Ellenzéki és fideszes jelöltek is támogatják a drogpolitikai minimumprogramot

Belpol

Fővárosi drogstratégiára, koordinációra, forrásokra és arra lenne szükség, hogy a rendőri dominanciát egy humánusabb szemléletű drogpolitika váltsa fel.

Budapesti drogpolitikai minimumprogrammal állt elő az önkormányzati választások előtt a Kábítószerügyi Civil Koordinációs Testület (KCKT), a négy nagy drogszakmai ernyőszervezetből (MADÁSZSZ, MADRISZ, MAT, ÁSSZ) álló társaság. „Miközben a legtöbb európai uniós főváros vezetése komolyan befektet a megelőzésbe és ellátásba, addig Budapesten nincs se drogstratégia, se pályázatok. Ha valódi eredményeket akarunk elérni, akkor nem a büntetés a megoldás, hanem támogatnunk kell azokat a szervezeteket, amelyek az érintett családokat, iskolákat segítik” – mondta Szemelyácz János pszichiáter, a KCKT elnöke. A testület szeretné elérni, hogy a fővárosban megtörténjenek azok a legszükségesebb drogpolitikai beavatkozások, amelyek már hosszú ideje váratnak magukra.

Tűcsere

Tűcsere

Fotó: MTI

 

Elég a rendőrségi dominanciából

„A programot az teszi különösen szükségessé és aktuálissá, hogy a polgárok nap mint nap nyugtalanító problémákkal szembesülnek, amelyeket sem az egyes kerületek szintjén, sem kizárólag rendőri eszközökkel nem lehet kezelni” – írja a szervezet közleményében. Hozzáteszik, fővárosi szintű, megfelelő kutatásokkal alátámasztott, a szakterületek közötti összefogással elkészített fővárosi drogstratégiára van szükség, ehhez pedig megfelelő forrásokat és felelősöket kell rendelni. A KCKT hangsúlyozza, hogy emellett elengedhetetlen

  • a cselekvési terv,
  • a fővárosi drogkoordináció
  • és a fővárosi drogköltségvetés megléte.

Utóbbi azért is fontos, hogy azok a szervezetek, amelyek Budapesten még ártalomcsökkentéssel foglalkoznak, forrásokhoz jussanak, ezzel pedig segítsék az ellátórendszer hiányosságainak helyreállítását.

A szakma egy másik fontos célkitűzése, hogy a rendőrségi dominanciától inkább egy egészségügyi-szociális irányba, ezzel pedig a jelenleginél humánusabb szemléletű drogpolitika felé mozduljanak el. Ehhez pedig szükség van a szakmával való folyamatos egyeztetésre, ami jelenleg szintén hiányzik, ennek jó példája a Budapesti Kábítószerügyi Egyeztető Fórum (KEF). Ahogy azt korábban megírtuk, a fővárosi KEF megalakult ugyan, de tagjai javarészt rendőrök, kerületi polgármesterek, toxikológiai háttérintézmények képviselői, a Nemzeti Drog Fókuszpont munkatársai, a vezetését pedig Tarlós István és a budapesti rendőrfőkapitány látja el, de olyan szakember, aki a terepen dolgozik, nem igazán van benne. Egyedül Szemelyácz János, a KCKT elnöke került be, de ő is csupán szavazati jog nélkül.

Magyarország a drogpolitika terén is fekete bárány lett

Ártalomcsökkentés már alig van Budapesten, a drogpiac változóban, a dizájner drogok a cigánygettók drogjává váltak. Változásokról, lehetőségekről és arról beszélgettünk, mi a következménye annak, ha a döntéshozók rendészeti problémaként kezelik a droghelyzetet. magyarnarancs.hu: 2019 elején készítettek egy felmérést (Kaló Zsuzsa, Felvinczi Katalin, Sárosi Péter és egyetemi hallgatók) a budapesti ártalomcsökkentés helyzetéről.

Ellenzéki és kormánypárti támogatás

A KCKT a drogpolitikai minimumprogramját ugyanúgy elküldte az ellenzéki, mint a kormánypárti jelölteknek. „A programot több fővárosi/kerületi polgármesterjelölt támogatásáról biztosította (Karácsony Gergely, Déri Tibor, Élő Norbert, Horváth Tamás, Niedermüller Péter, Pikó András, Soproni Tamás, V. Naszályi Márta), mások pedig megfelelő kiindulópontnak tartották további testületi, illetve civil egyeztetésekhez (Tarlós István, Hoffmann Tamás, Balog Róbert, Bús Balázs, Tóth József, Ughy Attila)” – írják.

Lapunknak elmondták, kezdeményezésüket már most is sikeresnek tekintik, hiszen sok pozitív visszajelzés érkezett hozzájuk, Karácsony Gergely egyértelműen beállt a program mögé, de még Tarlós István sem adott elutasító választ és azt ígérte, a budapesti KEF elé terjeszti a programot megvitatásra. A szakemberek bíznak abban, hogy az önkormányzati választások után elkezdődhetnek a tárgyalások, ahol számíthatnak azokra a politikusokra, akik már most támogatásukról biztosították a KCKT minimumprogramját.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.