Hammer Ferenc: „Egy Mad Max-szerű világ felé haladunk”

  • Gera Márton
  • 2018. december 6.

Belpol

Interjút adott a Narancsnak az ELTE tanszékvezetője, akit a közpénzből fenntartott 888.hu támadott meg. Ízelítő!

A mától kapható Magyar Narancsban interjút olvashatnak Hammer Ferenccel, az ELTE BTK Média és Kommunikáció Tanszék vezetőjével. Az egyetemi docenst és tanszékét a közpénzből fenntartott 888.hu-n támadták meg pár hete, amiért egy előadásban közéleti kérdésekről is beszélt. Erről is beszélgettünk vele, de szóba került az akadémiai szabadság és az áramszünet hatása is.

Íme egy kis ízelítő a beszélgetésből:

MN: A feljelentős akció hová vezethet?

HF: Nem tudom, azt tudom, hogy az én személyes társadalomelméleti hipotézisem, hogy egy ilyen Mad Max-szerű világ felé haladunk. Csökken a törvény mindenkire vonatkozó szelleme, egyre inkább a kiváltságok a lényegesek, egyre inkább az dönti el bizonyos emberek és csoportok sikerét, hogy rájuk nem vonatkoznak a törvények, a megoldás pedig egyre inkább a fizikai erőszak lesz. Ez, lehet, túlzásnak tűnik most, de szerintem nem az.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Mostantól tarthatnak attól a tanárok, hogy ha nem NER-kompatibilis módon oktatnak, feljelentik őket, s annak következményei lesznek?

HF: Magyarországon elég sok mindent csináltak meg törvényekkel a történelem folyamán, különösképp az elmúlt években. Pár éve nehéz lett volna elképzelni, hogy a kormány rendelettel szüntet meg egy egyetemi szakot. Most már ez is megtörtént, ami teljesen nonszensz, mert ez tartalmi beavatkozás a felsőoktatás életébe. A válasz tehát az, hogy bármit el lehet képzelni, mert a kormány azt gondolja, hogy ami közpénzből működik, annak a kormányzati narratívát kell szolgálnia. De ahogy ez a közmédia esetében elfogadhatatlan, úgy a tudományos kutatásban és az egyetemi munkában is az.

Az interjút teljes terjedelmében a Magyar Narancs 2018. december 6-i számában olvashatják. Az újságra itt lehet előfizetni.

Magyar Narancs - Archívum részletes

December 3-án hétfőn a CEU bejelentette, hogy mivel a magyar kormány nem írja alá a működésükhöz szükséges nemzetközi szerződést, amerikai diplomát adó programjait szeptembertől Bécsben hirdeti meg. A sajtótájékoztató után az egyetem vezetőjét arról kérdeztük, mit jelent ez, és miért nem volt eredménye a CEU melletti nemzetközi kiállásnak.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.