"Komoly politikai téttel rendelkező ügyben nem lehet nyerni az Alkotmánybíróságon"

Belpol

Négy új, Fidesz jelölte alkotmánybírót választott a héten az Országgyűlés. Mi értelme van a jelenlegi formájában működő testületnek? Erről is kérdeztük Kovács Ágnest, az ELTE oktatóját, az Eötvös Károly Intézet munkatársát.

magyarnarancs.hu: 2010 októberében az Alkotmánybíróság (AB) megsemmisítette a kétmillió forint feletti végkielégítésekre visszamenőlegesen kivetett 98 százalékos különadót – ezt követően a Fidesz célzatosan szűkíteni kezdte, majd át is alakította az Alkotmánybíróság hatáskörét: már az AB döntésének napján bejelentették, hogy költségvetési és adókérdésekben korlátozzák az Alkotmánybíróság jogosultságait. És az alkotmánybírák jelölésének szabályait is folyamatosan a kormányzó erő érdekeihez igazították.

Kovács Ágnes: Az Alkotmánybíróság világszerte az egyik legfontosabb intézményes kontroll a politikai hatalomgyakorlás, így nyilván a törvényhozás működése felett. Általában egy szakmai karrierútnak a betetőzéseként szoktak valakit ilyen nagy presztízsű intézménybe választani. Olyat például, aki a szakmában széles körben ismert és elismert, és mondjuk – mivel az AB-ról van szó – alkotmányjogász. Most ez egyik jelöltről sem mondható el. A kimagasló szakmai tudás követelménye egyébként az alkotmánybírósági törvényből is kiolvasható: az lehet alkotmánybíró, aki kiemelkedő tudású elméleti jogász vagy legalább húszéves szakmai gyakorlattal rendelkezik.

magyarnarancs.hu: A Fidesznek pedig – jól láthatóan – a pozíciók elfoglalásában van már sokéves gyakorlata, az AB-t sem hagyta ki.

KÁ: A Fidesz-kormány 2010-től kezdődően szisztematikusan felszámolta az AB függetlenségét. Például 2011 nyarán kibővítette az AB létszámát 11-ről 15 főre, így új alkotmánybírókat lehetett kinevezni. Egyébként az ilyen típusú machinációknak nagy irodalma van: amikor a politikai hatalom úgy próbálja rátenni a kezét egy intézményre és kontrollálni annak működését, hogy megemeli annak a létszámát, és feltölti a saját embereivel. A Fidesz ezt megcsinálta az AB-vel. És ahhoz, hogy az AB elfoglalása gyorsan végbemenjen, 2010 nyarán megváltoztatta az alkotmánybírák jelölésének rendjét. Addig az Országgyűlés eseti jelölőbizottságában a parlamenti pártok egyenlő arányban képviseltették magukat, tehát konszenzuskényszerben voltak. Ezután azonban az erőviszonyok szerint kaptak helyet a pártok a bizottságban, azaz elegendő lett a kormánypártiak szavazata ahhoz, hogy valaki jelöltté váljon. Ezzel elérték, hogy az ellenzék nélkül, egyedül dönthessenek a jelöltek személyéről, akiket a szinte folyamatosan kétharmados többséggel rendelkező kormánypárti képviselők rendre megszavaztak. Sőt, tavaly nyáron a kormánypártok újra megváltoztatták a jelölési rendszert:

megszüntették az erre a célra létrehozott parlamenti eseti bizottságot, és az alkotmánybíró-jelölés feladatát az igazságügyi bizottságra delegálták.

magyarnarancs.hu: Miért volt erre szüksége a Fidesznek? Azt csinálhat amúgy is, amit akar.

KÁ: Van erre egy lehetséges magyarázatom. A korábbi, de már a Fidesz által kialakított szabály azt mondta ki, hogy a jelölőbizottság legalább kilenc, maximum tizenöt tagú, amiben minden parlamenti képviselőcsoportnak legalább egy helyet kell adni, de alapvetően a parlamenti erőviszonyok határozzák meg a testület összetételét. Nos, például a 2018-22-es ciklusban tíz Fidesz-KDNP-s és öt ellenzéki tagja volt a bizottságnak. Viszont most hét ellenzéki frakció van. És a maximális 15-ös létszámba csupán úgy férnek bele, hogy a Fidesz csak nyolc tagot delegálhat.

magyarnarancs.hu: A többséghez elég, ha szűken is.

