Január 31-ig lehetett pályázni a MÁV vasútállomás-felújító és -üzemeltető pályázatán, a Szabad Európa azt írja, hogy a pályázaton a legtöbb ajánlat a Déli pályaudvarra érkezett, a siófoki pályaudvarra viszont nem érkezett egy sem.
A MÁV november végén hirdette meg az állomásfelújítási programját, amelyben olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várta, akik az ingatlanok egy részének korlátozott időre (99 évre) szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserében vállalják az adott állomásépület megújítását a környezetével együtt – vagyis 99 évig a magáncégek üzemeltethetik az ingatlanokat a felújításért cserébe.
A Szabad Európa információi szerint a Déli pályaudvarra érkezett a legtöbb ajánlat:
- Szeivolt Csaba 2021-ben alapított, de tavaly már 493 millió forintos árbevételt elérő, Várpalotára bejegyzett cége, a Szeivolt Éptech Kft.,
- a Wallis csoporthoz tartozó Wing Zrt.,
- az Orbán Viktor kötélbarátjához, Garancsi Istvánhoz tartozó Market Asset Management Zrt.,
- és a Matolcsy Ádám barátjának, Somlai Bálintnak tulajdonában álló, az MNB-hez közeli üzletekkel befutott Raw Development Kft. adott be pályázatot. A Raw Development Kft. a Déli mellett a Kelenföldi, a győri és a szegedi pályaudvarra is pályázott.
A Szeivolt Éptech Kft. nemcsak a Délire, hanem a Keleti pályaudvarra is adott ajánlatot.
A Nyugati pályaudvarra
- az Erdei Bálint, Tiborcz István volt eliosos üzlettársához köthető, 2017-ben alapított Redwood Holding,
- a leginkább a Westend nevű pláza építéséről és üzemeltetéséről híres, még Demján Sándor által alapított, most hivatalosan egy ciprusi cég tulajdonában lévő Gránit-Pólus-csoport
- és a VI. kerület adott be pályázatot – Soproni Tamár kerületi momentumos polgármester korábban arról posztolt, hogy ők a régóta tervezett Podmaniczky parkot szeretnék megvalósítani a Nyugati mögött, amire szerinte a befektetők nem vállaltak garanciát. Soproni korábban azt is mondta, a park működtetése a határoló épületekben elhelyezhető színpadból, éttermekből és egyéb szolgáltatásokból származó bevételekből közel nullszaldósra kihozható is lenne.
A Kelenföldi pályaudvarra a Raw Development mellett a Futureal-csoporthoz tartozó Cordia adott be pályázatot, amely például a Corvin sétányról lehet ismerős, de számos lakóparkot és társasházat épített Budapesten. A cég társtulajdonosai között van Futó Péter és Futó Gábor.
A debreceni főpályaudvarra a török hátterű Synergy Construction Hungary Kft. adott be ajánlatot, ez a cég építi fővállalkozóként a debreceni BMW-gyárat és a CATL akkugyárát is, Bükben a Nestlé üzemét, de Törökországban például atomerű-építésben is részt vesz. A cégnek három török magánszemély a tulajdonosa: Savaş Günata és Hüseyin Karal a társaság 42,5–42,5, míg Güney Umut 15 százalékát birtokolja.
A vidéki kisebb pályaudvarokra a lap információi szerint a Fornetti és kisebb vállalkozások, például műkörmös adott be pályázatot.
Hegyi Zsolt a MÁV vezérigazgatója február 1-én a Facebookon arról írt, hogy „alaposan megmozgatták az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozók fantáziáját”, közlése szerint a pályázati határidőig országszerte, a három kategóriában 62 helyszínre több mint 49 fejlesztési ötlet érkezett a MÁV-csoport címére, de a kisebb települések állomásépületei esetében folyamatosan lehet még pályázni. Hegyi külön kiemelte, hogy 8 esetben önkormányzatok részéről is kaptak pályázati anyagot.
Elmondása szerint a fejlesztési ötletek is széles skálán mozognak: a turisztikai célú hasznosítástól az összetett szolgáltatásokat kínáló helyi szolgáltatóközpont létrehozásán át egészen a kompakt városközpont funkció kialakításáig terjednek.
A MÁV február 28-ig értékeli a pályázatokat, és a tervek szerint április 30-ig a nyertes pályázókkal a szerződést is aláírja.