Kulturális hírek

  • 2001. február 1.

Belpol

KRITIKUSI DÍJAKEgy héttel a 32. filmszemle kezdete előtt, a tavalyi teljesítmények alapján kiosztották a kritikusok díjait: életműdíjat kapott Jancsó Miklós, különdíjat Szabó István A napfény íze, B.
Nagy László-díjat Fésős András és Mundruczó Kornél a Balra a nap nyugszik, illetve a Nincsen nekem vágyam semmi rendezéséért (képünk e filmből való), operatőri díjat Kardos Sándor a Glamour (Gödrös Frigyes) fényképezéséért, produceri díjat Durst György (Duna Műhely). A legjobb kisjátékfilm: Gulyás Gyula: Tanítványok, dokumentumfilm: Moharos Attila: S immár itt vagyok, a legjobb férfi és női főszereplő: Darvas Iván és Temessy Hédi (Surányi András: Film), a legjobb női epizódalakítás: Szirtes Ági (Lukáts Andor: Portugál), a legjobb fiatal dokumentumfilmes Agfa-különdíja Makó Andreáé A Jánó testvérekért.

FILMSZEMLE A február 1-6. között megrendezendő 32. Magyar Filmszemle alkalmából életműdíjban részesül Banovits Tamás díszlettervező, filmrendező, Palásthy György rendező és Gulyás Lajos gyártásvezető. A versenyben szereplő nagyjátékfilmek, illetve kísérleti és kisjátékfilmek díjairól az Enyedi Ildikó filmrendező vezette zsűri ítél (tagjai: Horváth György, a Titanic Filmfesztivál igazgatója, Klöpfler Tibor operatőr, Létay Vera kritikus és Mispál Attila rendező), a nem fikciós alkotások díjait pedig az Ormos Mária történész vezette zsűri (tagjai: Dömölki János rendező és Zalán Vince filmesztéta) ítéli oda. A beharangozó sajtótájékoztatón elhangzott: az egyik korábbi főtámogató, az Országos Rádió és Televízió Testület most nem reagált a Szemletanács megkeresésére, s egy fillért sem adott, arról pedig, hogy az Országimázs Központ mennyit fordít a szemlére, szerződés híján nincs tudomásuk.

Versenyen kívül, információs vetítésen mutatják be Jancsó Miklós Utolsó vacsora az Arabs Szürkénél, Mészáros Márta A csodálatos mandarin és Szász János A holocaust szemei című alkotását.

KULTIPLEX: OFF UTÁN A KIZSűRIZETTEK 130 alkotás szerepelt a negyedik Open Film Fesztivál műsorán, melyet a filmszemlét megelőző hétvégén rendeztek a Blue Box helyén születő, még nem egészen kész Kinizsi utcai művészeti centrumban. A Kecskés Karina (színész), Wessely Anna (szociológus), Dés László (zeneszerző), Csáky László (filmrendező) és Lengyel Zsolt (televíziós rendező) alkotta zsűri véleménye szerint fődíjat érdemelt Hegedűs Márton Mesterlövész és Temetés című filmjeiért. Legjobb dokumentumfilmnek a Szolnoki József rendezte Pannonhalom bizonyult. Létay Dániel alkotása, A postás mindig Duplon csenget kapta a legjobb animációs, és Prakter Mariann Szerezz a bátyádnak örömet című filmje a legjobb képzőművészeti filmnek járó díjat. Fontos, nem hivatalos helyszíne lesz a filmszemlének is a Tilos Rádió és az OFF által működtetett intézmény: reggeltől estig itt adják azokat a kísérleti, kisjáték- és dokumentumfilmeket, melyek az előzsűri döntése alapján nem fértek be a szemle programjába. A 76 nevezett kísérleti és kisjátékfilm közül 25, a 226 dokumentumfilm közül 35 látható; a többit (köztük például Dárday István-Szalai Györgyi, Grunwalsky Ferenc, Kopper Judit-Sólyom András, Kóthy Judit, Szederkényi Júlia, Szomjas György, Xantus János, Ozsda Erika és mások munkáit) ezeken az információs vetítéseken lehet elcsípni.

