Kiadták az új Közlekedési Múzeum építési engedélyét

  • narancs.hu
  • 2022. március 28.

Belpol

A következő 7-10 évben épül meg.

Megkapta az építési engedélyt az új Közlekedési Múzeum terve, amely a kormány döntése alapján Kőbányán fog állni.

2023 elejéig elkészülhetnek a kiviteli tervek, közben elkezdődik a bontás és a kármentesítési munka, és aztán írják ki az építésre a tendert – jelentette be Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.

Vitézy a Facebookon egy kommentre válaszolva azt írta, a múzeum a következő 7-10 évben készül el.

Az új Közlekedési Múzeum megépítésével – mint Vitézy Dávid közölte – folytatódik az ország egyik legjelentősebb ipari örökségi területének rehabilitációja, az egykori Északi Járműjavító Opera Eiffel Műhelyházaként működő csarnoka után a Dízelcsarnok méltó megújítása. A Dízelcsarnokban készül el az új Közlekedési Múzeum legnagyobb egybefüggő kiállítótere, ahol 120 egyedi vasúti, tömegközlekedési, közúti jármű és több ezer más műtárgy lesz látható. A helyszín egy részén kapott helyet tavaly nyáron egy időszaki kiállítás, amelyet még idén nyáron újranyitnak. 

Az új múzeum a korábbinál kétszer nagyobb állandó kiállításnak ad helyet, az ahhoz kötődő kurátori, gyűjteményfejlesztési, restaurálási munka már zajlik. A Dízelcsarnok egy, a látványterveken is látható üveghomlokzatú épületrésszel bővül, abban folytatódik a kiállítótér, és ott lesz a Múzeum bejárata is a Kőbányai út–Könyves Kálmán körút csomópontnál (az 1-es és 28-as villamos, a 9-es busz megállójánál), illetve az újonnan létesítendő Közlekedési Múzeum vasútállomás felől. A Kőbányai útra néző műemléki védettségű fejépület és a teljes téglahomlokzat is megújul. Itt kapnak helyet többek között a múzeum archívumi, könyvtári gyűjteményei és kutatási egységei, valamint a műszaki-közlekedési eszközökre specializált restaurátorműhelyek.

 
Látványterv: Diller Scofidio + Renfro
 

Az új Közlekedési Múzeumot a nemzetközi tervpályázat győzteseként a New York-i székhelyű Diller Scofidio + Renfro építésziroda, és magyar partnere, a Noll Tamás Ybl-díjas építész által vezetett M-Teampannon építésziroda tervezi, számos magyar mérnök-, építész- és tájépítész-irodát bevonva. A tervezést a kormány finanszírozza, a beruházás felügyelete a Közlekedési Múzeum feladata, az Óbuda mérnökiroda közreműködésével.

 
 

„20 hónap közös munka áll a Közlekedési Múzeum csapata és a Diller Scofidio + Renfro építésziroda és magyar partnerei mögött, mire közösen eljutottunk eddig a mérföldkőig” – olvasható a múzeum közleményében. – „Egy máig álló volt vasúti csarnok megmentése és a mai szabványoknak, energetikai, akadálymentességi és műszaki előírásoknak megfelelő átépítése jóval bonyolultabb és komplexebb feladat, mint nulláról egy korszerű új épület megtervezése. Ráadásul a múzeum műtárgyainak mérete és tömege miatt a kiállítás tervezésének javát is el kellett végeznünk az épület terveinek elkészítéséhez. A projektnek köszönhetően egy elhagyott ipari terület kap új funkciót, új vasútállomás épül a múzeum mögött, és minőségi zöldfelületek jönnek létre, ami egész Kőbánya és Józsefváros fejlődését megindíthatja. A célunk egy nemzetközi viszonylatban is izgalmas és értékes, egyben a hazai közönség számára népszerű, színvonalas, családbarát kulturális negyed kialakítása.”

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.