A törvényalkotó nem pihen - Vasárnapi zárva tartás és hasonlók

Belpol

Alaposan felforgathatják a kiskereskedelmi szektort azok az új szabályok, melyeket a múlt év végén vitt át a parlamenten a kormány. A cél elvben a munkavállalók, a családok, a kis- és középvállalkozások védelme lenne, helyettük a CBA, a Reál és a Coop járhat jól.

„A versenyt kell védenünk, nem a versenytársakat” – fogalmazta meg ars poeticáját 2005-ben Neelie Kroes, az EU versenypoliti­káért felelős biztosa. Kroes a digitális területre átevezve később a magyar médiatörvény egyik legélesebb kritikusává vált, amivel nem szerzett jó pontokat a második Orbán-kormánynál. A Fidesz–KDNP most szembemegy a holland politikus azóta is európai sztenderdnek tekintett versenyjogi alapvetéseivel is. Piaci szereplők és a lapunknak nyilatkozó gazdasági jogászok legalábbis a hazai láncok helyzetbe hozásának szándékát látják az élelmiszerlánc-felügyeleti díj drasztikus emelése, a kereskedelmi törvény módosítása és a vasárnapi zárva tartás bevezetése mögött.

A kiskereskedelmi piac szerkezete egyáltalán nem indokolja a CBA, a Reál és a Coop kiemelt védelmét; a területen dolgozók körében terjedő pletykák alapján inkább arról lehet szó, hogy a kormány itt is szívesen látná a hazai tulajdonú vállalatok térnyerését. Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter legutóbb a múlt héten jelentette ki, hogy „egy magyar multira is szükség volna a hazai termékek piaci pozícióinak erősítése érdekében”, egy 2013-as gazdafórumon pedig kormánytagtól meglehetősen szokatlan piaci jóslatokba bocsátkozott, amikor azt mondta, a CBA és a Coop együtt felnőhetne a Tescóhoz, és a környező országokban is teríthetné a magyar gazdák terményeit. A Tesco vélhetően túl nagy falat lenne, de a Lidllel, az Aldival vagy a Penny Markettel már tudnának mit kezdeni a hazai láncok. Talán nem véletlen, hogy egy törvénymódosítás kifejezetten ezeket a diszkontokat zárja ki a világörökségi területekről arra hivatkozva, hogy nem rendelkeznek tej- és húspulttal. A kormány elszántságára jellemző, hogy sem a releváns munkaadói és munkavállalói szervezetek ellenállása, sem Varga Mihály intelmei nem tudták megakadályozni a multiellenes jogszabályok elfogadását.

Miniszter vagy szóvivő?

Miniszter vagy szóvivő?

Fotó: MTI

Bár a vásárlók szemszögéből a vasárnap zárva tartó áruházak jelentik majd a leglényegesebb változást, a nemzetközi láncokat valójában érzékenyebben érinti a felügyeleti díj emelése és az a szabály, amely 2018-tól megtiltja a tartósan veszteséges vállalatok működését. Nigel Jones, a Tesco vezérigazgatója is ez utóbbi megkötéssel indokolta 13 veszteséges magyarországi üzletük februári bezárását. A Baumax barkácsáruházlánc kivonulásában na­gyobb szerepet játszhat a vasárnapi nyitva tartás korlátozása, hiszen a barkácsüzletek forgalmuk jelentős részét hétvégén produkálják. A többiek egyelőre kivárnak, legfeljebb azt jelentették be – mint például az IKEA –, hogy a vasárnapot kompenzálandó a többi napon meghosszabbítják nyitva tartásukat.

Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára úgy látja, a kormányzati lépések foglalkoztatási hatása nem hirtelen jelentkezik majd. „Szépen elhúzódik ez nyárra, amikor a gyeses kismamákkal nem kötnek szerződést a vállalatok, leépítik a diákmunkásokat és a nyugdíj mellett foglalkoztatottakat.” 2010 és 2013 között mintegy 10 ezer munkavállalót veszített a kereskedelem, és bár a becslésekben jelentős eltérések mutatkoznak, abban mindenki egyetért, hogy az új intézkedések csak gyorsíthatják e trendet.

