Kulka János: „Nem vagyok hajlandó félni”

  • narancs.hu
  • 2015. március 11.

Belpol

Nem szereti, ha felcímkézik, de a nézők okosságában bízik a színész, aki a vasárnapi tüntetés egyik fellépője lesz. Kiegészítés a holnapi Narancsban megjelenő interjúhoz.

Az e heti nyomtatott lapban a március 15-ei tüntetés hátteréről is olvashatnak a szervezőkkel készített nagyinterjúnkban, de a rendezvény egyik „arca”, Kulka János is megszólal. Urfi Péter interjújában a színész beszél a bénító liberális kétkedésről, saját szerepéről a politikában, és egy új ellenzéki pártról.

Itt két kiegészítő kérdésünket olvashatják:

magyarnarancs.hu: A vasárnapi már a sokadik nagy tüntetés lesz, amelyen fellép, miközben azt mondja magáról, hogy nem politikus alkat. De akkor mi hajtja?

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Kulka János: Nem akarok megmondóember lenni. Annak nagyon örülök, ha hisznek nekem, ha elhiszik: azért vagyok ott, hogy jó ügyet szolgáljak. Azt viszont mindig utáltam, ha bárhova „elraktak”, ha felcímkéztek. Nem szerettem a Mágenheim doktor lenni, a Dr. House magyar hangja, nem szerettem a meleg színész lenni Magyarországon, a coming outoló színész – és nem szeretnék a tüntető színész sem lenni. Olyan jó lenne azt gondolni, hogy én Kulka János vagyok, és kész. Magyar állampolgár, egyébként színész, akinek egyébként nem tetszik, ami ma történik Magyarországon. Nem akarok megosztó lenni abban az értelemben, hogy a nézők ne jöjjenek be a színházba, mert a Kulka ezt és ezt mondta a tüntetésen vagy a tévében. Az fájna. De a nézők ennél okosabbak. Emellett borzasztóan szerencsés vagyok, mert nemcsak a tüntetéseken, hanem a Katona József Színház színpadán is elmondhatom azt, amit gondolok, mert olyan társulatnak vagyok a tagja, amely felvállalja azokat az értékeket, amelyek nekem fontosak.

magyarnarancs.hu: Ezért mondta azt nemrég, hogy egyre nyugodtabbnak és szabadabbnak érzi magát?

KJ: Azért érzem így, mert nem vagyok hajlandó félni. Ez a korral is jár: ha az embernek már kevesebb van hátra, mint amennyit eddig élt, akkor tényleg meggondolja, mire pazarolja az energiát. Nem fogok dühöngeni vagy hisztériázni a politika miatt, hanem megpróbálom megérteni, mi folyik körülöttem – ez nagyon nehezen megy –, és megpróbálok valamit tenni azért, hogy változzon a helyzet. De magamat nem vagyok hajlandó megenni ezért.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.