"Hargita lábánál" (Varga Lívius - A kutya vacsorája, Quimby)

  • 2004. március 4.

Belpol

Varga Lívius több mint muzsikus, igazi fazon a szó klasszikus értelmében: színész, csapos, reklámfilm-szereplő, alanyi komikus, továbbá végzett pszichológus és budapesti városképi elem. A jelenleg szabadságos Quimbyről, A kutya vacsorája nevű új, énekelős-szövegelős zenekaráról, a közérzetéről és még sok minden másról beszélgettünk

Varga Lívius több mint muzsikus, igazi fazon a szó klasszikus értelmében: színész, csapos, reklámfilm-szereplő, alanyi komikus, továbbá végzett pszichológus és budapesti városképi elem. A jelenleg szabadságos Quimbyről, A kutya vacsorája nevű új, énekelős-szövegelős zenekaráról, a közérzetéről és még sok minden másról beszélgettünk.

Magyar Narancs: Hogy vagy, Lívius?

Varga Lívius: Köszönöm, jól. Ez jó kezdés voltÉ de ne váltsunk témát?

MN: Komolyan érdekel.

VL: A közérzetem kissé zaklatott, mert rengeteg feladat akadt rám: becéloztam valamit a vendéglátóipar és a pszichológia közé, és ezen dolgozom.

MN: A pincérségnek már annyi, nem?

VL: Ez egy újra és újra felbukkanó eleme a pályafutásomnak, ahová mindig vissza lehet térni, és ahonnan gyorsan ki lehet szállni; s amilyen rapszodikus-bizonytalan a rockandroll, gyakran rákényszerülök. Felhagytam azzal az illúzióval, hogy megélek a zenélésből: próbálok más vasakat is a tűzbe lógatni.

MN: Most éppen hogy néz ki a Quimby története?

VL: Rendszeresen találkozom Tibivel (Kiss, a gitáros-énekes), aki csak egy év pihenő után kíván visszatérni a budapesti rockandroll-mátrixba, és amikor hazajön Dunaújvárosba, dzsemmelgetünk a Galápagos próbatermében, a Mikuli Ferivel vagy a Frenkivel (a Hiperkarma dobosa - a szerk.). Egy merevlemez már megtelt abból, amit így összehoztunk, s ez még bővülni fog, amikor a rendes Quimby-legénység nyáron feláll. Ez persze csak a munka kezdete, koncert csak később, legkorábban őszszel lehet.

MN: Vagyis újra az ismert Quimby-tagok állnak össze?

VL: Ez mindenképpen megegyezés kérdése. Nagyon régen ültünk le együtt; mindenképpen meg kell beszélnünk, hogy kiben milyen érzések vannak a Quimbyt illetően. Egy kis tréninget kell szerveznünk.

MN: Nagyon szétszaladtatok az elmúlt évben?

VL: Annyira azért nem. A Quimby nemcsak egy ügy volt nekünk, hanem az életünk egyik legfontosabb szelete. Mindegyikünk ezt próbálta egyeztetni a magánéletével, a munkájával, a családjával vagy más zenekarokkal.

MN: A kutya vacsorája zenekar a Quimby utáni vagy közbeni stáció?

VL: Igen, ez érdekes...

MN: Úgy kérdeznénk, ha újra lesz Quimby, A kutya vacsorája is marad?

VL: Azt mondtam a kutyás srácoknak, hogy most igyekeznünk kell, dobjunk be mindent, mert nem-sokára meg kell osztanom az ener-giáimat, és ha jön a Quimby, kez-detben annak lesz prioritása. Majd egyensúlyozom, mert mind a ket-tő én vagyok, de mindkettőben tőlem független szereplők is léteznek, és erre tekintettel kell lennem.

MN: Akkor is létrejött volna A kutya vacsorája, ha a Quimby zavartalanul működik?

VL: Már a Quimby alatt létrejött. Eredetileg grooveboxba írt zene volt, amit a Gerdesits Faszi (ifj. Gerdesits Ferenc, a Quimby, továbbá a Marlboro Man, az Üllői Úti Fuck, a Hippikiller és az Equus dobosa) készített, én meg a füzetembe írogattam szövegeket, és aztán arról álmodoztunk, hogy milyen jó lenne, ha a Varga Laca basszusgitározna és a Nemes Zolika zongorázna; hogy milyen csuda jók lehetnének élőben az ilyen szinkópás-húzós alapok. Így ment ez másfél évig, sosem haladt igazán, egyre több szám került a grooveboxba és egyre több szöveg a füzetembe, mégsem lett belőle rendes zenekar, mert az energia máshova ment. Aztán amikor a Quimby leállt, a sok ötlet hirtelen szárba szökkent.

MN: S most már a Kutya egy "rendes" zenekar?