A F´ KÉRDÉSEK Miután a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma vezetői múlt kedden megbeszélést tartottak a filmes szakma általuk meghívott személyiségeivel, bejelentették: átadták a Magyar Filmművészek Szövetsége (MFSZ), a Filmforgalmazók Egyesülete és a Magyar Mozgókép Közalapítvány képviselőjének a készülő filmtörvény tervezetét, továbbá a Nemzeti Filmközpont Rt. alapító okiratát és a jövőbeni működésére kidolgozott koncepciót. A szakmai szervezetek a törvényre vonatkozó módosító javaslataikat február 15-ig juttathatják el a minisztériumnak, amely csak ezután viszi tovább államigazgatási egyeztetésre, a filmközponttal kapcsolatos álláspontjukat pedig február 23-ig foglalhatják írásba. Az MFSZ szombati, rendkívüli közgyűlésén többször is elhangzott: nem szabad, hogy törvény legyen a tervezetből, mert ha most kompromisszumot köt a szakma a tárcával, akkor minden törekvés, amelyet tíz éve a magyar filmgyártás megreformálásáért tett, hiábavalóvá válik. Ami a filmközpontot illeti: a szakma ne asszisztáljon a minisztériumi elképzeléshez, hogy egy lábon álló, százszázalékos állami tulajdonú rt. osztogassa a pénzt az "egyeseknek" legjobban tetsző alkotások elkészítéséhez. Mindezek alapján nyilatkozat készül, melyet a szemlén szándékoznak közzétenni.

EUR"PAI TREND Az EU statisztikai szervezete, a Eurostat kimutatása szerint a 90-es évek valóságos reneszánszt hoztak a közösség tizenöt tagállamának filmszínházaiban: a mozik modernizálása, a sokkal jobb körülményeket nyújtó multiplexek térhódítása és egy sor - zömmel amerikai - mozisláger jóvoltából megfordult az előző időszak lefelé mutató tendenciája. 1990-1998 között (ez az utolsó év, melynek adatait feldolgozták) 40 százalékkal nőtt az eladott jegyek száma, 80 százalékkal pedig a pénztári bevétel, amely elérte a négymilliárd dollárt.

SUNDANCE Henry Bean The Believer című alkotása nyerte a Sundance filmfesztivál drámai kategóriájának fődíját: egy Danny Balint néven szereplő zsidó fiúról szól, aki hívőként nevelődött és neonácivá vált. A dokumentumfilm kategóriát Kate Davis nyerte: a Southern Comfort egy nőből férfivá operált és petefészekrák következtében elhunyt emberről szól. Rendezői díjat kapott John Cameron Mitchell: Hedwig and the Angry Inch című zenés filmjének főhőse egy keletnémet transzszexuális rockénekes, a dokumentumfilmesek között pedig Stacy Peralta: a Dogtown and Z-Boys 70-es évekbeli extrém gördeszkások közé visz el. A Kifejezés Szabadsága Díjat kapta Tom Shepard dokumentumfilmje: a Scout´s Honor egy fiúról szól, aki meg akarja változtatni az amerikai cserkészek melegeket diszkrimináló működését. A világmozi díját a kínai Zhang Yimou nyerte (The Road Home), a latin-amerikai filmek versenyét a brazil Sandra Werneck (Possible Loves) és a mexikói Maria Navaro (Without a Trace), a legjobb operatőr díját Albert Maysles (Lalee´s Kin: The Legacy of Cotton) és Giles Nuttgens (The Deep End), a színészi díjakat pedig Sissy Spacek és Tom Wilkinson az In the Bedroom című családi drámában nyújtott alakításukért.

TITANIC, AFGANISZTÁN A Reuters jelentése szerint 28 fodrászt letartóztattak Afganisztánban, mert ifjú kuncsaftjaiknak olyan frizurát csináltak, mint amilyet Leonardo di Caprio viselt a Titanicban. Noha a világ legszigorúbb iszlám rezsimje a mozit mint olyat betiltotta, a film illegális videók jóvoltából mégis kifejti mételyező hatását.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.