Haderőreform - 1.: Átszabások kora

  • Kompa Tibor
  • 2000. június 29.

Belpol

{k200026_nagyi;b}nt face=Arial,Helvetica size=-1>A Magyar Honvédség (MH) 1989 óta már a negyedik haderőreform sokadik hullámát éli meg anélkül, hogy ezek pontos céljáról, végrehajtásáról, ütemezéséről és költségvetési hátteréről konszenzus alakult volna ki a parlamenti pártok között. Márpedig egyetértés nélkül aligha lehet megreformálni egy olyan területet, melyet Nyugaton is általában három-négy kormányzati ciklus (12-15 év) alatt alakítanak át, többnyire függetlenül a politikai kurzusoktól.A magyar költségvetés az említett időszakban nominális értéken 986 milliárd forintot fordított a védelmi szférára.
Sőt ennél is többet, ha figyelembe vesszük a Honvédelmi Minisztérium (HM) számára előírt mindenkori bevételi kötelezettségeket (ez 1989-99 között nominálisan 117 milliárd), továbbá azt, hogy a hadsereg időközben felélte összes tartalékát és erőforrását. A több mint 1100 milliárd forint azonban csak elsőre tűnik óriási összegnek. A tárca 12 éves költségvetése reálértéken ennek mindössze 29 százalékát tette ki (321 milliárdot), sőt az úgynevezett létszámmal korrigált reálértéke sem érte el az említett összeg 47 százalékát (518 milliárdot), s persze a honvédelmi vezetés sem volt képes teljesíteni bevételi kötelezettségeit. A védelmi szféra által felélt összeg persze így sem csekély, különösen, ha figyelembe vesszük: 1989 óta 155 ezerről 52 ezerre - vagyis csaknem harmadára - csökkent a honvédség létszáma, katonai szervezeteinek közel fele megszűnt, és több mint száz katonai objektum szabadult fel. Ráadásul a szóban forgó összeg töredékét fordították a hadsereg tényleges modernizációjára.

Ami volt

Az elmúlt 12 évben sok minden történt haderőreform címszó alatt, egyetlen dolgot, magát a haderőreformot kivéve. 1988-89-től ugyanis nem más zajlik, mint a magyar hadsereg sok tekintetben szükségszerű, de átgondolatlan és koncepciótlan leépítése. A reform kulcsproblémája az, hogy a nagypolitika sem az 1993 tavaszán megszületett biztonságpolitikai, sem az ezt követő honvédelmi alapelvekben, sem az 1998-ban elfogadott biztonság- és védelempolitikai alapelvekben nem volt képes egyértelműen meghatározni a haderő feladatait és a végrehajtásukhoz szükséges eszközöket. Maradt tehát az improvizáció, a Magyar Honvédség csöndes kivéreztetése.

A rendszerváltás utáni új politikai elit az elmúlt években mindenekelőtt az átalakulás politikai oldalára figyelt - a Munkásőrség felszámolására, a politikai pártok fegyveres erőkből való száműzésére, a szovjet haderőépítés modelljével való szakításra, a civil kontroll intézményeinek kiépítésére, az átszervezések mögé bújtatott A, B és C listázásra -, de szakmai értelemben koncepciótlanul, szinte kizárólag szűk fiskális szempontok alapján hajtotta végre a redukciót. Ennek eredményeként 1989-hez képest az MH létszáma több mint 100 ezer fővel csökkent (régen túlteljesítve az európai hagyományos fegyverek korlátozásáról 1990-ben aláírt CFE-szerződésben vállalt 100 ezres s az 1946-os párizsi békeszerződésben meghatározott 65 ezres limitet is), sőt a legújabb tervek szerint még ez a szám is tovább csökken 42-45 ezerre (csupán 7-10 ezerrel múlva felül az 1920-as trianoni szerződés által engedélyezett 35 ezres létszámot).

