Egymással szemben haladó vonatok: mi okozza az ilyen aggasztó eseteket?

Belpol

Pár nap különbséggel két vonat is szembement egymással, szerencsére baleset nem történt. Az egyik eset a szolnoki, a másik a hatvani vonalon történt. A Mozdonyvezetők Szakszervezete aggodalmát fejezte ki az ilyen esetek növekvő száma miatt. A MÁV szerint ha emberi mulasztás történik, a biztosítóberendezés segít megelőzni a baleseteket. 

Ahogy a MÁVINFORM közölte, december 30-án Tápiószecsőn 17 óra után néhány perccel a Budapestre tartó vonat annak ellenére indult el, hogy a vasúti jelzőberendezés részére tiltó jelzést mutatott, miközben Sülysáp felől a Szolnokra tartó vonat éppen az állomáshoz közeledett. A két vonat egymástól biztonságos távolságra megállt, balesetveszélyes helyzet nem alakult ki. A Sülysáp irányából érkező vonat utasait a katasztrófavédelem segítségével szállították le és kísérték a tápiószecsői állomásra. A helyszínelést 20 óra után fejezték be. A Budapest-Újszász-Szolnok vonalon a forgalom csak ezután állt helyre.

Hasonló eset történt hétfőn. A MÁVINFORM tájékoztatása szerint Gödöllőn 20 óra után néhány perccel egy Hatvan irányába, utasok nélkül közlekedő motorvonat annak ellenére indult el, hogy a vasúti jelzőberendezés részére tiltó jelzést mutatott, miközben Aszód felől a Keleti pályaudvarra tartó Vércse IC éppen az állomáshoz közeledett. A két vonat egymástól biztonságos távolságra megállt, balesetveszélyes helyzet nem alakult ki. 

2015. augusztus 16-án összeütközött két személyvonat Nógrád megyében, Acsa-Erdőkürt és Galgaguta között. Az egyvágányú pályán az egyik motorvonat Aszódról Balassagyarmatra tartott, amikor összeütközött a vele szemben haladóval. A szerelvények 20 km/h-s sebességgel közlekedtek, összeütközéskor egymásba nyomódtak, de nem siklottak ki. A balesetben 19-en szenvedtek könnyebb, 2-en súlyos, töréses sérülést. A történtek miatt három vasutas ellen emeltek vádat.

vonat-MTI.jpeg

 
A nógrádi vonatbaleset 2015. augusztus 16-án
Fotó: MTI/Mihádák Zoltán

Megkérdeztük a Mozdonyvezetők Szakszervezetét (MOSZ), hogy miért alakulhatnak ki ilyen balesetveszélyes helyzetek.

Barsi Balázs elnök szerint sajnos nem egyedi az az eset, amikor rövid idő alatt rendkívüli események történnek a vasúti hálózaton. Számos alkalommal csak a szerencse, vagy a másik vonat mozdonyvezetője akadályozza meg, hogy súlyos szerencsétlenség történjen. 

Mindezek miatt a MOSZ már 2020 nyarán sürgette a rendkívüli események átfogó vizsgálatát az állami vasúttársaságnál. Akkor megállapodtak a MÁV-START-tal, hogy közösen összeállított kérdőíves felméréssel igyekeznek feltárni az okokat. A felmérés elkészült, de annak eredményét, következtetéseit a MOSZ többszöri sürgetésére azóta sem osztja meg velük a MÁV-START.

A vizsgálatok legtöbbször arra a következtetésre jutnak, hogy a mozdonyvezetőket hibáztatják. A szakszervezet e vizsgálatok eredményét többnyire vitatja, álláspontjuk szerint a személyi mulasztások, hibák mellett mélyebb okok vannak a háttérben.

"A rendkívüli események bekövetkezésére hatással lehet a mozdonyvezetők munkaidőbeosztása és az ebből következő kialvatlanság, fáradtság, ami a koncentráció csökkenéséhez vezet"

- mondta Barsi Balázs.

A mozdonyvezetők munkavégzése legtöbbször meg sem közelíti egy normális alvás-ébrenlét ciklus periodikusságát. Kora hajnali munkakezdés, késő esti befejezés mellett rendszeres az egyre tolódó munkakezdés, így borítékolható a fáradtság. A krónikus kifáradás miatt koncentrációs zavarok következnek be. Ezek berendezések félrekezelését, növekvő reakcióidőt, jelzőmeghaladást okozhatnak, emlékezeti zavarok jelentkezhetnek, amelyek munkafázisok kihagyását okozhatják - magyarázta a szakszervezeti vezető.

Folyamatos a létszámhiány, magas a túlóra és pihenőnapon is sokszor be kell menni dolgozni. Ez még inkább ráerősít az amúgy is meglévő fásultságra és fáradtságra. A létszámhiány miatt előfordul a túlfeszített munkavégzés, jellemző a 10 órás vezetési idő, amely a legfelső törvényi korlát. Barsi Balázs szerint a jelenleginél hosszabb regenerációs időt kell biztosítani, a mozdonyvezetők terhelését csökkenteni szükséges azért, hogy a rendkívüli események, balesetveszélyes helyzetek száma csökkenjen. A MOSZ úgy véli, átfogó vizsgálatra van szükség, ami kiterjed a mozdonyvezetők leterheltségére, munkaidőbeosztására, a megfelelő pihenőidő biztosítására is.

Barsi Balázs elnök szavait megerősítette lapunknak egy mozdonyvezető is. A név nélkül nyilatkozó szakember elmondta, szerinte ezeket az eseteket zömmel a túlhajszoltság okozza. Rendkívül sok ugyanis a túlóra a létszámhiány miatt. A képzés színvonala is hagy maga után kívánnivalót. Korábban kiváló szakemberek oktattak, ma már belőlük szintén hiány van. Ráadásul a képzés ideje is rövidült. Szerinte nagyban hozzájárul az ilyen esetekhez a rutintalanság, de okozhatja az ellenkezője, a rutin, a megszokás, a fásultság is.

Különösen veszélyes, hogy - a mozdonyvezető elmondása szerint - olyan vonalakon történtek ezek az esetek, amelyek a legnagyobb forgalmat bonyolítják le. Hozzátette, beszédes lehet, hogy a rendkívül súlyos, kiemelkedően sok halálos áldozatot követelő paládicspusztai, mendei és szajoli balesetek is mind vasutasok mulasztásai miatt következtek be, ezek ráadásul szolnoki fővonalakhoz köthetők.

A paládicspusztai baleset 1963. december 24-én történt a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon, Szolnok közelében, amikor egy, a Nyugati pályaudvar és Szentes között közlekedő személyvonat belerohant egy tehervonatba. A balesetben 45-en vesztették életüket, köztük 17 gyermek. A rendkívül rossz időjárási viszonyok közepette (ködös, havas, fagyos idő volt) a mozdonyvezető figyelmen kívül hagyta a jelzők állását, amelyek közül az egyik Megállj!-t mutatott.

Szinte napra pontosan öt évvel később, 1968. december 22-én a Pest megyei Mendénél a Keleti pályaudvarról Békéscsabára tartó gyorsított személyvonat rohant bele egy tehervonatba. A katasztrófa 43 ember halálát okozta.

A szajoli vasúti tragédia 1994. december 2-án történt. Az állomáson áthaladó, Nyíregyházáról Budapetre közlekedő gyorsvonat egyik kocsija kisiklott, majd a szerelvény kocsijai egymásba és az állomásépületbe rohantak. Az emberi mulasztás miatt bekövetkezett balesetben 31-en vesztették életüket.

Szintén halálos áldozatot követelt az 1998. augusztus 29-i zebegényi vonatbaleset. Jóllehet az előbbiekhez hasonlóan nem szembe közlekedtek egymással a szerelvények, viszont ezt is emberi mulasztás okozta. Zebegénynél egy személyvonat belerohant az előtte haladó IC-be. A balesetben a személyvonat mozdonyvezetője halt meg.

A december végi és a hét eleji esetekkel kapcsolatban megkérdeztük a MÁV-ot is. Arról érdeklődtünk, mi lehet az oka, hogy két héten belül két vonat is szembe ment egymással a szolnoki és a hatvani vonalon. Mi: emberi mulasztás, vagy műszaki probléma okozhatta az eseteket? Ugyancsak megkérdeztük, mi akadályozta meg, hogy a vonatok összeütközzenek. 

"A két esemény eltérő körülmények között, eltérő lefolyással következett be, nincs közöttük összefüggés" - közölte megkeresésünkre a vasúttársaság. Hozzátették, folyamatban vannak a hatósági vizsgálatok. A tapasztalatokat az eddigi szokásoknak megfelelően beépítik a képzési anyagokba, hogy ezáltal is elősegítsék a hasonló helyzetek megelőzését.

Mint írták, az előzetesen megállapítható, hogy

mindkét esetben emberi tényezőkre vezethetők vissza az okok.

A vonatok mozdonyvezetői időben észlelték egymást, így az érintett vonatok a biztosítóberendezés segítségével egymástól biztonságos távolságban megálltak. Az ilyen jellegű eseményeknél, ha emberi mulasztás, tévesztés fennáll, akkor a biztosítóberendezés üzemszerű működésével megelőzi a baleset bekövetkezését - írta a MÁV.

A vasúttársaság arra is felhívta a figyelmet válaszában, hogy a vasút a legbiztonságosabb közlekedési forma. "Európában az egyik legsűrűbb a vasúthálózatunk, és emellett is a legbiztonságosabbak közé sorolható a magyar vasúti közlekedés. Évente mintegy másfél millió vonat közlekedik a hazai vasúthálózaton; ritkán, évente 10-12 alkalommal következik be jelzőmeghaladás, melyekben túlnyomórészt csak egy vonat érintett, és további veszélyhelyzet sem áll fenn. Több mint hat éve nem történt személyi sérüléssel járó, szembeközlekedésből eredő, ütközéses vasúti baleset" - közölték. Az utolsó ilyen a cikkünk elején részletezett Nógrád megyei eset volt.

(Címlapképünk illusztráció)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.