Át kell ültetni az európai parlamenti és tanácsi irányelvet a a díjköteles közúthasználatról szóló hazai jogszabályokba, ez az indoka egy miniszteri rendelet módosításának. A tervezetet közzé is tette az Építési és Közlekedési Minisztérium, elkezdődött a társadalmi egyeztetés. A tervezet szerint többek közt aktualizálják a díjakat, bevezetik a külsőköltség-díjat, és „bővül a díjköteles hálózat”.
A tervezetet olvasva Karácsony Gergely főpolgármester azt a következtetést vonta le, hogy a kormány újabb rendelettel akarja sarcolni a budapestieket.
A politikus emlékeztet arra, hogy becslések szerint naponta 16 700 utazás zajlik a fővároson belül, tízezrek használják a hidakat arra, hogy Budapesten belül közlekedjenek.
„Nekik most két választási lehetőséget nyújt a kormány: vagy fizetik a kormány új hídvámját, vagy mindennap több tíz kilométeres kerülőt kell tenniük, növelve ezzel a városi dugók számát.A XXI. században teljes mértékben elfogadhatatlan az a várospolitikai felfogás, amit a kormány az M0-s gyűrűt használók sarcolásával képvisel. Ha fizetőssé válik az M0-s, autósok tízezrei kényszerülnek majd arra, hogy hosszabb, kényelmetlenebb és környezetszennyezőbb útvonalon közlekedjenek. Az intézkedés jelentősen rontaná a közlekedési lehetőségeket Óbuda és Újpest, valamint délen Budafok, Csepel és Soroksár között” – érvel a főpolgármester.
Azt is elfogadhatatlannak és abszurdnak tartja, hogy a BKK által megrendelt budapesti buszok után is útdíjat kell fizetni, miközben ezek a járművek budapesti állomások között viszik az utasokat az M0-s hídjain.
A főpolgármester szerint fontos, hogy a külső kerületek lakói is kényelmesen közlekedhessenek, minél ritkábban alakuljon ki forgalomtorlódás, és tisztuljon a levegő. Karácsony ezért azt várja, hogy a kormány vonja vissza a javaslatát az M0-s elkerülő út fizetőssé tételéről, sőt, kéri, hogy az M0-s gyűrű jelenleg fizetős szakaszai is váljanak ingyenessé.