kastélypark megújítására, és kétmilliárd forint százszázalékos támogatású uniós pénzt turisztikai attrakció fejlesztésére. Ebből megújul a főbejárat és környéke, az emeleti kiállítás, a bormúzeum, az irodaszárny, a pálmaház és mintegy 1,1 milliárd forintos építési költséggel az egykori Amazon Szálló. A munkálatok befejezése az év végére várható, de a kastélyigazgató külön kérésére megírjuk, hogy a kastély a felújítás alatt is folyamatosan nyitva tart.

A kastélyfelújítás pályáztatása ügyében a 444.hu korábban beszámolt róla, hogy a pályázati feltételek rendkívül szigorúak voltak, és emiatt az első menet sikertelen volt. Ezután mégsem könnyítettek, hanem tovább szigorítottak az újra kiírt pályázati feltételeken, és a jelentkezőknek mindössze 10 napot hagytak a pályázat elkészítésére. 2014 tavaszára azért került olyan cég, amely bevált: a zalaegerszegi székhelyű ZÁÉV Építőipari Zrt. és a győri West Hungaria Bau Kft. konzorciuma. Érdemes megemlíteni, hogy a Simicska Lajos és Orbán Viktor közötti háború kirobbanása óta sorra teremnek az ellen-Közgépek – a „békeidőkben” még a Közgép végezte a keszthelyi főtér felújítását –, nagymértékű tulajdonosi átrendeződés zajlik az építőiparban. A Duna Aszfalt felfutása a leglátványosabb, de a napi.hu információi szerint a keszthelyi kastélyfelújítást elnyerő, a piacon igen jó referenciákkal rendelkező ZÁÉV Zrt.-nél is várhatók változások.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált.