Kevesebb pénzt küldene Magyarországra az Európai Bizottság

Megvágnák

Belpol

Jelentősen csökkentené a Magyarországra jutó uniós forrásokat a következő hétéves költségvetési ciklusban az Európai Bizottság. Ráadásul ez a pénz is veszélybe kerülhet, ha a kormány nem tesz valamit a korrupció ellen.

Május elejétől egészen múlt hét végéig, több ütemben mutatta be az Európai Bizottság az unió 2021-től 2027-ig tartó hétéves költségvetési keretére vonatkozó javaslatait. Ezzel hivatalosan is elindultak a következő közösségi büdzsé előkészítő tárgyalásai. Az előirányzott számok bizonyosan rengeteg ponton módosulnak majd, hiszen a költségvetés elfogadásához a tagállami kormányokat tömörítő uniós Tanács teljes konszenzussal meghozott döntése és az Európai Parlament többségének egyet­értése szükséges.

Az Európai Bizottság szeretné, ha az alku a 2019. májusi európai parlamenti választásokig megszületne. Ezt kifelé gazdasági érvekkel indokolják. A költségvetés véglegesítése után legalább fél évig tart a különböző operatív programok letárgyalása a tagállami kormányokkal, így ha túl későn lesz megállapodás, a kifizetéseket sem tudják elkezdeni 2021-ben. Szakértők szerint azonban a bizottságnál legalább ennyire tarthatnak attól, hogy jövő májusban tovább erősödnek az euroszkeptikus, populista pártok, ami a parlamenti erőviszonyokat és a következő Európai Bizottság prioritásait is nagyban átrajzolhatja, megnehezítve a javaslat elfogadását.

A jövő májusi céldátum min­den­esetre ambiciózusnak tűnik. Darvas Zsolt, a brüsszeli Bruegel Intézet kutatója szerint valószínűbb, hogy 2020 végére áll össze az uniós költségvetés, ahogyan a 2014-ben kezdődött ciklusról is csak 2013 decemberében egyeztek meg a kormányok. Medve-Bálint Gergő, az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpontjának főmunkatársa is úgy látja, a bizottsági javaslattal nem szimpatizáló tagállamok inkább a tárgyalások elnyújtásában érdekeltek, hogy minél több engedményt harcolhassanak ki maguknak.

Elapadó csapok

Az máris jól látszik, hogy mostani javaslatával a bizottság nem sok barátot szerzett magának az európai fővárosokban. A nettó befizető tagállamok – közülük is a leghangosabban talán Hollandia – azt sérelmezik, hogy a britek kilépésével nőnek a költségvetési terheik, de a büdzsé kedvezményezettjei sem veszik jó néven az uniós transzferek megvágását. A magyar kormány képviseletében Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette ki, hogy a költségvetési tervezet elfogadhatatlan, mert „a szegényebb államoktól csoportosítana át forrásokat a gazdagabbakhoz”.

Jóllehet ez az állítás legfeljebb a mai állapothoz viszonyítva igaz, nem pedig abszolút értelemben, a magyar kormány reakciója egyáltalán nem meglepő. Az uniós költségvetési tervezet eddigi legalaposabb, a portfolio.hu-n megjelent elemzése szerint 2021 után a jelenlegi 32-ről 21,3 milliárd euróra eshet az EU-források hazai nettó egyenlege, ami több mint egyharmados csökkenést vetít előre. Míg a 2014–2020-as ciklusban a nettó uniós támogatás éves átlagban a magyar GDP 3,2 százalékát teszi ki, a 2021–2027-es időszakban ez az arány az aktuális növekedési prognózisokat figyelembe véve 1,7 százalékra módosulna a bizottság javaslata alapján.

A magyar szempontból elég brutálisnak tűnő költségvetési megszorítás két folyamat eredője. 2018-as árszinten számolva, azaz az inflációs hatást kiszűrve 39,1 milliárd euróról 31,4 milliárdra csökkenne a Magyarországra jutó uniós támogatás összege, miközben 7 milliárd euróról 10,1 milliárdra nőne az úgynevezett GNI-arányos magyar befizetés a portfolio.hu kalkulációja szerint. Mindez annyiban csak becslés, hogy az uniós büdzsé egy kisebb részét nem osztják fel a tagállamok között; azt például nem lehet előre megmondani, hogy a közvetlenül Brüsszelből odaítélt tudományos pályázatokon mennyi pénzt hoznak Magyarországra a kutatóink. Tovább bonyolítja a képletet, hogy 2021 után a bizottság a GNI-arányos befizetések mellett szeretné növelni a „saját források” arányát a költségvetés bevételi oldalán, ezért például a vámbeszedés technikai költségei címén a tagállamokban visszatartható összeget a vámbevételek 20 százaléka helyett azok 10 százalékában maximalizálná.

Az összképen azonban mindez nem változtat, a csökkenő mértékű európai újraelosztás legfontosabb oka a nettó befizető Nagy-Britannia távozása az unióból. Bár GNI-arányosan nagyjából szinten marad a költségvetés, és a gazdasági növekedés miatt reálértéken is növekednek a befizetések, ez csak részben tudja kitölteni a Brexit miatt keletkezett költségvetési lyukat. A bizottság javaslata valamelyest csökkentené a kohéziós politika és az agrártámogatások súlyát a költségvetésen belül (ezzel együtt is ez a két terület adja a büdzsé legnagyobb részét), ami Magyarországot egyértelműen kedvezőtlenül érinti. A kohéziós támogatásoknál ráadásul a megengedett legnagyobb, 24 százalékos is lehet a magyarországi vágás.

Ez is több tényezőből adódik össze. Medve-Bálint Gergő szerint míg a kelet-közép-európai országok gazdasága felzárkózó tendenciát mutat, a Dél leszakadóban van, lényegében egy második periféria alakul ki az unión belül. Ezt tükrözi, hogy a Görögországnak, Spanyolországnak és Olaszországnak jutó regionális fejlesztési támogatások kis mértékben nőnek is a következő ciklusban.
A bizottsági tervezet megváltoztatja az egyes országoknak járó támogatás kiszámítási módját is. Bár a képletben döntő súllyal továbbra is az egy főre jutó GDP szerepel, nő a munkanélküliségi mutató jelentősége, új elemként pedig megjelenik az üvegházhatású gázok kibocsátása és az EU-n kívülről érkező migráció. A Bruxinfo szerint azonban a támogatáscsökkenés legfontosabb oka, hogy Magyarország esetében a 2,59 százalékról 1,55 százalékra vinnék le a GDP arányában maximálisan felhasználható kohéziós támogatást. Tulajdonképpen a javasoltnál drasztikusabb is lehetett volna a vágás, ha a bizottság nem építi be a 24 százalékos „védőhálót”, aminél nagyobb mértékben egyetlen országban sem csökkenhetnek a támogatások.

Szigorodó ellenőrzés

Ha a következő uniós költségvetést a javaslatban szereplőhöz hasonló formában fogadják el, az a magyar gazdaság egészére fékező hatással lehet, jóllehet ennek mértékét nehéz előre felmérni. „Konzervatív becslések szerint is 1–2 százalékponttal járulnak hozzá a magyarországi gazdasági növekedéshez az uniós transzferek. Ezek közel 25 százalékos csökkenését tehát biztosan megérezné a gazdaság. Az is igaz ugyanakkor, hogy az uniós pénz veszélyeket is rejt magában, könnyű hozzászokni, így nem ösztönzi megfelelő, a versenyt bátorító gazdasági környezet kialakítására a kormányokat” – mutat rá Medve-Bálint Gergő. Darvas Zsolt úgy látja, túlzottan nagy gazdasági visszaesés nem várható a kohéziós támogatások megvágásától, hiszen ezek eddig sem hasznosultak kellő hatékonysággal.

Éppen a negatív tapasztalatok miatt övezte a költségvetési főszámokhoz mérhető várakozás azt a kérdést, hogy a bizottság beépít-e valamilyen „jogállamisági feltételt” az uniós pénzek kifizetésébe. Jelenleg az EU-nak kevés az eszköze az uniós alapértékeket semmibe vevő tagállami kormányokkal szemben. Az úgynevezett 7-es cikk szerinti eljárás a szavazati jog felfüggesztése mellett elvben vezethet a kifizetések leállításához is, azonban ehhez teljes egyhangúság kell a Tanácsban. Hiába kezdeményezte a 7-es cikk szerinti eljárást Lengyelországgal szemben a bizottság (Magyarországgal szemben pedig az eljárás előkészítését az Európai Parlament), az általános vélekedés szerint a renitens kormányok kölcsönösen megvédenék egymást a szankcióktól, ha a Tanácsban szavazásig jutna az uniós alapértékek megsértésének ügye.