A családok védelmében

Idén március 15-től főszabály szerint vasárnaponként és éjszakánként be kell zárniuk az üzleteknek – ez a lényege a decemberben elfogadott, „a kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzés tilalmáról” szóló törvénynek. A törvény az üzletek profilja alapján engedélyez kivételeket, így vasárnap is kinyithatnak a gyógyszertárak, a benzinkutak, a piacok és a vendéglátó-ipari egységek, az újságosoknak és pékségeknek pedig délig engedélyezett a működés (a benyújtott törvényjavaslat a nemzeti dohányboltokat is a kivételek között sorolta fel, de az elfogadott törvényből kikerültek). Továbbá az általános zárvatartási időben is nyitva lehetnek azok a 200 négyzetméter alatti boltok, amelyekben a kiszolgálást az üzlet tulajdonosai vagy segítő családtagjaik végzik. A többi kiskereskedő csak az adventi vasárnapokra, és évente egy tetszőlegesen megválasztott vasárnapra kaphat működési engedélyt, amennyiben nyitvatartási szándékát bejelenti a hatóságoknak.

A törvényjavaslatot a KDNP képviselőcsoportja nyújtotta be november elején, ennek megfelelően hagymázas preambulummal is ellátták, amelyből megtudhatjuk például, hogy „ha a kereskedelem szabadságának érdeke és a magyar társadalom legfontosabb építőkövének, a családnak a védelemhez fűződő érdeke összeütközésbe kerül, akkor a családi közösségek megtartóerejét kell erősíteni”. Az indoklás szerint a vasárnap „olyan szabadnap, amelyen a családi együttlétre nyitva álló rövid időt nem kurtítja még a vásárlással eltöltött idő is”. Mindezek alapján a szakma szereplői még nem vették túl komolyan a javaslatot, annál is inkább, mert a kereszténydemokraták hat éve rendszeresen előhozakodnak a témával, ám mindeddig nem sikerült azt átverniük a nagyobbik kormánypárton. A kereskedők magabiztosságát növelte, hogy Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter november 3-án a HírTv-nek azt nyilatkozta, nem tartja bölcs dolognak a vasárnapi zárva tartást, hiszen minden ötödik ember ekkor intézi bevásárlását. „Ha a munkáltató meg tud állapodni a munkavállalóval, miért ne lehetne nyitva” – mondta Varga. Ehhez képest Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára nem sokkal később egyeztetésre hívta az érintett szervezeteket, december elején pedig Rogán Antal frakcióvezető közölte, hogy a Fidesz is támogatja az ötletet. A körítést némileg áthangszerelték, a családi élet helyett a munkavállalók érdekeire kezdtek hivatkozni. Ezen értelmezés szerint a kiskereskedelmi szektor letámadása csak az első lépés a vasárnapi munkavégzés általános tilalma felé vezető úton.

A munkavállalókat ugyanakkor nehéz lenne azzal vádolni, hogy egy emberként álltak a vasárnapi boltzár mögé. Dávid Ferenc tájékoztatása szerint az NGM-be csődített 20-30 szervezet közül csak a Munkástanácsok Országos Szövetsége keresztény értékrendű szakszervezet és a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség támogatta a KDNP ötletét. A Nemzeti Kereskedelmi Szövetség 2014 májusában alakult, egyes forrásaink szerint a CBA vezetőségének kezdeményezésére. Elnöke Szatmáry-Jahl Angéla, annak a Szatmáry Kristófnak az édesanyja, aki fideszes országgyűlési képviselősége mellett novembertől a kereskedelempolitika kormányzati összehangolásáért felelős miniszteri biztos is. Nem támogatta a vasárnapi zárva tartásról szóló törvényjavaslatot a kiskereskedelmi szektor egyetlen reprezentatív munkavállalói szervezete, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ). Hol­­ott, mint azt Sáling József elnöktől megtudtuk, egyáltalán nem elégedettek a vasárnapi munkavégzés jelenlegi szabályozásával. „Az elmúlt években folyamatosan veszítettek a munkavállalók. A vasárnapi pótlék 100-ról 50 százalékra csökkent, már csak havi egy vasárnapot kötelező szabadnapként biztosítani, a Kúria ítélete szerint a ­bevásárlóközpontokban foglalkoztatottaknak még ezek a kedvezmények sem járnak” – sorolja Sáling. A KASZ tagja a szabad vasárnapért indított európai szakszervezeti kezdeményezésnek is, mégis úgy látják, a vasárnapi zárva tartást csak a munka törvénykönyvének átdolgozásával és béremeléssel egyidejűleg lehetett volna bevezetni. Ehelyett a kormány olyan feltételeket teremtett, amelyek mellett a multinacionális vállalatok aligha tudják elkerülni a fizetéscsökkentést. „Féltik a dolgozók a vasárnapi pótlékukat. Ha valakinek havi két vasárnap jutott, az 4-5 ezer forint pluszt kapott, ez nem sok, de egy 70 ezres nettónál már nagyon nem mindegy” – érzékelteti az érdek-képviseleti elnök. Bár Sáling úgy tudja, egyes nagyobb ­Coopoknál bejelentették, hogy a vasárnapi pótlékot forgalmi jutalék címén megtarthatják a dolgozók, vélhetően ez nem minden láncnál lesz így.

A piaci szereplők közül a CBA, a Reál és a Coop „a leghatározottabban” támogatta a vasárnapi zárva tartást. Állításuk szerint erre a munkavállalók érdekében van szükség, verseny­előnyt nem várnak tőle, hiszen „a láncok franchise partnereinek csak pár százaléka működik családi vállalkozás keretén belül”. Egy lapunknak nyilatkozó közgazdász szerint ugyanakkor jól jöhet a hazai tulajdonú láncoknak a vasárnapi zárva tartás, mivel ők a multiknál jóval kisebb forgalmat bonyolítanak vasárnap, eddig is csak azért tartottak nyitva – vállalva az esetleges veszteségeket is –, hogy a vásárlók ne pártoljanak el tőlük. Ezt a vélekedést erősítik a GfK piackutató intézet novemberi felmérésének eredményei is. Ezek azt mutatják, hogy a napi fogyasztási cikkek forgalmának átlagosan 11 százaléka esik vasárnapra (873 ezer magyar háztartás vásárol a „pihenőnapon”), ám míg a hipermarketeknél ez az arány 14 százalék, diszkontoknál 13 százalék, szupermarketek és kisboltláncok esetén csak 10, illetve 7 százalék. Hipermarketet pedig csak a Tesco, az Auchan és a Spar üzemeltet.

A piacot jól ismerő forrásunk ugyanakkor úgy látja, a hazai láncoknak is bevételki­esést okozhat a vasárnapi zárva tartás. „A CBA nyilván politikai megfontolásból állt a kormány mellé, a Reált és a Coopot viszont őszintén nem értem” – mondja. A szektorból származó információink szerint a láncok jelenleg is próbálják modellezni a várható hatásokat, de biztosat senki sem tud mondani. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy legalább időlegesen, 1-1,5 évig valamelyest visszaesik a forgalom, aztán beállhatnak az új ­fogyasztói szokások. Több beszélgetőpartnerünk is megemlítette, hogy nem szerencsés ebben a kérdésben a vasárnapi kereskedelmet korlátozó Ausztriára, Németországra vagy Franciaországra hivatkozni. „Ezeket az országokat sem a jövedelmi viszonyok, sem a vásárlási kultúra tekintetében nem lehet Magyarországgal összehasonlítani. Rá­adásul ők is visszakoznak. Németországban tartományi hatáskörbe utalták a kérdést, a Bécsi Iparkamara javasolja a vasárnapi kereskedelem visszaállítását a történelmi belvárosban, a franciáknál is megbomlani látszik a konszenzus” – sorolja az ellenérveket Dávid Ferenc. A nagy áruházláncok mindenesetre azt kommunikálják, hogy a vasárnapi tilalom ­miatt senkit nem fognak elküldeni, ők a méretük folytán elbírják a forgalomkiesést, különösen, ha idővel más napokon visszatérnek a fogyasztók. Paradox módon éppen a kisvállalkozások kerülhetnek nehéz helyzetbe, például azok, amelyek hipermarketektől bérelnek üzlethelyiséget. Ők hiába nyithatnának ki a törvény szerint vasárnap, mivel a hipermarket zárva lesz, be kell csukniuk a boltot.

Hasonló a bevásárlóközpontok kis bérlőinek helyzete is, bár esetük némileg összetettebb. Balatoni Judit, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének (MBSZ) főtitkára szerint az üzemeltetők jelenleg is tárgyalnak bérlőikkel, február közepén jöhetnek ki az első nyilatkozatok a március 15. utáni nyitva tartásról. Valószínűleg minden olyan központ ki fog nyitni vasárnap, ahol mozi üzemel; ott természetesen a kávézók, éttermek és a 200 négyzetméter alatti boltok is nyitva lehetnek, feltéve, hogy a tulajdonos vagy családtagja áll be a kassza mögé. Prosits Attila, a West­End üzemeltetőjének ügyvezető igazgatója lapunkat arról tájékoztatta, hogy legalább 42 üzletük lesz zárva vasárnap, 40-50 viszont biztosan kinyit, néhány bérlővel még folynak a tárgyalások. A belvárosi WestEndnek nyitás óta a vasárnap a legalacsonyabb látogatottságú napja, ugyanakkor egyes ruházati üzletekben a 18 százalékot is elérhette a vasárnapi forgalom. Az Aréna Plazában a mozi mellett a vendéglátó-ipari egységek lesznek nyitva, a többi üzlet valószínűleg lehúzza a rolót vasárnap. Balla Erna igazgató az Arénát kifejezetten hétvégi bevásárlóközpontnak tartja, mivel sokan járnak fel hozzájuk vidékről, a vasárnap volt a harmadik legerősebb napjuk. Az általunk megkérdezett üzemeltető cégek a bérleti díjon a kieső vasárnap ellenére sem változtatnának, az MBSZ főtitkára szerint az lehet nyitott kérdés, hogy a vasárnapra eső közös költségeket miként osszák meg a bérlők között a plázák.

A bevásárlóközpontok nagyon várják a törvény végrehajtási rendeletét is, hiszen ez – például az idegenforgalom vagy a lakókörnyezet igényeire hivatkozva – az általánostól eltérő nyitvatartási szabályokat is megállapíthat. Balatoni Judit szerint azt is mérlegelik majd, hogy az MBSZ tagjai egységesen kérjenek mentességet a vasárnapi tilalom alól. Információink szerint hasonlóan gondolkoznak egyes Balaton-parti települések polgármesterei is, akik amiatt aggódnak, hogy turistaszezonban a 200 négyzetméter alatti boltok nem tudják majd kiszolgálni vendégeiket. Az új törvény érintettjei más bizonytalanságokra is hivatkoznak: nem egyértelmű az online rendelések szabályozása, mint ahogy az sem, mely előkészületi munkák megengedettek vasárnap. De még azt sem tudni biztosan, hogy a papíron nagykereskedő Metro áruházak kinyithat­nak-e vasárnap. Homályos pontok akadnak a törvény betarthatósága körül is, Dávid Ferenc szerint a szabályozás nyilvánvalóan színlelt tulajdoni viszonyoknak ágyaz meg, elősegíti a feketefoglalkoztatás terjedését, és az ellenőrzése is hatalmas állami kapacitást – sőt vasárnapi munkavégzést – igényel majd.

Magyar multi?

A nemzetközi áruházláncokat a vasárnapi zárva tartás mellett két további törvénymódosítás is sújtja. Az adótörvények novemberben elfogadott módosítása brutálisan megemelte az úgynevezett élelmiszerlánc-felügyeleti díjat. Ezt eddig az élelmiszer-gazdaság szereplői – tehát a termelők, a feldolgozók és a nagykereskedők is – fizették a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnak, mértéke pedig az előző évi árbevétel 0,1 százaléka volt. A napi fogyasztási cikkeket értékesítő üzleteknél azonban 2015-től sávos rendszer lép életbe: 500 millió forintig díjmentességet élveznek, az árbevétel 500 millió és 300 milliárd közé eső része után több lépcsőben 0,1 és 5 százalék közötti díjat kell fizetniük, a 300 milliárd feletti rész után pedig 6 százalékot. Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint 20-30 milliárdos többletbevétele származhat a költségvetésnek az emelésből, ennek döntő hányada a multinacionális cégektől érkezhet. A díjemelés olyan hihetetlen mértékű (a legmagasabb kulcsnál 60-szoros), hogy azt nehéz nem bújtatott különadóként értékelni, ráadásul diszkriminatív is a külföldi tulajdonú vállalatokra nézve, hiszen ők vállalatcsoportként működnek, üzleteik bevételei összeadódnak, míg a hazai tulajdonú, franchise rendszerű CBA-, Reál- és Coop-üzletek bevételeit külön kell számítani, így sokkal alacsonyabb sávba esnek.

