Magyarország elveszít 1 milliárd eurónyi uniós támogatást

  • narancs.hu
  • 2024. december 31.

Belpol

Vége az évnek, jövőre már nem lehet lehívni a 2022-es forrásokat.

Magyarország 1,04 milliárd eurónyi EU-s forrástól esik el a jogállamisági mechanizmus keretében – írja a PAP lengyel hírügynökség nyomán a 444.hu. Anna-Kaisa Itkonen, az Európai Bizottság szóvivője arra is felhívta a figyelmet, hogy

ez az első ilyen eset az EU történetében.

Ezek a pénzek már nem hívhatók le később sem, tehát örökre elvesznek Magyarország számára. A magyar kormány azért mondhat le a forrásokról, mert nem hozta meg az EU Tanács által 2022 decemberében előírt intézkedéseket, és nem biztosította az uniós források elköltésének átláthatóságát, különösen a közbeszerzések terén, és nem vezetett be mechanizmusokat a korrupció elleni küzdelemre.

Az Európai Unió Tanácsa összesen 6,3 milliárd eurót, azaz a Magyarországnak juttatott kohéziós források 55 százalékát függesztette fel, és ennek első részletét teszi ki az 1,04 milliárd eurós összeg.

De még nincs vége: az Orbán-kormány további forrásokat veszíthet, ha nem hajtja végre a javasolt korrekciós intézkedéseket: 2025 végén például újabb 1,1 milliárd eurót.

Magyarország az egyetlen uniós ország, ami nem részesülhet az európai gazdaságélénkítési tervből származó forrásokból – emlékeztet a lengyel hírügynökség.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A felcsúti gyerek lehetetlen küldetése

A miniszterelnöknek minden korábbinál nagyobb szüksége van arra, hogy megtartsa a két és fél-hárommilliós bázisát. Ehhez úgy kellene nyitnia a szélsőjobb felé, hogy a kormány rasszizmus ellen hirdetett „zéró toleranicája” ne veszítse hitelét – ha volt neki ilyenje egyáltalán. Ez nyilvánvalóan nem fog menni. 

 

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.