VL: Más hozzáállással érik zenekarrá egy húszévesekből és mással egy harmincasokból álló társaság. Sokkal tudatosabban kezeli a dolgokat egyhozzám hasonló korú ember, különben nincs rá ideje, és már nem megy bele olyan zsákutcákba, mint tíz évvel korábban. Vannak emberek, akiknek már nem hisz el semmit, de azt tudja, hogy mikor kell ütni a vasat, és mikor kell elhitetni magával, hogy jó, amit csinál. Tudja, hogy ezt a munkát éppolyan komolyan kell venni, mint azt, amivel a pénzt keresi annak érdekében, hogy zavartalan maradhasson a művészlét. Mert e nélkül, aki kipróbálta, annak tök szürke a világ: én nem fogok leállni, akkor sem, ha a konyhában verjük az asztalt a Faszival hatvanévesen.

Végül is zenekar lettünk, de nem tudunk annyi időt együtt tölteni, mint a Quimbyvel, mert itt mindenki zenekarhalmozó, így logisztikailag képtelenség, hogy mindig együtt legyünk. Viszont már megjelent a "family together" érzés, amit a Dodi (Kárpáti Dodi, Quimby-trombitás) kincses szótárából kölcsönöztem, amikor összeültünk egy Quimby-koncert előtt, és megfogtuk egymás kezét.

A kutya vacsorája? Szabó Attila hegedűművész a Csík zenekarból ismert, illetve Kispál és a Borz-, illetve Bandi a Hegyről-produkciókból. A gitárosunk Kovács Gergely, aki egyébként analógszintetizátor-gyűjtő, s a hangzások komoly megfejtője. Köles István Juniort már az Ékszerelmére idején látni lehetett a Quimby körül, az utolsó koncerten együtt kongáztunk, ő egyébként nemcsak perkázik, hanem komputeres megoldásokkal is színesíti a műsort. Gerdesits Ferenc, a nemzet metronómja nem sorolom, hol dobol még. Basszusgitáron az én jó unokaöcsém, Varga László, Laca, a hiperkarmás játszik, Nemes Zoltán, a kiváló billentyűkezelő pedig Fender zongorán és a Vírus nevezetű szörnyű szintetizátoron. ' az egyik énekesünk. A másik Voga Viktória.

MN: ' a Voga-Turnovszky-féle Voga János lánya?

VL: Így van. És mivel van két énekesünk, én ráérek kajabálni, hőbörögni és kornyikálni.

MN: Mi lesz a Kutya-felvételekkel?

VL: Úgy néz ki, hogy a Jappán (Takács Zoltán, Heaven Street Seven) és a Geri segítségével most elkezdjük a számainkat kicsiszolva, profin felvenni. Az élő hangszereket és a komputerizáltakat is. Egy hónap alatt megleszünk. Aztán felrakjuk a website-unkra, és utána kiderül, lát-e valaki fantáziát abban, hogy kiadja lemezen.

MN: Volt olyan zene, amely az elmúlt egy-két évben nagy hatással volt rád?

VL: A Fun Lovin' Criminals az új kedvencem, és továbbra is J. J. Cale a régi. Ugyanarra hajlok, még ha modernebb hangzással is, mint eddig: legyen a zenénk feszes, dinamikus, de tudjon halk is lenni. Ehhez félig a Quimby nyújt zenei hátteret, másrészt meg amit a világ zenéiből összehallgatok - abban pedig a Just a Gigolótól a Massive Attackig minden elfér.

MN: És zenétől független hűha-élményed?

VL: Szilveszterkor kijutottunk a Hargitára, Ivó községbe, ami a madarasi Hargita lábánál van. Felmentünk körülnézni. Egy kisebb túra és egy hosszabb traktorút kombinációjával érkeztünk fel a csúcsra - s akkor ott egy olyan nagy emelkedést éreztem a lelkemben, ami még heteken át kísért. Most már kicsit kopik, de majd júliusban visszamegyünk. Egyszerre volt természeti élmény, barátságélmény, és közben ott volt az újév, s végre nem egy szörnyű buliban voltunk, hanem egy gyönyörű helyen, kedves emberek között. Ez volt a csúcspont. A hétköznapi flasheim pedig az egy-két napos horgászatok egy csöndes nádas mellett, ahol a víz fölé hajló fűzfák mellől távcsövön nézhetem a madarakat.

MN: Ad egy ilyen élmény annyi töltetet, hogy keményebben állj neki a feladataidnak?

VL: Ad, de azért attól, hogy az ember dolgos és örömét leli a természetben, még nem válik mintává az életmódja. Ahhoz még jó párszor meg kell mérkőznünk magunkkal.

Bihari Balázs - Németh Róbert

(invisiblepress.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást” – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor.

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, Jean-Marie Le Pen mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.