Felháborította az akadémikusokból álló fórumot Palkovics Magyar Narancs-interjúja

  • narancs.hu
  • 2018. szeptember 24.

Belpol

A kormányzati intézkedések helyességét vitatni márpedig nem lehet.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Magyar Narancs 2018. szeptember 20-i számában megjelent interjújában újabb, az eddiginél erősebb támadást intézett a tudomány, a kutatás szabadsága ellen – állítja a Stádium 28 Kör.

A Magyar Narancshoz eljuttatott nyilatkozatuk szerint eddig a kormánypárti újságírók személyükben, a kutatásuk tárgya miatt támadták, bírálták a tudósokat. Palkovics miniszter ebben az interjúban nemcsak személyében támad egy tudóst, de a kutatás – esetünkben a jelenlegi oktatási kormányzat egyes konkrét szakpolitikai intézkedéseinek helyességét vitató – eredményeinek közreadását is helyteleníti. Az eredmények, következtetések közreadását aktuálpolitizálásnak nevezve azt követeli, hogy „az MTA kutatóintézetei, amelyek több mint 90 százalékban közösségi forrásokat használnak fel, ne politizáljanak”. Ez a stádiumosok szerint azt jelenti, hogy az akadémiai kutatóintézetek – lévén állami költségvetésből működnek – saját kezdeményezésükből nem adhatnak közre olyan eredményeket – bármilyen szakpolitikai területet érintsen is a kutatásuk –, amelyek az éppen hivatalban levő kormányzat egyes intézkedéseinek helyességét vitatják. Ennek alapján például a tudomány részéről semmilyen bírálat nem érhetné az aktuális oktatás-, egészség-, munkaerőpiac-, környezet-, energia-, lakás-, adó-, tudomány- és – folytathatnánk a sort – bármilyen szakpolitikát.

A Stádium 28 Kör szerint ez a nyílt igénybejelentés a kutatás szabadságának általános korlátozására és a szakpolitikákról folyó nyilvános viták korlátozására példátlannak tekinthető. A miniszternek, a kormánynak nincs felhatalmazása ilyenfajta korlátozások bevezetésére.

Ez ellen pedig határozottan tiltakoznak.

A Stádium 28 Kör az MTA köztestületi tagjaiból alakult társadalmi fórum, melyet azzal a szándékkal hozott létre az MTA tudósainak egy csoportja, hogy minél nagyobb nyilvánosságot kapjanak a hazai társadalmi viszonyokkal kapcsolatos tudományos igényű vizsgálatok eredményei és a torzulások lehetséges orvoslására születő javaslatok. Az alapító tagok névsora itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.