Lázár: A Fidesznek újra a valósággal kellene foglalkoznia

  • narancs.hu
  • 2020. január 6.

Belpol

"Sokszor bántó a különbség az emberek hétköznapi élete és aközött, amiről egyes politikustársaim beszélnek" - mondta.

Interjút adott a hódmezővásárhelyi Promenad.hu-nak Lázár János volt Miniszterelnökséget vezető miniszter, jelenlegi országgyűlési képviselő, amelyben arról is beszélt, hogy a Fidesz komoly bizalomvesztést szenvedett el országosan, és legfőbb ideje, hogy a kormánypárt valós problémákkal foglalkozzon.

Lázár az önkormányzati választások eredményével kapcsolatban azt mondta, azon dolgoznak, hogy visszaszerezzék a választók bizalmát, "ehhez a nemzeti oldalnak jobbá kell válnia a következő években. Nemcsak a versenytársainál, hanem eddigi önmagánál is jobbá".

"Tudomásul kell venni, új politikai korszak köszöntött Magyarországra, ahol két párt van: a Fidesz és a 'NemFidesz'" - mondta, hozzátéve, hogy a választást nem a baloldal nyerte meg, hanem a Fidesz veszítette el, mert elvesztette bizonyos választói csoportok bizalmát, és ezen el kell gondolkodni, meg kell újítani a "nemzeti oldalt".

"Ha a Fidesz visszatér arra az útra, hogy a valósággal foglalkozik, akkor képes lesz visszanyerni a szavazói támogatását, sőt, mások bizalmát is hozzáteheti ehhez. Amennyiben viszont nem fordulunk vissza az emberek hétköznapi problémái felé, akkor nagyon kockázatos két és fél éves választási felkészülés áll előttünk"

- fejtegette.

A politikus szerint az önkormányzati választásokon győztes balliberális vezetők csak a Fideszt gyalázzák, és nincs víziójuk az ország sorsát illetően. "A Fidesznek éppen ezért saját magát kell olyan helyzetbe hozni, hogy érdemi válaszokat adjon minden társadalmi csoport hétköznapi problémáira a fiataloktól kezdve a nyugdíjasokig" - jelentette ki.

Közölte azt is, hogy Magyarország versenyképességéhez elengedhetetlenül szükséges a világszínvonalú egészségügyi ellátás megteremtése, és fel kell építeni a világ egyik legjobb oktatási rendszerét, valamint az ember és a természet harmóniáját helyreállítva egy új nemzeti vidékpolitikára van szükség, ami nemcsak zöld fordulatot jelentene, hanem növelné a falvakban és kisvárosokban élők életminőségét.

Szerinte a hódmezővásárhelyi városházán "egy kommunista tempójú, liberális fordulat történt", jelenleg a tartalékok és a jövő felélése zajlik, a városvezetés pedig "módszerei és politikai kapcsolatai alapján leginkább gyurcsányistának nevezhető".

Saját terveiről azt mondta, a választásokból azt a tanulságot vonta le, hogy az ő dolga az, hogy minél többet találkozzon és beszélgessen a választópolgárokkal. Beszélt arról is, hogy

"sokszor bántó a különbség az emberek hétköznapi élete és aközött, amiről egyes politikustársaim beszélnek. Minél inkább nő ez a távolság, annál nagyobb a veszély, hogy a kettő közötti szakadékba beszivárognak a szélsőségesen liberális vagy baloldali pártok, és megszállják az emberek gondolkodásmódját."

"Tudomásul kell vennünk, amennyiben az országot irányító politikai erő nem foglalkozik, nem beszél eleget bizonyos társadalmi csoportokkal, illetve nem azokra a problémákra válaszol, amelyek az embereket foglalkoztatják, akkor a szélsőségesen liberális és baloldali uszító politika – jobb híján – utat talál a választópolgárokhoz" - közölte.

Azt is mondta, Orbán Viktornak nincs szüksége a tanácsaira, mert "az egész Fideszben neki a legerősebb a valóságérzékelése".

Az ellenzékről szólva ugyan, de azt is kimondta, hogy "gyűlöletkampányt mindig könnyebb szervezni, mint rezsicsökkentést vagy otthonteremtési támogatást kialakítani".

Az interjúban ezen kívül beszélt még az épülő, Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötni tervező tramtrainről, a mezőhegyesi ménesbirtok helyzetéről és arról, hogy azt kérte a miniszterelnöktől, hogy sürgősen kezdjenek hozzá a rendkívül rossz állapotban lévő Budapest–Szeged kötöttpályás vasúti vonal újjáépítéséhez.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.