Eötvös Károly Intézet: „A különleges jogrend a diktatúra melegágya”

  • narancs.hu
  • 2015. szeptember 4.

Belpol

A menekültügyi válsághelyzet bevezetése az alkotmányosság kiiktatásához vezethet – írják közleményükben, amelyet teljes terjedelmében közlünk.

A menekültek most kialakult helyzetének emberséges, ugyanakkor a fogadó társadalmak jogos szempontjait is figyelembe vevő megoldására sem Magyarországnak, sem az Európai Uniónak, sem a többi nemzetközi intézménynek nincsenek bejáratott, széles körű konszenzussal övezett eljárásmódjai. Nyilvánvaló, hogy jóhiszemű emberek között is lehetnek mély nézetkülönbségek a szükséges intézkedésekről, azok várható eredményességéről, kockázatairól, a várható előnyök és hátrányok értékeléséről, sőt még a menekült- és bevándorlási politika legitim céljairól is. Két kérdésben azonban aligha lehet jóhiszemű vita.

Először, a bevándorlás és a menekültügy elválaszthatatlan a globális gazdasági és társadalmi folyamatoktól, és ezért tartós jelensége marad a nemzetközi életnek. A kérdésnek nincsen könnyű, társadalmi költségektől és feszültségektől mentes megoldása. Bármiféle tartósan rendezett, elfogadható helyzet kialakítása áldozatokat követel a világ jobbmódú és békében élő országaitól is, aki pedig mással hiteget, az akadályozza a megoldást.

Másodszor, a menekülteket megbélyegző, velük riogató gyűlöletkampány, a hisztériakeltés nem a megoldás része. A gyűlölködés elítélése előfeltétele a menekülthelyzet megoldásáról szóló jóhiszemű vitának. A kormány és képviselőinek most tárgyalt javaslatai a szabadságkorlátozást célzó gyűlöletkampány folytatása a korábbinál is fenyegetőbb eszközökkel.

A kormánypártok múlt héten azért kezdeményezték a parlament rendkívüli ülését, hogy minél hamarabb elfogadhassák a menekültekről szóló javaslataikat. Képviselők jegyzik azt a határozati javaslatot, amely Üzenet az Európai Unió vezetőinek cím alatt az unió- és idegenellenes uszítást képzavaros, patetikusnak szánt retorikájával támasztja alá (H/5984), míg a magyar határok védelmének legújabb ún. eszközeit két törvényjavaslat tartalmazza (T/5983, T/5985).

A törvényjavaslatokkal a kormányzat nem csak megsérti az alkotmányos elveket, hanem újabb határokat áthágva eljuthat az alkotmányos korlátok kiiktatásához. Ehhez hivatkozási alapként használja a szerencsétlen sorsú, háború elől menekülő embereket, semmibe véve alapvető jogaikat.

A kormány törvényjavaslata bevezeti a „tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet” fogalmát, ami – a menedékkérők számához kötött esetek mellett – fennáll „bármely olyan migrációs helyzettel összefüggő körülmény kialakulása [esetén], amely valamely település közbiztonságát közvetlenül veszélyezteti (T/5983 13. §). A válsághelyzetet a parttalanul értelmezhető feltételek megléte esetén (amelyek, ha a törvényjavaslat hatályban lenne, a Keleti Pályaudvaron az elmúlt napokban történtek alapján is megállapíthatóak), a kormány rendelheti el rendeletben hat hónapra, de ezt az időtartamot akár meg is hosszabbíthatja. Az egyetlen korlátot az jelenti, hogy az időtartam meghosszabbításáról be kell számolni az Országgyűlés rendészeti bizottságának.

A válsághelyzet megállapításának célja és értelme, hogy a jogrendszer általános szabályaitól eltérhessenek. A képviselők által jegyzett törvényjavaslat ilyen eltérésekre a rendőrséget és a honvédséget is feljogosítaná. A rendőr e külön felhatalmazás birtokában szabadon beléphet magánlakásba, mondván, jogellenesen tartózkodó valakik után kutat (T/5985 3. §). A honvédség új feladatköreként közreműködne az államhatár őrzésében, védelmében és a tömeges méretű migráció kezeléséhez szükséges intézkedések végrehajtásában – amihez fegyverhasználati jogot kapna (4. §), vagyis „szándékosan személyre irányított, célzott lövést” adhatna le! Ugyanakkor a javaslat szerint még csak nem is minősül fegyverhasználatnak a gumilövedék, a pirotechnikai eszköz, a könnygázgránát és az elfogó háló lőfegyverrel való kilövése sem (7. §).

Természeti, társadalmi katasztrófák gyors és hatékony kezelésére, elhárítására alkotmányos államok is bevezetnek különleges jogrendeket, amelyekben leginkább a végrehajtó hatalom szervei kapnak többletjogokat a gyors és hatékony intézkedés érdekében. Ezekre az Alaptörvény is ad felhatalmazást. Amint a történelmi példák mutatják, a különleges jogrendek a diktatúrák melegágyai lehetnek. Ennek kizárását célozzák az alkotmányos garanciák: hogy a hatalomgyakorló szerv jogait az Alaptörvény mellett sarkalatos törvények határozzák meg, hogy különleges jogrend kivételesen és időlegesen rendelhető csak el, és a döntéshozó szervek ellenőrizhetők és elszámoltathatók.

A „tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet” kategóriája nagyon is emlékeztet a különleges jogrendre. Az Alaptörvényt azonban, amely Magyarországon a különleges jogrendek alapjait szabályozza, a most benyújtott javaslatok sem egészítenék ki e fogalommal. Ezért, miközben hasonlóan elfogadhatatlan, mégis őszintébb a Jobbik alaptörvény-módosító javaslata, amely a veszélyhelyzet (az Alaptörvény által ma is szabályozott egyik különleges jogrend) fogalmát terjesztené ki a „humanitárius katasztrófa”, illetve annak megelőzése esetére, és ugyancsak lehetővé tenné a honvédség bevetését a határ védelmére.

Mivel a javaslatok némelyike kétharmados többséget igényel, a kormánynak ellenzéki partnerre van szüksége. Ebben az ügyben a kormánypártok partnere csak a Jobbik lehet. Kérdés, milyen áron.

Mindenki – legyen bár kormánytag, képviselő, köztársasági elnök, alkotmánybíróság tagja, ombudsman, hivatásos katona, bíró, rendőr, bárki aki nem próbálja megakadályozni a kvázi különleges jogrend bevezetését és gyakorlását, felelősséget visel az olyan következményekért, amelyek sorába tartozhat akár a rendkívüli jogrend állandósulása vagy a fegyvertelenek elleni fegyverhasználat alattomos gonoszsága.

És még csak nem is szóltunk arról, hogy a mostani precedens előre nem is látható ürügyek sorát adhatja a jövőben a hatalom bármely megszállottjainak.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.