Felháborította az akadémikusokból álló fórumot Palkovics Magyar Narancs-interjúja

  • narancs.hu
  • 2018. szeptember 24.

Belpol

A kormányzati intézkedések helyességét vitatni márpedig nem lehet.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Magyar Narancs 2018. szeptember 20-i számában megjelent interjújában újabb, az eddiginél erősebb támadást intézett a tudomány, a kutatás szabadsága ellen – állítja a Stádium 28 Kör.

A Magyar Narancshoz eljuttatott nyilatkozatuk szerint eddig a kormánypárti újságírók személyükben, a kutatásuk tárgya miatt támadták, bírálták a tudósokat. Palkovics miniszter ebben az interjúban nemcsak személyében támad egy tudóst, de a kutatás – esetünkben a jelenlegi oktatási kormányzat egyes konkrét szakpolitikai intézkedéseinek helyességét vitató – eredményeinek közreadását is helyteleníti. Az eredmények, következtetések közreadását aktuálpolitizálásnak nevezve azt követeli, hogy „az MTA kutatóintézetei, amelyek több mint 90 százalékban közösségi forrásokat használnak fel, ne politizáljanak”. Ez a stádiumosok szerint azt jelenti, hogy az akadémiai kutatóintézetek – lévén állami költségvetésből működnek – saját kezdeményezésükből nem adhatnak közre olyan eredményeket – bármilyen szakpolitikai területet érintsen is a kutatásuk –, amelyek az éppen hivatalban levő kormányzat egyes intézkedéseinek helyességét vitatják. Ennek alapján például a tudomány részéről semmilyen bírálat nem érhetné az aktuális oktatás-, egészség-, munkaerőpiac-, környezet-, energia-, lakás-, adó-, tudomány- és – folytathatnánk a sort – bármilyen szakpolitikát.

A Stádium 28 Kör szerint ez a nyílt igénybejelentés a kutatás szabadságának általános korlátozására és a szakpolitikákról folyó nyilvános viták korlátozására példátlannak tekinthető. A miniszternek, a kormánynak nincs felhatalmazása ilyenfajta korlátozások bevezetésére.

Ez ellen pedig határozottan tiltakoznak.

A Stádium 28 Kör az MTA köztestületi tagjaiból alakult társadalmi fórum, melyet azzal a szándékkal hozott létre az MTA tudósainak egy csoportja, hogy minél nagyobb nyilvánosságot kapjanak a hazai társadalmi viszonyokkal kapcsolatos tudományos igényű vizsgálatok eredményei és a torzulások lehetséges orvoslására születő javaslatok. Az alapító tagok névsora itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.