Kulturális hírek

  • 2001. február 1.

Belpol

KRITIKUSI DÍJAKEgy héttel a 32. filmszemle kezdete előtt, a tavalyi teljesítmények alapján kiosztották a kritikusok díjait: életműdíjat kapott Jancsó Miklós, különdíjat Szabó István A napfény íze, B.
Nagy László-díjat Fésős András és Mundruczó Kornél a Balra a nap nyugszik, illetve a Nincsen nekem vágyam semmi rendezéséért (képünk e filmből való), operatőri díjat Kardos Sándor a Glamour (Gödrös Frigyes) fényképezéséért, produceri díjat Durst György (Duna Műhely). A legjobb kisjátékfilm: Gulyás Gyula: Tanítványok, dokumentumfilm: Moharos Attila: S immár itt vagyok, a legjobb férfi és női főszereplő: Darvas Iván és Temessy Hédi (Surányi András: Film), a legjobb női epizódalakítás: Szirtes Ági (Lukáts Andor: Portugál), a legjobb fiatal dokumentumfilmes Agfa-különdíja Makó Andreáé A Jánó testvérekért.

FILMSZEMLE A február 1-6. között megrendezendő 32. Magyar Filmszemle alkalmából életműdíjban részesül Banovits Tamás díszlettervező, filmrendező, Palásthy György rendező és Gulyás Lajos gyártásvezető. A versenyben szereplő nagyjátékfilmek, illetve kísérleti és kisjátékfilmek díjairól az Enyedi Ildikó filmrendező vezette zsűri ítél (tagjai: Horváth György, a Titanic Filmfesztivál igazgatója, Klöpfler Tibor operatőr, Létay Vera kritikus és Mispál Attila rendező), a nem fikciós alkotások díjait pedig az Ormos Mária történész vezette zsűri (tagjai: Dömölki János rendező és Zalán Vince filmesztéta) ítéli oda. A beharangozó sajtótájékoztatón elhangzott: az egyik korábbi főtámogató, az Országos Rádió és Televízió Testület most nem reagált a Szemletanács megkeresésére, s egy fillért sem adott, arról pedig, hogy az Országimázs Központ mennyit fordít a szemlére, szerződés híján nincs tudomásuk.

Versenyen kívül, információs vetítésen mutatják be Jancsó Miklós Utolsó vacsora az Arabs Szürkénél, Mészáros Márta A csodálatos mandarin és Szász János A holocaust szemei című alkotását.

KULTIPLEX: OFF UTÁN A KIZSűRIZETTEK 130 alkotás szerepelt a negyedik Open Film Fesztivál műsorán, melyet a filmszemlét megelőző hétvégén rendeztek a Blue Box helyén születő, még nem egészen kész Kinizsi utcai művészeti centrumban. A Kecskés Karina (színész), Wessely Anna (szociológus), Dés László (zeneszerző), Csáky László (filmrendező) és Lengyel Zsolt (televíziós rendező) alkotta zsűri véleménye szerint fődíjat érdemelt Hegedűs Márton Mesterlövész és Temetés című filmjeiért. Legjobb dokumentumfilmnek a Szolnoki József rendezte Pannonhalom bizonyult. Létay Dániel alkotása, A postás mindig Duplon csenget kapta a legjobb animációs, és Prakter Mariann Szerezz a bátyádnak örömet című filmje a legjobb képzőművészeti filmnek járó díjat. Fontos, nem hivatalos helyszíne lesz a filmszemlének is a Tilos Rádió és az OFF által működtetett intézmény: reggeltől estig itt adják azokat a kísérleti, kisjáték- és dokumentumfilmeket, melyek az előzsűri döntése alapján nem fértek be a szemle programjába. A 76 nevezett kísérleti és kisjátékfilm közül 25, a 226 dokumentumfilm közül 35 látható; a többit (köztük például Dárday István-Szalai Györgyi, Grunwalsky Ferenc, Kopper Judit-Sólyom András, Kóthy Judit, Szederkényi Júlia, Szomjas György, Xantus János, Ozsda Erika és mások munkáit) ezeken az információs vetítéseken lehet elcsípni.