Persze nem a nagyarányú csökkenés a legfőbb gondja a magyar hadseregnek. A leépítésnek ideig-óráig politikailag racionális irányt adott CFE-szerződés, sőt a napjainkban népszerű "kis létszámú, de korszerű haderő" jelszava is értelmet adhatna ennek, ha közben gőzerővel folyna a honvédség átgondolt és financiálisan is alátámasztott modernizációja. Erről azonban szó sincs. Az MH legfőbb baja ugyanis éppen az, hogy mindmáig nem sikerült kialakítani a többször is meghirdetett korszerűbb struktúrát, vezetési és irányítási rendszert, nem beszélve a kis hadseregeknél elengedhetetlen technikai modernizációról. Folyamatosan romlottak viszont az állománykategóriák közötti arányok, az MH szervezeteinek fenntartása a csökkentés ellenére is nagyon költséges, fokozódott belső tartalékainak pazarlása és felélése, s radikálisan csökkent a harckészültsége.

Ami van

Ez utóbbi elsődleges oka nem a katonai szolgálati idő 18 hónapról 9 hónapra csökkentése. A honvédség az elmúlt évtizedben elveszítette a fiatal tiszt- és tiszthelyettesi generáció jelentős részét, a maradók pedig állandó bizonytalanságban élnek: részben a beláthatatlan pályakép, részben az egzisztenciális problémák miatt. A katonai pálya megtartóereje évek óta gyengül, s ezzel párhuzamosan erősödik a kontraszelekció. A csapatok létszámának csökkenésével ellentétben aránytalanul nőtt a központi szervek száma, az alakulatoknál folyó, milliárdokat elnyelő átszervezések többnyire befejezetlenek maradtak; olyannyira, hogy egyértelműen még előnyeiket vagy hátrányaikat sem lehetett megítélni. Viharos gyorsasággal került padlóra az egyébként nem túl jelentős magyar hadiipari kapacitás is.

A kicsi, de korszerű hadsereg koncepcióját - az MH technikai korszerűsítését - a katonai költségvetés rohamos apadása tette illuzórikussá. Az elmúlt 12 évben a honvédség szinte kizárólag úgynevezett nem költségvetési csatornákon keresztül jutott új, bár nem feltétlenül korszerű eszközökhöz. Ilyenek a volt NDK-hadsereg fegyverzetéből kapott anyagok (például az alkatrészként felhasználható Mi-24-es helikopterek), az orosz államadósság terhére beszerzett eszközök (például a MiG-29-es repülők, a T-72-es harckocsik), valamint az amerikai segélyből felépített Légtér-szuverenitási Hadműveleti Központ (ASOC). A honi büdzsé terhére (nominálisan körülbelül 41 milliárdért) csupán a vadászrepülőkhöz és a helikopterekhez szükséges - de még ma sem használható - ellenség/barát-felismerő rendszert (IFF), a közeli hatótávolságú rakétarendszerhez tartozó, egyébként meglehetősen drága Mistral-2 rakétákat és a Siemens által szállított, valóban korszerű digitális telefonközpontokat szerezte be a HM. A Mistral-2-üzlet egyébként szakmai szempontból is erősen megkérdőjelezhető: ezek a rakéták ugyanis 3500 méter magasságig hatékonyak (sőt mint hazai tesztelésükkor kiderült, még ezen a határon belül sem mindig), de nem képesek például a négy-ötezer méterről végrehajtott bombázások megakadályozására (lásd Jugoszlávia és Kosovo).

A Magyar Honvédség haditechnikai eszközeinek meghatározó hányadát az 1970-es évek közepe és az 1980-as évek vége között szerezték be, így az 1960-as évek kutatási eredményeire épülő színvonalat képviselik. A haditechnika átlagos életkora 20 év, az eszközök többségének hadra foghatósága pedig rendkívül alacsony - vagyis az a minőségi jellemző, hogy az adott eszköz azonnal igénybe vehető-e, és működésképes marad-e. A haditechnikai eszközök egy jelentős része (eszközcsoporttól függően 15-75 százaléka) javításra szorulna; az elmaradt javítások költségeit a szakértők napjainkban 50-60 milliárd forintra becsülik. Ez azonban nem tartalmazza a katonai infrastruktúra (a laktanyák, a bázisok, a kiképzési objektumok, a lakások stb.) elmaradt állagmegóvásának körülbelül 100 milliárdos igényét, továbbá azt a 35-40 milliárdot sem, amelyre a technika normális működtetéséhez lenne szükség. És ne feledkezzünk meg az eszközök kompatibilitásához és a hadsereg felzárkóztatásához szükséges modernizációs költségekről: körülbelül 1000 milliárd forintról. Bár a haditechnika többsége - normális működtetés esetén - 2010-ig hadrendben tartható, több szakértő szerint néhány területen már komoly késésben van az MH, mivel a katonai beszerzéseket - hatalmas költségvonzatuk miatt - évekre előre kell tervezni.

