Lázár János szerint nem lesznek 500 méteres felhőkarcolók

  • narancs.hu
  • 2025. január 20.

Belpol

Bár a tervek grandiózusak még a Nemzetgazdasági Minisztérium szerint is, a Mini-Dubaj fejlesztése során csak olyan magas házak épülnek, amit megenged a jogszabály. 

A napokban írta alá a magyar kormány az Eagle Hill konszernnel a megállapodást, amelynek révén megkezdődhet a Mini-Dubaj nével elhíresült beruházás Rákosrendezőn. A volt MÁV-területet rekultiváció nélkül veszi át a vevő, mert a MÁV-ért is felelő Lázár János szerint inkább azt kellene kitakarítani, ami továbbra is a vasúttársaságé. Vagyis az állomásépületeket, kocsikat, egyéb infrasturktúrát.

A Nemzetgazdasági Minisztérium „soha nem látott fejlesztéssel” újulhat meg Rákosrendező és környéke, amiben biztosak is lehetünk, hiszen az Eagle Hills tulajdonosa, Mohamed Alabbar egy másik fővárosban már megmutatta, mit tud. Ő áll a Belgrade Waterfront gigafejlesztés mögött is. A nemzetgazdasági tárca szerint akár 250-500 méter magas épületek is kinőhetnek a földből.

Ezt egyelőre cáfolja Lázár János, legalább a Telex kérdésére az Építési és Közlekedési Minisztérium azt mondta, 

ragaszkodnak a magyar építészetről szóló (2023. évi C. törvény) vonatkozó szabályainak betartásához, amelyek tiltják 500 méteres épületek megépítését.

Nem támogatjuk 500 méteres magasházak, felhőkarcolók építését, írták. A hatályos szabályozás szerint legfeljebb 90 méter magas épület húzható fel Budapesten. Hogy mit szól ehhez a beruházó vagy a nemzetgazdasági tárca, majd meglátjuk. 

Mindenesetre az aláírást követően Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője egyaránt elmarasztalólag szólt a beruházásról. Karácsony egyenesen hazaárulásnak nevezte, Vitézy ennél kicsit józanabban annyit írt a Facebookon, hogy „Budapest végkiárusítását felpörgette a kormány: Rákosrendező eladva, következnek a pályaudvarok és a fejlesztési területeik.” Utalva arra, hogy a pályaudvarokat 99 évre hajlandó lenne befektetőknek átadni a kormány.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.