A F´ KÉRDÉSEK Miután a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma vezetői múlt kedden megbeszélést tartottak a filmes szakma általuk meghívott személyiségeivel, bejelentették: átadták a Magyar Filmművészek Szövetsége (MFSZ), a Filmforgalmazók Egyesülete és a Magyar Mozgókép Közalapítvány képviselőjének a készülő filmtörvény tervezetét, továbbá a Nemzeti Filmközpont Rt. alapító okiratát és a jövőbeni működésére kidolgozott koncepciót. A szakmai szervezetek a törvényre vonatkozó módosító javaslataikat február 15-ig juttathatják el a minisztériumnak, amely csak ezután viszi tovább államigazgatási egyeztetésre, a filmközponttal kapcsolatos álláspontjukat pedig február 23-ig foglalhatják írásba. Az MFSZ szombati, rendkívüli közgyűlésén többször is elhangzott: nem szabad, hogy törvény legyen a tervezetből, mert ha most kompromisszumot köt a szakma a tárcával, akkor minden törekvés, amelyet tíz éve a magyar filmgyártás megreformálásáért tett, hiábavalóvá válik. Ami a filmközpontot illeti: a szakma ne asszisztáljon a minisztériumi elképzeléshez, hogy egy lábon álló, százszázalékos állami tulajdonú rt. osztogassa a pénzt az "egyeseknek" legjobban tetsző alkotások elkészítéséhez. Mindezek alapján nyilatkozat készül, melyet a szemlén szándékoznak közzétenni.

EUR"PAI TREND Az EU statisztikai szervezete, a Eurostat kimutatása szerint a 90-es évek valóságos reneszánszt hoztak a közösség tizenöt tagállamának filmszínházaiban: a mozik modernizálása, a sokkal jobb körülményeket nyújtó multiplexek térhódítása és egy sor - zömmel amerikai - mozisláger jóvoltából megfordult az előző időszak lefelé mutató tendenciája. 1990-1998 között (ez az utolsó év, melynek adatait feldolgozták) 40 százalékkal nőtt az eladott jegyek száma, 80 százalékkal pedig a pénztári bevétel, amely elérte a négymilliárd dollárt.

SUNDANCE Henry Bean The Believer című alkotása nyerte a Sundance filmfesztivál drámai kategóriájának fődíját: egy Danny Balint néven szereplő zsidó fiúról szól, aki hívőként nevelődött és neonácivá vált. A dokumentumfilm kategóriát Kate Davis nyerte: a Southern Comfort egy nőből férfivá operált és petefészekrák következtében elhunyt emberről szól. Rendezői díjat kapott John Cameron Mitchell: Hedwig and the Angry Inch című zenés filmjének főhőse egy keletnémet transzszexuális rockénekes, a dokumentumfilmesek között pedig Stacy Peralta: a Dogtown and Z-Boys 70-es évekbeli extrém gördeszkások közé visz el. A Kifejezés Szabadsága Díjat kapta Tom Shepard dokumentumfilmje: a Scout´s Honor egy fiúról szól, aki meg akarja változtatni az amerikai cserkészek melegeket diszkrimináló működését. A világmozi díját a kínai Zhang Yimou nyerte (The Road Home), a latin-amerikai filmek versenyét a brazil Sandra Werneck (Possible Loves) és a mexikói Maria Navaro (Without a Trace), a legjobb operatőr díját Albert Maysles (Lalee´s Kin: The Legacy of Cotton) és Giles Nuttgens (The Deep End), a színészi díjakat pedig Sissy Spacek és Tom Wilkinson az In the Bedroom című családi drámában nyújtott alakításukért.

TITANIC, AFGANISZTÁN A Reuters jelentése szerint 28 fodrászt letartóztattak Afganisztánban, mert ifjú kuncsaftjaiknak olyan frizurát csináltak, mint amilyet Leonardo di Caprio viselt a Titanicban. Noha a világ legszigorúbb iszlám rezsimje a mozit mint olyat betiltotta, a film illegális videók jóvoltából mégis kifejti mételyező hatását.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.