Ami nincs

Nem csoda, hogy csupán ennyire futotta: a honvédelmi tárca a kormányon belüli osztozkodások során szinte mindig a maradékelvű minisztériumok közé került, s a reálértéken folyamatosan csökkenő honvédelmi költségvetésben állandó problémát jelentett az is, hogy az "önálló bevétel" tétel - amely felettébb furfangos eszköze volt a honvédelmi költségvetés látszólagos emelésének - rendszeresen teljesíthetetlen előírásokat tartalmazott. Az elmúlt években 65 százaléknál soha nem volt magasabb e teljesítés, ráadásul végrehajtása számos visszaélésre is lehetőséget adott a fazékhoz közelieknek, miközben a csapatok működtetésére nem jutott elegendő pénz.

Ezen nem változtatott lényegesen az 1995/88. számú országgyűlési határozat sem, amely kimondta: a haderő nagyságának az ország veszélyeztetettségével, teherbíró képességével és a NATO-csatlakozás szándékával kell összhangban állnia. A Magyar Honvédség hosszú, valamint középtávú átalakításának irányairól és létszámáról címet viselő határozat 1998-ra olyan valódi reformot ígért, amelynek eredményeként a magyar haderő hiteles visszatartó erővé válik. A határozat nyomán felállították ugyan a Honvéd Vezérkar mellett a Szárazföldi és a Légierő Vezérkart, valamint a Logisztikai Főigazgatóságot, de 1999-re kiderült: ez a dokumentum is alkalmatlan arra, hogy a haderő-tervezési elvek alapjául szolgáljon. Valamivel konkrétabbnak tűnt a magyar kormánynak az az 1997-es ígérete, amellyel a NATO-meghívó után arra vállalt kötelezettséget, hogy az ország - időközben a GDP 1,4 százalékára zuhant - védelmi kiadásait (honvédelmi tárca + határőrség) 2001-re 1,81 százalékra emeli oly módon, hogy évi 0,1 százalék erejéig növeli védelmi költségvetését. Más kérdés, hogy az 1997-es ígéretekkel kapcsolatban már 1998 folyamán kétségek merültek fel Brüsszelben, majd 1999 tavaszán - amikor a magyar tárgyalóküldöttség halasztást kért bizonyos katonai programok teljesítésére - nyilvánvalóvá vált, hogy számos feladat elvégzését megalapozatlanul vállaltuk.

Ami kellene

1989 után, de különösen 1994-től a politika a haderőreform egyik kulcskérdésének a civil kontroll kérdését tekintette. Kiderült: bár viszonylag gyorsan és zökkenőmentesen kialakíthatók a fegyveres erők irányításának és vezetésének alkotmányos és jogi keretei, a tartalmi megoldások terén korántsem olyan gyors a siker, sőt nem- egyszer meglehetősen távol áll egymástól a katonák és a politikusok felfogása a haderő demokratikus és polgári kontrolljáról. A katonák egy csekély, de annál meghatározóbb része úgy vélte: az új keretek között minden ugyanúgy megy tovább, mint eddig, hiszen a hadsereg korábban is polgári (pártpolitikai) vezetés alatt állt. A civilek ugyanakkor a fegyveres testületek irányítására szolgáló valamennyi csatornát át kívánták venni, közöttük olyanokat is, melyeket a katonai vezetés - egyébként joggal - szűk szakmai ügynek tartott.

Íme néhány a civil kontroll máig megoldatlan kérdései közül.

