Gruevszki szökéséről, annak újabb magyar vonatkozásáról ír a New York Times

  • narancs.hu
  • 2018. december 29.

Belpol

Kiszivárgott a macedón kormány által indított vizsgálat eredménye.

A túlóratörvény elleni tüntetések után, a minap még a Nagy Imre-szobor eltávolítása miatt került Magyarország a The New York Times fókuszába. Most meg a Gruevszki-ügy részleteit, annak politikai hátterét taglalja cikkében a lap. Ráadásul az ismertetésen túl friss információkkal is szolgál.

Névtelenséget kérő macedón kormányzati források ugyanis több új részletet is elárultak a volt macedón miniszterelnök szökéséről.

A magyar kormány eddig azt állította, semmi köze nem volt Nikola Gruevszki szökéséhez, a volt miniszterelnököt csak Albániából szállították váltott követségi autókon Budapestre, hogy beadhassa menedékkérelmét, amit mint ismert, rekord gyorsasággal el is bíráltak és a volt macedón kormányfő meg is kapott.

A New York Times forrásai viszont egészen másról számolnak be. Az egyik nyilatkozó arról számol be, hogy a szökése előtti hetekben Gruevszki Szkopje magyarországi nagykövetségén járt. Míg a lap forrásainak az is feltűnt, hogy az egykori macedón miniszterelnök szökését megelőző napokban szokatlanul sok magyar diplomata érkezett Macedóniába, privát találkozókon vettek részt, és a Gruevszki unokatestvérének tulajdonában lévő hotelben szálltak meg. De a lap információi szerint a magyarok diszkréten érdeklődtek Gruevszki börtönbüntetése felől is.

A macedón kormány eddig nem hozott nyilvánosságra semmit Gruevszki szökéséről, többek között azért sem, mert nem akart a magyar kapcsolatokon rontani.

A The New York Times szerint az eddigi nyomozás a magyar kormány állításával szemben azt állapította meg, hogy Nikola Gruevszki magyar diplomáciai autóval hagyta el az országot.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.