A lengyel karikatúra útjai

Ahol az életmód is politika

Interaktív

Hogyan formálódott története során és milyen ma a lengyel karikatúra, hogyan reflektál a múltra és a jelenre, mit vár a jövőtől, milyennek mutatja a nemzeti és a globális jelenségeket?

Minden nemzetnek megvan a maga sajátos humora. A lengyel karikatúra finom utalásrendszere, költői, kifinomult nyelvezete megkülönbözteti azt a világ más országainak iskoláitól. Itt a plakát, az illusztráció és a karikatúra műfaja sokszor összefonódik, s afféle „cross-art”-ként működik. Lengyelországban mindig is jelen volt a sorok közötti üzenet módszere, rövid, tömör formában képesek kifejezni összetett mondanivalót.

A lengyel karikatúra lényegét Michał Batory, a Franciaországba emigrált és ott hírnevet szerző plakáttervező úgy fogalmazta meg, hogy fő jellemzői az irónia és a metaforikus nyelvhasználat; semmi sem fontosabb, mint a rövid és pontos megfogalmazás. Így válik a karikatúra a tömörítés művészetévé.

Hogyan formálódott és milyen ma a lengyel karikatúra, miként reflektál a múltra és a jelenre, a nemzeti és a globális jelenségekre?

Lipiński hagyatéka

A világon úgy 8–10, kifejezetten karikatúrák bemutatására összpontosító múzeum létezik, ezek egyike a varsói Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego. Az 1978-ban alapított intézményt három éve vezeti Paweł Płoski színháztörténész. „Hogy létezik ilyen múzeum, annak köszönhető, hogy volt egy Eryk Lipińskink” – mondja.

A kiemelkedő tehetségű karikaturista, díszlettervező, grafikus, plakáttervező, illusztrátor alkotótársával, Zbigniew Mitznerrel, korának híres szatirikus újságírójával 1935-ben hívta életre a Szpilki (Tűszúrások) című szatirikus magazint, amely tele volt karikatúrákkal, viccekkel, versekkel. Lipiński nemcsak lapalapító, de fontos mozgalmak kezdeményezője is; Henryk Tomaszewskivel a híres lengyel plakátiskola alapítói voltak. Lipiński ötlete volt, hogy ha már amerikai, orosz, francia filmeket forgalmaznak az országban, kérjenek fel hozzájuk hazai művészeket plakátkészítésre, miáltal a plakát nem csupán reklámhordozó, hanem művészeti alkotás is lett.

 
Paweł Kuczyński Orbán-portréja a Wprost címlapján

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.