Mostani javaslatával a bizottság egyfajta köztes megoldást választott: belengeti a szankciók lehetőségét, de csak a jogállamiság megsértésének egy meglehetősen szűken meghatározott területére. Jávor Benedek (Párbeszéd) európai parlamenti képviselő szerint bár a tervezet jogállamisági mechanizmusról beszél, valójában inkább korrupcióellenes fellépésről van szó. „A jogállamiság sérelmével csak annyiban foglalkozik a bizottság, amennyiben az veszélyezteti az EU-s források szabályszerű felhasználását. A magyar civil társadalmat vagy a független médiát biztosan nem ez a javaslat fogja megmenteni” – véli Jávor.

Leginkább az uniós finanszírozású programokkal kapcsolatba kerülő hatóságok, a rendőrség és az ügyészség megfelelő működésére, valamint az igazságszolgáltatás függetlenségére figyelne a bizottság a friss javaslat szerint. Elég erős jogköröket is kapna a brüsszeli végrehajtó testület, a kifizetések leállítását maga indíthatná el, amit a Tanács csak minősített többséggel tudna megakadályozni (minősített többség a tagállamok 55 százaléka, amelyek legalább a lakosság 65 százalékát képviselik.) Ezzel tehát kivédenék azt a veszélyt, hogy a Tanácsban akár egyetlen másik tagállam meg tudja védeni a jogállamiságot sértő kormányt. Jogilag maga a jogállamisági rendelet is átmehet minősített többséggel, bár ellenzői jó eséllyel a költségvetés részének tekintik majd és egyhangúságot követelnek az elfogadásakor. Gulyás Gergely múlt heti sajtótájékoztatóján sietett leszögezni, hogy a magyar kormány a jogállamisági feltételt „burkolt szerződésmódosításnak” tartja, ezért nem támogatja.

Jávor Benedek szerint egyébként a javaslatnak már a nyilvánosságra hozott változata is felpuhított verzió. Egy korábban kiszivárgott tervezetben szankcióként a kifizetések felfüggesztése mellett az is szerepelt, hogy a bizottság részben átvehetné a pénz­elosztó intézményrendszer működtetését a jogállamiságot sértő tagállamtól. Ez a javasolt szövegből kikerült, ahogy abból az ötletből sem lett semmi, hogy az uniós pénzek kifizetését összekötnék a tervek szerint 2020 végén felálló Európai Ügyészséghez való csatlakozással. Az Európai Ügyészség jelen állás szerint 21 tagállam „megerősített együttműködéseként” jön létre, Magyarország kimarad belőle (ahogy Lengyelország is), és a bizottság új jogállamisági javaslata is csak „együttműködési kötelezettséget” ír elő az Európai Ügyészséggel és az unió csalásellenes hivatalával, az OLAF-fal.

Szégyenpadon

A költségvetési viták előszeleként is értékelhetjük, hogy a magyar kormány szerint az OLAF a „politikai zsarolás eszköze lett”, az OLAF-eljárások 52 százaléka ugyanis azokat a tagállamokat „sújtja”, amelyek nem hajlandóak csatlakozni az Európai Ügyészséghez.

Ezt az adatot minden bizonnyal az uniós csalásellenes testület 2017-es jelentéséből vette Gulyás Gergely. A június 6-án bemutatott dokumentum nem vet túl jó fényt hazánkra, és nem csak azért, mert cégnevek említése nélkül az Elios-ügy is szerepel benne az OLAF egyik tavalyi sikertörténeteként. 2017-ben a hivatal 10 ügyet zárt le Magyarországon, ez a második legtöbb Románia után, holtversenyben Lengyelországgal. Hét esetben ajánlással végződött az OLAF-vizsgálat, ami azt jelenti, hogy az uniós ellenőrök ügyészségi fellépést tartottak indokoltnak. A dokumentumból kiderül még, hogy 2013 és 2017 között 49 magyar ügyet zárt le ajánlással az OLAF, a kohéziós és agrártámogatási kifizetések 3,92 százalékára javasolt pénzügyi korrekciót, azaz visszafizetést, ami messze a legmagasabb arány az egész unióban. 2017-ben 27 magyarországi korrupciós ügyről kapott információt az OLAF, ám a bejelentés mindössze egyetlen esetben érkezett állami forrásból, a többi ügyben magánszemély kereste meg a hivatalt.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.