Hasonló turpisságot figyelhetünk meg a kereskedelmi törvény módosításánál is. Két szabály érdemel külön figyelmet. Az egyik szerint a 15 milliárd forintos nettó árbevételt elérő gazdasági társaságok 2018. január 1-jétől nem működhetnek két évnél tovább veszteségesen.
A külföldi vállalatcsoportok ezt a lécet is simán átviszik, a hazai láncok franchise üzletei azonban külön-külön nem. A legérdekesebb mégis az az új szabály, amely a gazdasági erőfölény megdönthetetlen vélelmét állítja fel azoknál a kiskereskedelmi vállalatoknál, amelyek nettó árbevétele meghaladja a 100 milliárd forintot. A gazdasági erőfölénynek a Gazdasági Versenyhivatal eljárásában van szerepe, a versenytörvény a kisebb piaci szereplők védelmében szigorú követelményeket támaszt az erőfölényes vállalkozásokkal szemben. Például nem alkalmazhatnak túlzottan alacsony árakat és nem köthetnek kizárólagossági megállapodást beszállítóikkal. Horányi Márton versenyjogász szerint a kiskereskedelmi piacon mindeddig nem voltak erőfölényes vállalatok, mivel a piac szerkezete ezt nem indokolta. „40 százalék feletti piaci részesedésnél szokták mérlegelni a gazdasági erőfölényt, például a Google és a Microsoft tekinthető tipikusan erőfölényes vállalkozásnak” – mondja Horányi. A kiskereskedelemben távolról sem fenyeget a monopó­lium veszélye, a Trade Magazin összeállítása szerint 2013-ban a Tesco volt a piacvezető 704,7 milliárdos bruttó bevétellel, a Coop 550 milliárdot, a CBA 521,4 milliárdot hozott össze, 9 szereplő is 100 milliárd fölött teljesített. Persze a franchise rendszer miatt a CBA, a Coop és a Reál árbevételét itt is boltokra kell majd szétbontani, a Tesco, a Spar, az Auchan és a Lidl ellenben könnyen erőfölényes helyzetben találhatja magát. Az általunk megkérdezett jogászok szerint nem sok érv szól a franchise versenyjogi megkülönböztetése mellett, hiszen a beszerzés és a logisztika terén ezek az üzletek is egységes vállalatként lépnek fel, az árazásban és a készletek kialakításában hagyhatnak némi helyi mozgásteret. Technikailag sem lett volna akadálya úgy szövegezni a törvényt, hogy az rájuk is vonatkozzon.

Értesüléseink szerint a kipécézett multik intenzíven kutatják a nyitva álló jogi lehetőségeket. Kézenfekvő lenne, ha ők is átállnának franchise rendszerre, az Auchan és a Spar vezetői tettek is ilyen irányú nyilatkozatokat. Más piaci vélemények szerint viszont nem valószínű ez a megoldás, mert túl sok erőforrást igényelne, és a nyilvánosságban sem mutatna jól. Ráadásul a kormány is könnyen megtalálná a módját, hogy új törvényeket hozzon a trükköző multikra. Nagyobb sikerrel kecsegtet a diszkriminatív rendelkezések bírósági megtámadása. Deák Dániel, a Budapesti Corvinus Egyetem tanszékvezetője felidézi, hogy az Európai Unió Bírósága a kiskereskedelmi különadóról szóló állásfoglalásában a letelepedési szabadság elvével ellentétesnek találta a sarcot, mert aránytalanul sújtotta a külföldi székhelyű vállalkozásokat. Ez alapján az élelmiszerlánc-felügyeleti díjnak sem lenne sok esélye Luxembourgban.

„Lássuk!”

Glattfelder Bélát, az NGM gazdaságszabályozásért felelős államtitkárát kérdeztük a változó kereskedelmi szabályokról.

*

Magyar Narancs: November elején Varga Mihály még azt nyilatkozta, hogy a gazdaság jelen állapotában nem tartja bölcs dolognak a vasárnapi nyitva tartás korlátozását. Hogyan győzte meg a KDNP a kormányt és a gazdasági tárcát?

Glattfelder Béla: Erről az előterjesztőket kell megkérdezni.

MN: De mit gondolnak most a rendelkezésről?

GB: A kormány azt a döntést hozta, hogy támogatja a javaslatot, mert nem szeretnénk, ha vasárnap bárkit akarata ellenére lehetne dolgoztatni. A célkitűzés megvalósítására a kormány először a kereskedelemben látott lehetőséget.

