Karácsony: a kormány meg akarja akadályozni Budapest legnagyobb zöld járműfejlesztését

  • narancs.hu
  • 2020. november 4.

Belpol

"Pedig semmi más nem kell tőlük, csak egy aláírás. Erre sem képesek."

A kormány meg akarja akadályozni Budapest zöld járműfejlesztését, de a főváros nem adja fel a küzdelmet – közölte a főpolgármester.

Karácsony Gergely a Facebook-oldalán arról ír, hogy a kormány immár határozatba foglalta, hogy meg akarja akadályozni Budapest legnagyobb zöld járműfejlesztését.

A főpolgármester szerint nehéz nem cinikusnak látni azt az eljárást, hogy kedden éjfél előtt pár perccel a járatok sűrítésére kötelezik az amúgy is teljes kapacitáson üzemelő közösségi közlekedést, majd szerda reggel megjelenik a közlönyben, hogy a valódi járatsűrítésre és járatbővítésre alkalmas új generációs, környezetbarát trolik és alacsony padlós villamosok beszerzését megakadályozná a kormány. "Pedig semmi más nem kell tőlük, csak egy aláírás. Erre sem képesek" – hangsúlyozta a főpolgármester.

A reggeli határozat arról szól ugyanis, hogy csak a már meglévő Európai Beruházási Banki (EIB-) hitelkeretet használhatja járműbeszerzésre a főváros. Csakhogy ez a hitelkeret már kötött, jelentős részben a Tarlós István előző főpolgármester idején eldöntött fejlesztések forrását tartalmazza –mutatott rá Karácsony Gergely. Hozzátette, ebben van a Lánchídra, az útfelújításokra vagy például a Blaha Lujza tér és a Széna tér fejlesztésére fordítható keret.

Elmondása szerint éppen ezért az új városvezetés a korábbi hitelkeret pénzügyi feltételeinél sokkal kedvezőbb kondíciókat tárgyalt le az EIB-bel. Közölte, valójában visszatérítendő európai támogatásról van szó. Olyanról, amilyet a kormány is igénybe akar venni egyébként. "Neki szabad, bennünket meg eltiltana tőle", és egy "nyamvadt szignót sem képes adni egy papír aljára" –írja Karácsony Gergely.

Kiemelte, nem adják fel a küzdelmet, mert meggyőződésük, hogy a közvetlenül 1,5 millió budapestit, közvetetten pedig 3 millió embert szolgáló járműfejlesztés nemcsak Budapest, hanem az egész ország érdeke. Bővíti és kényelmesebbé teszi a közösségi közlekedést, hozzájárul a levegőminőség javításához. "Nem engedek tehát az elmúlt évtizedek legnagyobb zöld járműfejlesztéséből" – jelentette ki a főpolgármester.

Közölte, tárgyalnak tovább az Európai Unió bankjával, és "ha kell, a budapestieket hívjuk segítségül, hogy kikényszerítsük a kormánytól azt a nyamvadt aláírást".

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.