Jávor Benedek: Az uniós elvekkel ellentétes, ahogy a közmédia működik, az EU-nak lépnie kell

  • Gera Márton
  • 2018. december 20.

Belpol

A politikus szerint ha nem tesz semmit az Európai Unió, a magyar sajtószabadság koporsójába vernek egy újabb szöget.

Kötelezettségszegési eljárást szorgalmaz Jávor Benedek a magyar közmédia működése miatt. „A magyar joggal és az uniós elvekkel ellentétes, ahogy a közmédia működik, és nincs olyan hatóság, amely érdemben vizsgálni tudná, ami ott folyik” – mondta Facebook Live-videójában a Párbeszéd EP-politikusa.

Jávorék panasza nyomán két éve vizsgálja az Európai Bizottság az állami média finanszírozását. A politikus ma arról beszélt, hogy a magyar közmédiában évi 80 milliárdból, mindenféle ellenőrzés nélkül költik a pénzt, ami szerinte tulajdonképpen a Fidesz-sajtóosztály finanszírozásának tekinthető. „A médiapiacon a versenytársait hozza hátrányos helyzetbe az állami média, ráadásul nincs semmi nyoma annak, hogy az állami és a nem állami tevékenység elkülönülne egymástól” – tette hozzá.

Jávor szerint az elmúlt napok eseményei után nem lehet tovább húzni a vizsgálatot, kötelezettségszegélyi eljárást kell indítani a magyar kormánnyal szemben a közmédia működése miatt.

„Ha nem képes lépni az Európai Unió, a magyar sajtószabadság koporsójába vernek egy újabb szöget” – magyarázta a politikus.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.