MN: Az NGM hogyan vett részt a kodifikációban?

GB: A magyar jogalkotásban nemcsak a kormány tehet törvényalkotási javaslatot, hanem akár országgyűlési képviselők csoportja is. Amikor az NGM értesült a törvényjavaslatról, összehívtuk az érintett szakmai szervezeteket, több alkalommal egyeztettünk velük, egyesekkel négyszemközt is. A parlamenti vita során az NGM képviselte a kormány álláspontját, de a módosító javaslatokat nem mi, hanem a törvényalkotási bizottság nyújtotta be. Ezeket a kormány nevében az NGM támogatta.

MN: Történtek számítások az intézkedés költségvetési hatásairól? Több érintett szervezet forgalomcsökkenést, elbocsátásokat és/
vagy fizetéscsökkenést vár a kereskedelmi szektorban.

GB: Teljesen megalapozatlan véleménynek tartjuk, hogy a magyar költségvetésnek akár több százmilliárd forintos áfabevétel-kieséssel kellene számolni. Nyilvánvaló, hogy a forgalmat alapvetően nem az üzletek nyitvatartási rendje határozza meg, hanem a fizetőképes kereslet, magyarán, hogy mennyi jövedelmük van az embereknek. Minden adat szerint bővül a magyar kiskereskedelmi forgalom, azt várjuk, hogy ez 2015-ben is folytatódik.

MN: A vasárnapi zárva tartás ellenére?

GB: Nyilvánvaló, hogy ha cipőt szeretnék vásárolni, akkor attól még, hogy vasárnap zárva van a cipőbolt, meg fogom venni a hét egy másik napján. Nonszensz az a feltételezés, hogy hetedével fog visszaesni a kereslet.

MN: A kereskedelemről szóló törvény módosítása deklaráltan a nagy, külföldi tulajdonú vállalatok versenyelőnyét kívánta kompenzálni. A vasárnapi zárva tartásnál is felmerült ez a szempont, vagy itt csak a családi életre koncentráltak?

GB: Egyik állításával sem értek egyet, teljesen egyértelmű, hogy a vasárnapi nyitva tartásra vonatkozó szabályozás a munkavállalók érdekeit védi. A törvény elsődleges célja ez.
A kereskedelmi törvény pedig semleges, nem tesz különbséget az adott vállalat nacionáléja alapján, csupán azt mondja ki, hogy ha a vállalat huzamosabb ideig veszteségesen működik, akkor működését nem folytathatja. Ezt tisztességtelen piaci magatartásnak tartja a törvény, ami káros a versenytársaknak, az adóbevételek szempontjából, és hosszabb távon a fogyasztók szempontjából is, mert monopóliumok vagy oligopóliumok kialakulásához vezethet.

MN: Tény, hogy a nemzetiségre nem utal a törvény, az eredménye mégis az, hogy a franchise rendszerben működő vállalatoknak kedvez. A verseny szempontjából miért fontos az, hogy a magas árbevétel egy cégnél vagy sok kisebb darabban jelenik meg?

GB: Nem lehet egy 10 négyzetméteres garázsboltot és egy 500 üzlettel rendelkező hálózatot azonos szabályok alapján megítélni, hiszen a piacra gyakorolt hatás a nagyság függvénye. Ha egy nagyobb vállalat vállalja a veszteséges működést, kiszorító árazást alkalmazva, annak nem ugyanaz a hatása, mint ha Kovácsék boltja próbálkozna ugyanezzel. Valahol meg kellett húzni egy határt, ez tűnt ésszerűnek.

MN: Mit szól ahhoz, hogy az Auchan és a Spar is fontolgatja a franchise felé történő elmozdulást?

GB: Lássuk!

MN: Egy dolgot világítson még meg! Világ­örökségi területen miért tilos diszkontot üzemeltetni, míg ugyanilyen méretű szupermarketet nem?

GB: A jogalkotó abból indult ki, hogy a világ­örökségi helyszínek megkülönböztetett védelmet élvezzenek, ezért ne lehessen alapvetően alacsony nívójú kereskedelmi tevékenységet folytatni. Diszkontoknál nem ritkán gyűjtőcsomagolásból történik az árusítás, az alacsony árnak van következménye a kiszolgálás módjára is. Kisméretű szupermarketeknél nagyobb a választék, és az áru elhelyezése is méltóbb a világörökségi környezethez.

 

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.