A civil szakértők hiánya évek óta a magyar védelmi szektor egyik legneuralgikusabb problémája. Nem csak a Honvédelmi Minisztériumból hiányzó szakértőkről van szó; az Országgyűlésnek, a Külügyminisztériumnak vagy éppen a gazdasági tárcáknak is szükségük lenne az országvédelem stratégiai tervezésében jártas tisztviselőkre. A 90-es évek elején még lehetett magyarázni e hiányt a fegyveres erők zártságával, ám egy évtized elmúltával a helyzet alig változott. A katonai szféra ma is sikeresen védi ismeretprivilégiumát, a civilek pedig továbbra sem érzik szükségét a tanulásnak. A még mindig túlméretezett magyar katonai felsőoktatás rendületlenül képzi a tiszteket, de a jövő hadseregét előkészíteni hivatott tiszthelyettesképzés reformja lényegében leállt.

Ugyancsak komoly problémák forrása az Országgyűlés honvédelmi bizottságának teljesítménye. Az itt dolgozó képviselőknek ugyanis kezdetben sem a közigazgatási, sem a védelmi szféra működéséről nemigen voltak tapasztalataik. Abból dolgoztak tehát, amit a szaktárca vagy a kormány tett eléjük, de ezek szakmai hátterét nem ismerték. Bár a helyzet e téren a harmadik ciklusra némiképp javult (például az előző ciklusokban tapasztalatot szerzett bizottsági tagok egy része megmaradt), a képviselők szakértői állománya többségében még mindig olyan, az elmúlt rendszerben szocializálódott, a hadsereget valamilyen okból elhagyó katonákból áll, akiknek ismeret- és tudásanyaga számos területen elavult, s az új követelményeknek alig vagy egyáltalán nem felel meg. Egyébként a bizottsági tagok - a költségkímélésre hivatkozva - a rendszerváltás után több mint tíz évvel nem foglalkoztatnak állandó bizottsági szakértőket.

Ami egyelőre nem lesz

Az egyik legkényesebb ügy továbbra is a Honvédelmi Minisztérium és a Honvéd Vezérkar kapcsolata. A két testületet - még Németh Miklós miniszterelnöksége idején - alapvetően politikai számításból választották szét, s az 1989 utáni évek döntéseinek eredményeként a vezérkar főnökének egyfajta túlhatalma alakult ki. Egy kézben összpontosulnak ugyanis a katonai tervezéssel, a feladat-végrehajtás irányításával és ellenőrzésével kapcsolatos jogosítványok. Napjainkban - 1994 és 1997-98 után - immár harmadszor történik kísérlet a HM és a Honvéd Vezérkar integrálására, ám számos jel utal arra, hogy a megoldás még odébb van. Ennek legfőbb oka az, hogy az éppen folyamatban lévő stratégiai felülvizsgálat során a Nemzetbiztonsági Kabinet (sok tekintetben szemben a felülvizsgálatot elrendelő kormányhatározattal) a jelenlegi anomáliákat fenntartó vezérkari változatot támogatta, mondván: a Honvéd Vezérkar által kidolgozott integrációs forgatókönyv jobban megfelel az - amúgy korszerűsítésre váró - alkotmány és a hatályos törvények betűjének.

Végül a felelősség kérdése: a katona - legalábbis a szolgálati szabályzat szerint - felelős mindazért, amit tett, vagy elmulasztott tenni; nemcsak közéleti felelőssége van tehát, mint a védelmi szférában vendégszereplő politikusnak, hanem cselekedetének jogi mércéi és személyi következményei is vannak. Az egyelőre elmaradt haderőreformot tehát igen könnyen a katonák nyakába lehetne varrni, jóllehet a reform politikai és financiális megalapozása a politika dolga lenne, amely viszont nem törte össze magát azért, hogy a Magyar Honvédséget kimozdítsa a gödörből. Márpedig a haderőreform végrehajtásához célszerű lenne megteremteni a felelősség és a következmények viselésének ekvivalenciáját a két kategória között.

Kompa Tibor

(Az írás második részét következő számunkban közöljük.)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.