Karácsony: a kormány meg akarja akadályozni Budapest legnagyobb zöld járműfejlesztését

  • narancs.hu
  • 2020. november 4.

Belpol

"Pedig semmi más nem kell tőlük, csak egy aláírás. Erre sem képesek."

A kormány meg akarja akadályozni Budapest zöld járműfejlesztését, de a főváros nem adja fel a küzdelmet – közölte a főpolgármester.

Karácsony Gergely a Facebook-oldalán arról ír, hogy a kormány immár határozatba foglalta, hogy meg akarja akadályozni Budapest legnagyobb zöld járműfejlesztését.

A főpolgármester szerint nehéz nem cinikusnak látni azt az eljárást, hogy kedden éjfél előtt pár perccel a járatok sűrítésére kötelezik az amúgy is teljes kapacitáson üzemelő közösségi közlekedést, majd szerda reggel megjelenik a közlönyben, hogy a valódi járatsűrítésre és járatbővítésre alkalmas új generációs, környezetbarát trolik és alacsony padlós villamosok beszerzését megakadályozná a kormány. "Pedig semmi más nem kell tőlük, csak egy aláírás. Erre sem képesek" – hangsúlyozta a főpolgármester.

A reggeli határozat arról szól ugyanis, hogy csak a már meglévő Európai Beruházási Banki (EIB-) hitelkeretet használhatja járműbeszerzésre a főváros. Csakhogy ez a hitelkeret már kötött, jelentős részben a Tarlós István előző főpolgármester idején eldöntött fejlesztések forrását tartalmazza –mutatott rá Karácsony Gergely. Hozzátette, ebben van a Lánchídra, az útfelújításokra vagy például a Blaha Lujza tér és a Széna tér fejlesztésére fordítható keret.

Elmondása szerint éppen ezért az új városvezetés a korábbi hitelkeret pénzügyi feltételeinél sokkal kedvezőbb kondíciókat tárgyalt le az EIB-bel. Közölte, valójában visszatérítendő európai támogatásról van szó. Olyanról, amilyet a kormány is igénybe akar venni egyébként. "Neki szabad, bennünket meg eltiltana tőle", és egy "nyamvadt szignót sem képes adni egy papír aljára" –írja Karácsony Gergely.

Kiemelte, nem adják fel a küzdelmet, mert meggyőződésük, hogy a közvetlenül 1,5 millió budapestit, közvetetten pedig 3 millió embert szolgáló járműfejlesztés nemcsak Budapest, hanem az egész ország érdeke. Bővíti és kényelmesebbé teszi a közösségi közlekedést, hozzájárul a levegőminőség javításához. "Nem engedek tehát az elmúlt évtizedek legnagyobb zöld járműfejlesztéséből" – jelentette ki a főpolgármester.

Közölte, tárgyalnak tovább az Európai Unió bankjával, és "ha kell, a budapestieket hívjuk segítségül, hogy kikényszerítsük a kormánytól azt a nyamvadt aláírást".

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el.