KÁ: Persze. Azonban, ha az ellenzék bojkottálná ennek a bizottságnak a működését, és mind a hét ember lemondana, működésképtelenné tenné ezt az eseti bizottságot, az nem tudna alkotmánybírót jelölni. Hiszen akkor összesen nyolc tagja maradna a minimum kilenc helyett.

magyarnarancs.hu: Egy éjszaka megváltoztathatták volna az addigi szabályt, pár nap alatt az alaptörvényt is.

KÁ: Mára nyilván ennek a változtatásnak olyan sok gyakorlati jelentősége nincs. Csak sokat elmond a Fideszről, hogy ehhez is megint hozzányúlt, hogy egyedüli erőként tudja a jelölési folyamatot meghatározni. Eddig legalább szimbolikus jelentősége volt annak, hogy egy külön bizottság foglalkozott az alkotmánybírók jelölésével. Most ezt beillesztették a hagyományos kormányzati ügymenetbe úgy, hogy a parlamenti többség odaadta ezt a feladatot az igazságügyi bizottságnak.

Layout 1

 
Kovács Ágnes
Fotó: Sióréti Gábor

magyarnarancs.hu: Aki nem ebben az országban él, az újonnan választottak névsorára ránézve pusztán az életrajzok alapján nem látja tán sötétnek a képet: egy professzor, a Legfelsőbb Bíróság egykori elnöke, a korábbi államfő hivatalának vezetője, egyetemi kar dékánja.

KÁ: 2012 óta jelentősen átalakult az AB profilja. Addig a fő hatásköre a jogszabályok alkotmányosságának vizsgálata volt általánosságban. Régebben alapvetően  az absztrakt tudományos gondolkodás volt a meghatározó az AB döntéseiben. Viszont a Fidesz 2012-ben „megreformálta” az Alkotmánybíróságot, és átalakította a testület hatásköreit. Például 2012-óta az AB konkrét bírói ítéletek alkotmányosságát is vizsgálhatja, azaz azt, hogy a bíróság jogértelmezése összhangban van-e az Alaptörvény rendelkezéseivel. Nyilván ez a hatásköreltolódás indokolhatná azt, hogy legyenek korábbi ítélkező bírók is a testületben.

magyarnarancs.hu: Van ilyen az újonnan megválasztott bírók között is: például idősebb Lomnici Zoltán.

KÁ:

Lomnici főbírói tevékenységét anno sok szakmai kritika érte. Az elmúlt években pedig nagyon közel került a kormányhoz.

Életrajza szerint jelenleg a Kúria elnökének tanácsadója, és Varga Zs. Andrásról sokszor elmondtuk már, hogy a rá szabott jogalkotás keretében, érdemi szakmai legitimitás nélkül került a Kúria élére.

magyarnarancs.hu: Éppenséggel az Alkotmánybíróságról, s ennek dacára sem talált kivetnivalót saját kinevezésében. Most nagyon magára marad, hiszen a helyettese, Patyi András is alkotmánybíró lett. Vele kapcsolatban azon szoktak szórakozni, hogy a Nemzeti Választási Bizottság elnöke volt, amikor megbüntették Orbán Viktort. Ami egyébként teljesen normális dolog volt, nem?

KÁ: De. Az volt botrányos, ahogyan reagált, amikor a miniszterelnök leszidta. Elnézést kért a kormányfőtől.

Ez Patyi szakmai és erkölcsi integritását teljesen aláásta.

Aztán átkerült a Kúriára, úgy, hogy – amiként Varga Zs.-re is az ő odahelyezésekor – Patyira is „szabtak” egy törvényt. Ami az alkotmányosság szellemével nyilvánvalóan ellentétes, és arra szolgált, hogy megkerüljék a hagyományos pályázati eljárást. Később ő lett a Kúria második számú embere, Varga Zs. helyettese. És ezek után megjutalmazták azzal, hogy alkotmánybírót csináltak belőle.

magyarnarancs.hu: Azért jegyezzük meg, hogy ő legalább professzor. A közigazgatási jog a szakterülete. Egy másik új alkotmánybíró Varga Réka nemzetközi jogász.

