Gyurcsány Jézus-idézettel üzent a Békemenetnek

  • narancs.hu
  • 2021. október 23.

Belpol

„Bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek” – írja a felvonulók által szólongatott exminiszterelnök.

„1956 ismét elbukott. Most nem az oroszok verték le. Most a hatalomhazugság, a gyávaság, a joggá nemesített bűn védelme verte le” – írja az idei 1956-os megemlékezésre utalva Gyurcsány Ferenc, a DK elnöke Facebook-oldalán. 

A Jézus-idézettel kezdődő bejegyzésben a politikus azt fejti ki, hogy nem értenék az 1956-os forradalom mártírjai, „ha látnák az Égből, mi történik az ő forradalmuk emlékével idelenn. Nagy Imre életáldozata helyébe Révész Máriusz fejsérülése lépett, a Corvin közi ellenállók képe helyett egy kiállított tankot 15 évvel ezelőtt elindító és azzal randalírozó nyugdíjas alakja ugrik fel az ünnep reggelén az egyik vezető hírportálon.”

Gyurcsány Ferenc a 2006-os megemlékezést – amelyre a Békemenet résztvevői is emlékeznek – úgy írja le, hogy akkor a pesti utcán „randevúzott a jogos állampolgári felháborodás, az önmagáért való erőszak és a szervezett államcsíny kísérlet. A határok sem az akkori szándékokban, sem a valóságban nem voltak világosak. Keveredett a szándék, keveredett tömeg. Egyik keverte a másikat és vissza. A nemes lázadás találkozott a törvénytelen és a törvényes erőszakkal. Ez utóbbi jogszerű és jogsértő formájával egyaránt.”

Az akkori miniszterelnök szerint 2006 őszének sok áldozata van, tüntetők, kíváncsi járókelők, gyújtogatók és rendőrök, ugyanakkor úgy látja, hogy annak az eseménynek a kapcsán tudatos rendzavarást, provokációt próbálnak feltüntetni tiszta forradalomként.

A Békemenet résztvevői ezt persze máshogyan látják. A felvonulás szombaton úgy kezdődött, hogy Ákos dala szólt a hangszórókból, a tömeg pedig azt kiabálta, „Gyere ide, Gyurcsány!”

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.