Felháborította az akadémikusokból álló fórumot Palkovics Magyar Narancs-interjúja

  • narancs.hu
  • 2018. szeptember 24.

Belpol

A kormányzati intézkedések helyességét vitatni márpedig nem lehet.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Magyar Narancs 2018. szeptember 20-i számában megjelent interjújában újabb, az eddiginél erősebb támadást intézett a tudomány, a kutatás szabadsága ellen – állítja a Stádium 28 Kör.

A Magyar Narancshoz eljuttatott nyilatkozatuk szerint eddig a kormánypárti újságírók személyükben, a kutatásuk tárgya miatt támadták, bírálták a tudósokat. Palkovics miniszter ebben az interjúban nemcsak személyében támad egy tudóst, de a kutatás – esetünkben a jelenlegi oktatási kormányzat egyes konkrét szakpolitikai intézkedéseinek helyességét vitató – eredményeinek közreadását is helyteleníti. Az eredmények, következtetések közreadását aktuálpolitizálásnak nevezve azt követeli, hogy „az MTA kutatóintézetei, amelyek több mint 90 százalékban közösségi forrásokat használnak fel, ne politizáljanak”. Ez a stádiumosok szerint azt jelenti, hogy az akadémiai kutatóintézetek – lévén állami költségvetésből működnek – saját kezdeményezésükből nem adhatnak közre olyan eredményeket – bármilyen szakpolitikai területet érintsen is a kutatásuk –, amelyek az éppen hivatalban levő kormányzat egyes intézkedéseinek helyességét vitatják. Ennek alapján például a tudomány részéről semmilyen bírálat nem érhetné az aktuális oktatás-, egészség-, munkaerőpiac-, környezet-, energia-, lakás-, adó-, tudomány- és – folytathatnánk a sort – bármilyen szakpolitikát.

A Stádium 28 Kör szerint ez a nyílt igénybejelentés a kutatás szabadságának általános korlátozására és a szakpolitikákról folyó nyilvános viták korlátozására példátlannak tekinthető. A miniszternek, a kormánynak nincs felhatalmazása ilyenfajta korlátozások bevezetésére.

Ez ellen pedig határozottan tiltakoznak.

A Stádium 28 Kör az MTA köztestületi tagjaiból alakult társadalmi fórum, melyet azzal a szándékkal hozott létre az MTA tudósainak egy csoportja, hogy minél nagyobb nyilvánosságot kapjanak a hazai társadalmi viszonyokkal kapcsolatos tudományos igényű vizsgálatok eredményei és a torzulások lehetséges orvoslására születő javaslatok. Az alapító tagok névsora itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.