Döntöttek Strasbourgban: nem volt jogsértő a bírák kényszernyugdíjazása

  • narancs.hu
  • 2018. december 20.

Belpol

Azért fordultak a bírák az Emberi Jogok Európai Bíróságához, mert szerintük a kényszernyugdíjazás sértette a tisztességes eljárásról, a diszkrimináció tilalmáról és a magántulajdon védelméről szóló cikkelyeket.

A parlament 2011-ben vezette be a bírók kényszernyugdíjazását: 70-ről 62 évre. Visszaható hatálya miatt ezt akkor a Velencei Bizottság és az Európai Unió Bírósága is jogsértőnek találta, az Alkotmánybíróság megsemmisítette, így módosított formában került bevezetésre 2013-ban: a korhatár 65 év lett, és 2023-tól vonatkozik mindenérintettre.

A strasbourgi pert 2012-ben indította 160 bíró, akik szerint nyugdíjkorhatár leszállításának módja sérti a Emberi jogok Európai Egyezményének a tisztességes eljárásról, a diszkrimináció tilalmáról és a magántulajdon védelméről szóló cikkeit; illetve a bíráknak nem volt alkalmuk jogorvoslatra, hátrányos helyzetbe kerültek koruk miatt és jövedelemtől estek el - írja az Index.

A strasbourgi bíróság 2014-ben egy másik pontban találta vizsgálandónak az ügyet: egy korábbi precedensre hivatkozva azt vizsgálták,  hogy sérült-e a kérelmezők joga a háborítatlan magánélethez. (Ennek az volt a logikája, hogy a munka, munkahelyi kapcsolatok sérülése kényszerítő ok miatt a manélethez fűződő jogokat érinti.)

Elsősorban ez alapján mondták ki a Emberi Jogok Európai Bírósága, hogy a kényszernyugdíjazás 2013-ban bevezetett szabályrendszere (lásd alább) nem sérti az  Emberi jogok Európai Egyezményét.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.