Hatalmasat mentek ma a kormány álciviljei
DBELO20140905010.jpg

Hatalmasat mentek ma a kormány álciviljei

  • narancs.hu
  • 2017. május 12.

Belpol

Soros is csettintene, ha látná, mit adott ma elő CÖF.

A héten derült ki, hogy igazak voltak a hvg.hu értesülései: a kormány házi „civiljei“, a Civil Összefogás Fórum mögött álló Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány több mint félmilliárd forintot kapott az állami tulajdonú MVM Magyar Villamos Művek Zrt -től. A CÖF a hvg.hu-nak még nem árulta el a támogatás tényét, azonban az Átlátszó közadatigényléséből már kiderült, hogy pontosan 508 milliót kapott a CÖF-CÖKA az állami cégtől. Az Átlátszó beadott még egy közérdekű adatigénylést. Arra kíváncsiak, hogy más állami szereplőtől is kaptak-e támogatást 2010 után, ám választ egyelőre nem kaptak.

Nem közpénz

A 444 a támogatással kapcsolatban megkereste az MVM-et fenntartó  Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is, akik a már máshol hallott „elvesztette közpénz jellegét“ típusú érvelést adták elő:

„A MVM Magyar Villamos Művek Zrt. társadalmi felelősségvállalási aktivitását nem közpénzből, hanem saját forrásból fedezi. A kérdéses támogatást is saját hatáskörben nyújtotta. A társaság számos közhasznú tevékenységet támogat, így 2016-ban többek között a Civil Összefogás Közhasznú Alapítványét is.”

Azt, hogy az állam többségi tulajdonában lévő MVM pénze honnan számít „saját forrásnak“, nem derül ki a válaszból.Pedig az 508 millió forint nagy pénz. A két legnagyobb ellenzéki párt, az MSZP és a Jobbik is ennél kevesebb állami támogatást kap egy évben. Sőt, nincs olyan civil szervezet sem Magyarországon, melyet ennek akár a felével támogatna Soros György valamelyik alapítványa. Az utóbbi hónapokban legtöbbet támadott Helsinki bizottság 170 millió forintot, a TASZ 133 milliót, a Transparency International pedig mindössze 13 milliót kapott 2016-ban az OSF-től.

false

 

Emékezetes, hogy a civil törvény vitája során Szél Bernadett, az LMP képviselője pont a CÖF üres beszámolóját akarta felmutatni annak demonstrálására, hogy a kormányközeli szervezet nem számol el pénzügyeivel, szemben a kormány által megtámadott civilekkel. A felszólalás közben Lezsák Sándor viszont kikapcsolta Szél mikrofonját és megvonta tőle a szót, mert a kezében tartott két papírlapot tiltott szemléltető eszköznek minősítette.

A CÖF vezetői hirtelen elhallgattak

A hvg.hu azt is megtudta, hogy a szervezet az MVM-től kapott 508 millió forintot november 20-ig használhatja fel - a lap ennek részleteiről szerette volna megkérdezni a CÖF vezetőit, ám nem járt sikerrel. Eleinte csak annyit mondtak, hogy „a CÖF az érvényes törvényi előírásoknak megfelelően számol el támogatásaival, állami szervektől támogatást nem kapott, pályázat útján csak a Polgári Magyarországért Alapítványtól (vagyis a Fidesz pártalapítványától – a szerk.) nyert támogatást.”

Ifj. Lomnici Zoltán a CÖKA-CÖF szóvivője azzal hárította el a lap megkeresését, hogy ő egyben a szervezet ügyvédje is, így köti a titoktartás. Arra a felvetésüre, hogy ő a szóvivő is, nem reagált. Fritz Tamás, a szervezet másik szóvivője szintén nem reagált a lap kérdéseire, és Csizmadia László elnök sem válaszolt. Kicsit később viszont kiadtak egy közleményt, amelyben részletezik, mire költik el a pénzt.

Kapaszkodjanak:

• A „civilitika” nevű tudomány alapjait kívánják lerakni, hogy szellemi honvédőket képezzenek.

• „Táplálkozásbiológiailag korszerű komplettált ételek” technológiájával ismertetnék meg a gyermekétkeztetési konyhák szakácsait.

• A vidéki önkormányzati konyhák második műszakjának beindítására ösztönöznek. Segítenék az élelmiszereket előállító kis- és családi vállalkozásokat.

• Reklámoznák a személyi jövedelemadó 1%-nak felajánlását (tegyük hozzá, a bevallások határideje jövő héten lejár, a kampány pedig eddig még nem indult el).

Titkolják, de kampányolnak

Ehhez képest, ha megnézzük, mit csinált a CÖF-CÖKA az utóbbi években, szinte csak plakátolnak, fórumokat szerveznek, tüntetnek a kormány mellett. CÖF-kampány volt a Gyurcsány és Vona „egymásra találásáról szóló“ bohócos plakátsorozat, kampányoltak az abortusz ellen, NEM szavazatra buzdítottak a kvóta-népszavazáson, miközben kiálltak Áder mellett és elítélték a Momentum Nolimpia kampányát, hogy a békemeneteket és a kormányt támogató brüsszeli tüntetést már ne is említsük. Ráadásul, mint a 444 összesítéséből kiderül, a CÖF állami támogatása kampányidőszakban a többszörösére nő.Ráadásul CÖF nem is olyan régen rég közleményt adott ki arról, hogy a Fidesz civil ellenes törvényét túl enyhének találja, és "erősebb garanciákra lenne szükség, hogy a gyakorlatban jelentkező politikai szemléletű és indíttatású NGO-k cselekvéseit ellenőrizni lehessen”.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.