"Hallgatók nélkül nincs oktatás" – Reagáltak az SZFE hallgatói Lajos Tamás kijelentésére

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 26.

Belpol

Az SZFE kuratóriumának tagja korábban úgy fogalmazott, megvan az oktatáshoz a helyszín és megvannak a tanárok is. Csakhogy a hallgatók a Vas utcában vannak.

„Értelmetlennek látunk egy külső helyszínen megvalósuló alternatív oktatást, valamint fizikai képtelenségnek tűnik részt vennünk benne” – nyilatkozta a hvg.hu-nak a Színház- és Filmművészeti Egyetem Hallgatói Kommunikációjának részéről Szurdi Panni.

Az egyetemfoglalók képviseletében közölte: „Ha akarnánk sem lehetnénk egyszerre két helyen. Hallgatók nélkül nincs oktatás, a hallgatók pedig itt vannak a Vas utcában.”

Mint arra emlékeztetett, az SZFE szeptember 14-én elkezdte a félévet: „a tanköztársaság keretén belül, az elfoglalt épületben a blokád szervezése mellett tanórák és kurzusok zajlanak”.

A hallgatók Lajos Tamás operatőr, az SZFE új kuratóriumának egyik tagjának csütörtökön az ATV Híradójában tett nyilatkozatára reagáltak, aki azt mondta, hogy az oktatáshoz megvan a helyszín és megvannak a tanárok is. Ezzel arra utalt, hogy az egyetem Vas utcai épületébe a hallgatók feltehetően nem engednék be őket.

Lajos Tamás kitért arra is, hogy az október elsejével sztrájkra készülő tanárok követelései szerinte politikai követelések, mert a kuratórium a magyar jogszabályok által adott és megengedett keretek között vont magához jogokat. Arra persze nem tért ki, milyen sajátos módon kapott a kuratórium ilyen-olyan jogokat.

Szurdi Panni a lapnak azt mondta, a kuratórium nem próbált meg velük kapcsolatba lépni, Lajos Tamás kijelentéseiről – így az esetleges új helyszínről, illetve új tanárokról – ők is csak a sajtóból értesültek. Mint mondta, korábbi követeléseik nem változtak: a blokádot addig tartják fenn, „amíg az egyetemi autonómia garanciáit az alapítói jogok törvényes gyakorlója, a minisztérium nem biztosítja számunkra”.  Ennek érdekében az SZFE hallgatói a múlt héten az ombudsmanhoz és az oktatási biztoshoz fordultak, szerintük ugyanis az innovációs és technológiai miniszter áthárította a felelősséget arra a kuratóriumra, amit ők nem ismernek el legitim vezetőként.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.