KÁ: És szintén Orbán kedvenc egyeteméről jött. Patyi korábban rektorként, Varga eddig dékánként dolgozott a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. Feltételezhető, hogy ilyen fontos vezető pozícióba csak „megbízható”, a kormányhoz lojális ember kerülhet.

magyarnarancs.hu: Ám ha a szakosodás tendenciáját nézzük – a nemzetközi helyzet fokozódik, a miniszterelnök ténykedéséből leszűrve: úgy egy évtizede egyfolytában. És volt nemrég is idevágó ügy az AB előtt: hogy vajon az Európai Unió Bíróságának a menekültek tömeges kitoloncolásával kapcsolatos, a kormánynak nem tetsző döntése klappol-e a magyar jogrenddel.

KÁ: Bár erre a konkrét kérdésre nem adott választ az AB, egy korábbi határozatához hasonlóan hangsúlyozta, fennállhat olyan helyzet, hogy a magyar állam mellőzheti az uniós jog végrehajtását. Ehhez az AB csak homályosan megfogalmazott, önkényesen értelmezhető szempontokat határozott meg. Ez az irány egy olyan állam esetében, amely szisztematikusan aláássa az emberi jogok rendszerét, különösen veszélyes.

magyarnarancs.hu: A negyedik új alkotmánybíró, Haszonicsné Ádám Mária dolgozott vezető beosztásban például a fővárosi kormányhivatalban, majd a Köztársasági Elnök Hivatala (KEH) főigazgatója volt, ezen munkakörében a KEH Jogi és Alkotmányossági lgazgatóságának szakmai vezetése is feladata volt. Legutóbb az Áder János által létrehozott Kék Bolygó Alapítvány jogi igazgatójaként tevékenykedett.

KÁ: Áder János államfői működése alatt szakmai vezetőként az alkotmányossággal foglalkozott az elnöki hivatalban. Ez az az időszak, amikor a Fidesz lényegében felszámolta az alkotmányosságot. Áder pedig tíz év alatt mindössze nyolc törvényt küldött el az AB-hez előzetes normakontrollra.

Alapjogi-alkotmányossági kérdésben Haszonicsné Ádám Mária volt Áder elsőszámú tanácsadója. Akkor vajon mit gondol az alkotmányosságról? Van olyan mérce, amin egy jövőbeni kormányzati döntés nem megy át?

magyarnarancs.hu: A Fidesz eddig sem mondta, hogy alkotmányellenes lenne bármelyik jogszabályuk. Mennyire kétséges – avagy kétségtelen – a szerepe a magyar politikai rendszerben a mai AB-nek?

KÁ: Komoly politikai téttel rendelkező ügyben nem lehet nyerni az Alkotmánybíróságon. Legutóbb mondjuk ott volt a pedagógussztrájk ügye, vagy a Kövér László által kiszabott elképesztő összegű bírságoknak megalapozó fegyelmi szabályozás. Ezekkel sem volt baja a testületnek. De vehetjük az akkumulátorgyárak építésének problémáját: az AB, és egyébként a Kúria Varga Zs. vezette tanácsa is, szerepet vállal a népszavazási kezdeményezések blokkolásában. Nyilván előfordulnak kisebb sikerek az emberi jogok érvényesülése terén, de ezek az összképet nem képesek árnyalni. A peres felek és ügyvédeik ma már sokszor csak azért fordulnak az AB-hoz, mert ezt a kört is le kell futniuk ahhoz, hogy a strasbourgi bírósághoz fordulhassanak jogvédelemért.

(Címlapképünkön: Haszonicsné Ádám Mária, Lomnici Zoltán, Patyi András és Varga Réka alkotmánybíró esküt tesz megválasztásuk után az Országgyűlés rendkívüli plenáris ülésén 2023. július 4-én. Fotó: MTI/Illyés Tibor)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.